• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vs Rolex; will it float?

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej hopp.
Vabbade idag och knodden ville ha McD till lunch, så man råkade gå förbi Klockmäster i Fältöversten. Där hade de den nya Seamastern med in-house verket och blåa tavlan. Enormt snygg och med fantastisk finish, vill gärna ha. Men prislappen var på ca 65k
Så, här kommer frågan till forumet: Swatch Group har ju ambitionen att positionera Omega som konkurrent till Rolex. De har ett nytt verk, de har ny design, överhuvudtaget har de gjort ett jävla bra jobb. Men räcker det mot ett av de mest välskötta varumärkena i världen?
För att citera David Letterman: Will it float?


 

Ninen79

Audemars
Fick möjligheten att låna hem en sån för att testa för nån månad sedan och måste säga att den är riktigt fin! Riktigt utmanare till GMT C /Sub C.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja det gör det såvitt jag vet. Skickar gärna vidare denna pucken till bättre pålästa forummedlemmar, Undersköterskan ligger nära till hands. Men de flesta Omegor fram till väldigt nyligen (läs 8500) har väl haft mer eller mindre modifierade verk från externa leverantörer i magen. Tror jag. Eller är jag helt ute o cyklar?
 

Frosse

Cartier
I så fall har min värld precis vänts upp och ner. Ge mig ett exempel.

Från Wiki:

Omega's popular Seamaster line of watches currently use an embellished version of the ETA 2892.A2, which is known as the Omega 1120. As an adjunct, some versions of the Omega watches may be fitted with the proprietary Co-axial escapement invented by George Daniels, an English horologist, and exclusively marketed by Omega, a sister company of ETA. The movement with the co-axial escapement is known as the Omega 2500 series and is derived from the ETA 2892.

Edit: Vet inte hur uppdaterat men i 300M sitter det ett moddat ETA iaf...men kan ha fel.

Edit2: Cal.1538 från 300M är ett ETA 255.461
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Googlade också lite. Från sent 80-tal tills nyligen hade omega i princip uteslutande modifierade ETA-verk (enligt internet). Även tidiga Omegakalibrar var modifierade, men byggde på urverk från Lemania. Min värld är helt upp och ner. Jag har alltid trott att Omega alltid haft uteslutande in-house urverk. Jag har blivit lurad!
 

Sond

Patek
Will it float or will it flout?

Än så länge är Rolex lite ohotade. Men enligt mig så tar Omega in. De har mejslat fram en affärside, en strategi och en teknik som de dessutom verkar hålla sig till som leder dem uppåt. Jag tycker mig inte alls se samma pigghet hos Rolex. Man kan invänd mot det och hävda att det beror på att det inte behövs. Men utan utveckling dör företag. Och jag känner att Rolex står still och Omega utvecklas. Klart förenklat men ändå inte helt tagit ur luften enligt mig.

Ett stort hot för Omega är att de är lite väl pigga och släpper ut för många konstiga "limited edition".

Personligen är jag väldigt svag för den "nya" Speedmaster 57 i svart på stål. Tänk att de fattar värdet av Alphavisare..:D.
e9A0jZb.jpg
 
Googlade också lite. Från sent 80-tal tills nyligen hade omega i princip uteslutande modifierade ETA-verk (enligt internet). Även tidiga Omegakalibrar var modifierade, men byggde på urverk från Lemania. Min värld är helt upp och ner. Jag har alltid trott att Omega alltid haft uteslutande in-house urverk. Jag har blivit lurad!
du sa att du var snygg men du va ful, jaaag har blivit luuurad åhåh
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men Swatch group ltd äger ju både Omega och ETA.

"The 8500 is made 100% by ETA and was designed by teams from all of Swatch's top brands. When Omega's new facility opens, it'll be produced exclusively there by Omega and only for Omega."
 

Frosse

Cartier
Men Swatch group ltd äger ju både Omega och ETA.

"The 8500 is made 100% by ETA and was designed by teams from all of Swatch's top brands. When Omega's new facility opens, it'll be produced exclusively there by Omega and only for Omega."

Ja men att räkna det som in-house är väl ändå fel? In-house ska vara in-house, inte in-group :p
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Nya po liquid metal och ceramic är galna i finishen. Länge sen jag var så sugen på en klocka som på den chrono RicVin äger. För att inte tala om ceragold. Men rolex är rokex och rolex kommer alltid vara stekigare än omega och det kan väl vara bra, har man någon att ta rygg på initialt så gör man sitt bästa för att excellera...och accelerera...
 

Sond

Patek
Den där utmanar väl Submariner ungefär lika mycket som en modern Lexus utmanar en Jaguar E-type...

Vad det där riktat till mig och min bild på den fantastiska 57:an..? I så fall ska du få..;)

Jaguar E-type är väldens vackraste bil enligt mig. Den utstrålar kraft och elegans samtidigt. Om du då tänker dig att Subariner som en E-type så kan jag upplysa herrn om att E-type gick ur produktion 1974. Det gör den samtida med när Rolex passerade zenit. Så på många sätt en klar bekräftelse på mina tankar. Jag tackar för det..:D.

Skämt åsido så är jag inte alls ute efter att jämföra en Chronograph med en dykare. Skulle aldrig falla mig in..;)
Skämt åsido 2. Rolex kommer hålla länge, men hur mycket fanboy man än är - finns ingen fundering på vart utvecklingen tagit vägen de senaste åren?
 

Boris Balkan

Fark you!
Naturligtvis svårt att sia om detta. Vore intressant att se Omegas marknadsandel i Sverige kontra nyckelmarknader. Har en känsla av att Omega är oproportionerligt stort här pga jante och slätstrukenhet. Sverige är inte längre mental medlem av warsawapakten men Rolex och BMW sticker för mycket i ögonen på omgivningen för många så de väljer Volvo och Omega istället.

Hursomhelst, personligen, så känns Omega fortfarande emotionellt lite som en surrogatmärke för de som inte vågar/vill inte betala för Rolex. Jag är inte ute efter att provocera och notera att jag skriver "lite", jag tänker nog högt. Men det jag är ute efter är detta: det är fortfarande en lång väg att gå för Omega innan man är i närheten av Rolex mytiska höjder rent emotionellt i det västerländska psyket.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nja... Omega gör bra grejer, men höjer de priserna för snabbt så tror jag många riskerar att bli osugna att slanta upp 50-60k för en seamaster.

Min poäng är att det tar låååång tid att bygga upp ett premium-märke (i de flesta fallen), och där har Rolex ett stort försprång fortfarande. Hänger inte produkten/image/brand/upplevelsen med i prisökningen så kan det bli knepigt...
 
Topp