• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vintage, falsk!?

sjodan

Omega
Hej, var nu i eftermiddags in på Sefina Gullmarsplan för att höra mig för angående min Omegas möjliga värde och om jag snabbt och smidigt kunde byta klockan mot pengar. Kvinnan (som kunde klockor) bakom disken sa att det var en 'falsk' klocka, dessutom av en Omegamodell som aldrig existerat. Hon log mot mig och sa 'hejdå'. Förvånade mig själv när jag blev lite chockad och ledsen, inte pga dom 4k den kostade utan mera att hon trodde jag försökte mig på en bluff. Vill gärna få era åsikter, inte att jag är en idiot för det vet jag redan, utan mer om klockan.

Den är ca. 38mm i diameter. På baksidan står 1337.

Vänligen.
image.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nu finns det garanterat folk som kan så otroligt mycket mer än jag...
...men jag har bläddrat igenom en hel drös med vintage Omegor i jakt på den rätta klockan åt mig själv - Och jag har aldrig ramlat över något som ser ut som den där.
Tänker att tjejen faktiskt kunde klockor, och att hon i detta fallet hade rätt.

EDIT
Hyggligt lik denna iofs, so maybe I spoke too soon. Lämnar WO för mer luttrade forumrävar.

http://forums.watchuseek.com/f74/1981-omega-seamaster-120m-pongeur-de-luxe-120765.html
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Modellen finns så hon kan nog ha varit ute och cyklat. Jag tycker den ser äkta ut men är ingen expert. Gå till Kaplans istället om du vill ha den värderad.​
 

wadstroem

Cartier
Jag tänker inte uttala mig om klockans äkthet, men det där är en riktig modell, till 100%. Vad jag avskyr människor som tror sig veta någonting, jag tycker du borde gå tillbaka och sätta henne på plats. Kan man klockor så bör man också tänka sig för innan man bestämt hävdar sådana saker.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag tänker inte uttala mig om klockans äkthet, men det där är en riktig modell, till 100%. Vad jag avskyr människor som tror sig veta någonting, jag tycker du borde gå tillbaka och sätta henne på plats. Kan man klockor så bör man också tänka sig för innan man bestämt hävdar sådana saker.

Håller med.
Även om jag också var ute och cyklade så var allt som krävdes för att komma fram till att jag var det (ute och cyklade, alltså) en googling på "vintage omega seamaster 120m quartz".
Kunde tänka mig att även en pantbank behärskade detta?!

Låter mitt ursprungliga meddelande stå kvar som ett monument över okunnighet! ;)
 

TLåbbman

Omega
Det känns som att den där klockan är för gammal, och modellen för ovanlig för att någon skulle ens bry sig om att göra en såpass bra kopia av den och att den hållt sig efter tillsynes så mycket användning. Gå till någon som kan klockor på riktigt, få den värderad och gå sen tillbaks till besserwissertanten och visa intyget.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Cool dykare med historia, bars av mayol när han satte världsrekord i fridykning runt 1980. En stål i bra skick kostar säkert dubbelt upp mot vad du gav, tvåton vågar jag inte värdera då de är rejält ovanliga. Ditt ex ser dock ut att ha varit med om en del. Men inget tyder på att den är falsk!
 

sjodan

Omega
Tack alla för input. Tur man inte slängde klockan i papperskorgen utanför pantbanken men det var något med det massiva intrycket, den är betydligt tyngre än mina större SKX'er exempelvis, samt det faktum att man kan få en 'second opinion' på detta fina forum som gjorde att jag avstod. Återigen.... Tack.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack alla för input. Tur man inte slängde klockan i papperskorgen utanför pantbanken men det var något med det massiva intrycket, den är betydligt tyngre än mina större SKX'er exempelvis, samt det faktum att man kan få en 'second opinion' på detta fina forum som gjorde att jag avstod. Återigen.... Tack.
Om du slänger upp den på eBay så lägg gärna en notis här!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack alla för input. Tur man inte slängde klockan i papperskorgen utanför pantbanken men det var något med det massiva intrycket, den är betydligt tyngre än mina större SKX'er exempelvis, samt det faktum att man kan få en 'second opinion' på detta fina forum som gjorde att jag avstod. Återigen.... Tack.
Härligt med en "är denna äkta?-tråd" med lyckligt slut :) Sätt på dig klockan och njut!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den var hemsk, och 27mm!
Hade tråden fulursvarningar i huvudet...
Såpass, jag fick uppfattningen när jag läste att det var solitt! Tack för upplysningen! Tar gärna emot tips på snarlika skapelser om du har något tips på rak arm.
Om du verkligen gillar modellen tycker jag du skall köpa. Tycker denna ser billig ut och inget vidare guld, men gillar du utseendet så är det bara att jaga rätt på en.
 
Topp