• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega, värt det?

15k är inte ett rimligt marknadspris för den klockan, snarare typ hälften.
Om du tycker den är värd det priset är dock en annan sak.

Att köpa vintage av handlare på Chrono24 är aldrig en bra ekonomisk affär, sen finns det ju andra fördelar med det än priset dock.

Senast ändrad:
Har allt fan blivit helt jvla knäppa priser på vintage Omega... Samlat just detta i många år, Men går inte att göra bra affärer på Omega längre. För 5-7 år sen köpte jag en lot med 3st Omega 600, Alla fungerande för 1400:-, Nu är det 4-5000:- styck. Samma med pie pan's. Har 3 stycken, Tror jag gav 6000:- för den dyraste, Nu uppemot 15000:- #Störigt.

Har allt fan blivit helt jvla knäppa priser på vintage Omega... Samlat just detta i många år, Men går inte att göra bra affärer på Omega längre. För 5-7 år sen köpte jag en lot med 3st Omega 600, Alla fungerande för 1400:-, Nu är det 4-5000:- styck. Samma med pie pan's. Har 3 stycken, Tror jag gav 6000:- för den dyraste, Nu uppemot 15000:- #Störigt.
Min uppfattning är att en Omega, hur jävlig den än må se ut går för tusenlappar. Man kan hitta många fina klockor för kaffepengar i jämförelse.

Som vad tex? Är själv sugen på en seamaster 600 men de känns inte värda +10k som många verkar ta :O
Har ingen direkt jämförelse till den du reffar till, tänker mer allmänt när man följer diverse auktioner. Märket driver priset, så klart även deras verk som i många fall är väldigt bra i jämförelse. Många affärer kanske görs för att man i grund och botten letar delar, för skickmässigt kan det inte vara i alla dessa fall.

Har ingen direkt jämförelse till den du reffar till, tänker mer allmänt när man följer diverse auktioner. Märket driver priset, så klart även deras verk som i många fall är väldigt bra i jämförelse. Många affärer kanske görs för att man i grund och botten letar delar, för skickmässigt kan det inte vara i alla dessa fall.
Har själv märkt att många som är "nya" på klockor o ser nån gammal omega på Tradera bjuder galna pengar för just märket. Dessa personer känner oftast bara igen Rolex,Breitling och Omega som exklusiva klockor, Dom ser att nån Omega går för några tusenlappar o köper o känner sig nöjda sen. Kul för dom, Men det har trissat upp priser samt gjort att giriga människor köper bara för att flippa o har "förstört" marknaden för oss samlare som vill bygga ut samlingarna mer.

Har själv märkt att många som är "nya" på klockor o ser nån gammal omega på Tradera bjuder galna pengar för just märket. Dessa personer känner oftast bara igen Rolex,Breitling och Omega som exklusiva klockor, Dom ser att nån Omega går för några tusenlappar o köper o känner sig nöjda sen. Kul för dom, Men det har trissat upp priser samt gjort att giriga människor köper bara för att flippa o har "förstört" marknaden för oss samlare som vill bygga ut samlingarna mer.
Ja, det kan nog ligga mycket i det. Jag tycker man blir förvånad var dag eg. vad vissa objekt säljs för. Det finns ju uppenbarligen en stor efterfrågan och då blir priserna därefter.

Man kan ju även se det som att Omega har varit gravt underskattat tidigare och i takt med att klockhypen har tilltagit samt att Omegas goda rykte har stärkts så blir priserna därefter. Jag tycker fortfarande att man kan få rätt mycket för pengarna men visst har priserna dubblats sen 2015’ish…

Tycker de flesta av dessa äldre Omegor är för lågt prisade sett till kvalité osv. kontra vad du köper idag för samma pengar, typ micromärken osv.. urverk som är 60år gamla ser i många fall ut att vara nya. Men något som alltid är värt att satsa på är skick skick skick.. det är där det drar iväg! Några recent sales i typ 10-20k klassen..

w4Z8T6p.jpeg
PaI94DI.jpg
cJUgJB4 (1).jpg
4NkHtwi.jpg

Senast ändrad:
Känns som ett problem isolerat till norden / Europa? Hittar många äldre omegq, typ seamaster 600 i toppskick på andra sidan atlanten för runt 500usd
Sista 600an jag köpte gav jag 700:- för på Tradera, Detta är bara 7-8 år sedan. Vet inte vad som hänt men alla är helt galna i Omega nu, Helt klart det märke som gått upp mest i pris procentuellt.

Känns som ett problem isolerat till norden / Europa? Hittar många äldre omegq, typ seamaster 600 i toppskick på andra sidan atlanten för runt 500usd
Kan du dra fram exempel på det? Jag säljer uteslutande till USA och det ger alltid bättre betalt och många från USA handlar på just Tradera då utbud och pris är bättre än over there. Känns orimligt att jag kan smälla iväg en Seamaster 30 för 15k till USA när en Seamaster 600 i toppskick kostar 5k..

Kan du dra fram exempel på det? Jag säljer uteslutande till USA och det ger alltid bättre betalt och många från USA handlar på just Tradera då utbud och pris är bättre än over there. Känns orimligt att jag kan smälla iväg en Seamaster 30 för 15k till USA när en Seamaster 600 i toppskick kostar 5k..
Du måste ju ha rätt där någonstans för känns ju som att det är nån omegahysteri där borta som trissat upp priserna här :$

Har sett flera på r/watchexchange senaste månaderna

Tillbaka
Topp