• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vs Omega - låt fighten börja

Speedmaster Pro eller Flightmaster?

  • Speedmaster

    Röster: 36 65.5%
  • Flightmaster

    Röster: 19 34.5%

  • Totala väljare
    55

denjohan

Rolex
Pledge Member
Efter att ha experimenterat lite med en Speedmaster mark IV och kommit fram till att även om den är otroligt trevlig så blir det inte en keeper så har jag ändå landat i att jag måste skaffa mig en riktig keeper. Min tanke har då varit att köra en klassisk Speedy Pro och då kanske eventuellt skaffa en årsklocka (=1972). Så långt så bra. Inga tveksamheter. Men. Men. En annan tanke poppade upp i mitt huvud gällande keeper; Omega Flightmaster., kanske den coolaste sjuttiotalare någonsin gjord. Det är ett helt annat spår, men det är i alla fall i mina ögon ett spännande alternativ. Så nu står jag som en åsna mellan två hötappar och överväger vilken väg jag ska ta. Nu önskar jag lite input här. Vilken keeperväg ska jag vandra, Speedy Pro eller Flightmaster?
 

rogart-63

Patek
Efter att ha experimenterat lite med en Speedmaster mark IV och kommit fram till att även om den är otroligt trevlig så blir det inte en keeper så har jag ändå landat i att jag måste skaffa mig en riktig keeper. Min tanke har då varit att köra en klassisk Speedy Pro och då kanske eventuellt skaffa en årsklocka (=1972). Så långt så bra. Inga tveksamheter. Men. Men. En annan tanke poppade upp i mitt huvud gällande keeper; Omega Flightmaster., kanske den coolaste sjuttiotalare någonsin gjord. Det är ett helt annat spår, men det är i alla fall i mina ögon ett spännande alternativ. Så nu står jag som en åsna mellan två hötappar och överväger vilken väg jag ska ta. Nu önskar jag lite input här. Vilken keeperväg ska jag vandra, Speedy Pro eller Flightmaster?

Bilder måste vi ha annars blir det svårt . Jag vet men kanske inte alla :confused:
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Givetvis. Lånad bild.

image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svårt val... Speedmastern är ju snyggare, och då snackar vi naturligtvis straight lugs, som den ovan :) Flightmastern är ju roligare... Så snygg eller rolig, det är frågan...? Tänker att Speedyn är mer bärvänlig, så jag röstade på den.
 

Turbotom

Omega
Tror Speedmastern är en "keeper" av dessa! Även fast den är vanlig och tråkig så tröttnar man nog inte så lätt eftersom den är så mångsidig. Jag skulle oxå gjort som ovan talare och köpt den som mitt hjärta tyckte och struntat i keepertänket


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tror Speedmastern är en "keeper" av dessa! Även fast den är vanlig och tråkig så tröttnar man nog inte så lätt eftersom den är så mångsidig. Jag skulle oxå gjort som ovan talare och köpt den som mitt hjärta tyckte och struntat i keepertänket


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok, vi mildrar keepersnacket till "potentiell keeper".
 

DrDre

Patek
Om man ska använda förnuft så är ju Speedmanstern att föredra. Mer användbar och "lugnare" tidlös design. Flightmastern är ju dessutom betydligt tjockare vilket gör den mindre allround. Men jag skulle ändå köra Flightmastern. Underbart cool design.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Flightmastern är mycket Ballare ! Ångrar som fan att jag sålde min . Köp gärna en 910 (den tidigare) .
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Speedy är speedy, visst, men det finns gott om dom till rimliga priser, så en sån kan du köpa senare. En Flightmaster har GMT och bärs av de hårda boysen. Håller på Donkis resonemang ovan.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Om man ska använda förnuft så är ju Speedmanstern att föredra. Mer användbar och "lugnare" tidlös design. Flightmastern är ju dessutom betydligt tjockare vilket gör den mindre allround. Men jag skulle ändå köra Flightmastern. Underbart cool design.

Det är ju just det som är grejen. Hade man gått på rent, purt förnuft vinner Speedyn vilken dag som helst. Men sen när är klockor en fråga om förnuft? Hade vi alla här varit rent förnuftiga hade vi haft varsin Casio F-91W, och that's it. Den klockan är liksom förnuft draget till absurdum. Men nu är det känsla inblandat. Och då ligger plötsligt Flightmastern bra till.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Flightmastern och Speedyn är två helt skilda klockor så givetvis måste du ha en av varje. Flightmastern tar du på armen när du vill få extra tyngd bakom slaget när du knockar idioten på krogen och Speedyn sitter på till kostymen vid rättegången. Finns tillfällen för båda helt enkelt! :D

Absolut. Så fort ekonomin tillåter. Men just nu tillåter den bara den ena, därav bryderierna.
 

Patrik J

Rolex
Nej, men hittar du en fin Flightmaster så ska du så klart hugga den. Speedmaster går det 14 på dussinet och går ju lätt att hitta när det är läge.

Men skippa 911 och satsa på 910 i så fall. Brukar vara lite dyrare men roligare klocka och framförallt bättre och mer lättburen boett.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Nej, men hittar du en fin Flightmaster så ska du så klart hugga den. Speedmaster går det 14 på dussinet och går ju lätt att hitta när det är läge.

Men skippa 911 och satsa på 910 i så fall. Brukar vara lite dyrare men roligare klocka och framförallt bättre och mer lättburen boett.
Ok. Vet att det ät skillnad, men lite dålig på vad skillnaderna ligger i. Någon som kan utveckla?
 

fc2

Rolex
Om valet stod mellan en 321 och en flightmaster är det svårt men om vi pratar en 861 skulle jag tagit flightmastern alla dagar i veckan. Flightmastern är den coolaste klockan som gjorts om du frågar mig så jag röstar på den.
 
Topp