• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegabekymmer, hjälp.

Sebastian

Breitling
Hej klocksnackare!
Lite tråkiga nyheter här.

Köpte min Omega Seamaster Deville med årgång mellan 1965-70-tal här på forumet för dryga 2 år sedan.

Burit den var dag varsamt och omtänksamt och älskar den!

Men i december, innan jul så slutade den fungera. Tog av mig den o då rasade kronan av (som är original). Vad jag minns efter lite googlande är att det är någon stav/pinne som kan ha gått av inuti klockan och enkelt att fixa för den händiga.

Problem nummer 2.

Min far har en Omega Speedmaster från 2006 eller årgång i närheten som han köpte ny.

Den har problem med kronografkronorna och den tar aldrig stopp när han vrider upp den. Den är manuell, vilket min också är, så antagligen någon fjäder som gett upp?


Vi bor i Katrineholm, av all tänkbara skogar. Vart bör vi vända oss för att få dessa fixade? Ska finnas någon butik i Norrköping, men som är fruktansvärt dålig av fars tidigare erfarenhet.

Kanske finns någon doktorurmakare på forumet?

All hjälp o tips tas tacksamt emot :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Trist när saker och ting går sönder.

Jag hade försökt kolla bland de auktoriserade verkstäderna som finns och sen avvägt ifall det är lönt att åka dit och lämna in uren själva eller posta.
 

holma20

Panerai
Omega de Villes krona är i två delar så den ska du kunna trycka tillbaka på rätt ställe , iof så beror de ju på vilken deville modell det är ?
Lägg gärna in en bild på klockan och kronan !
Ser den ut som denna :
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Sebastian

Breitling
Hej!

Så här ser den ut :)
Trycker jag in så går det att vrida upp klockan lite grann, dock utan motstånd. Samt så går det ej att ställa in tiden, då man måste dra ut kronan men nu lossnar helt.

Sen är jag osäker att om halsen på klockan där kronan går i har åkt ut?? Tycker mig veterligen inte ha noterat tidigare att den sticker ut så mycket (bild).

ehNTo7N.jpg

7GAdrJ3.jpg
 

holma20

Panerai
Samma som den jag la upp,
Kronan och halsen är uppdelad i två delar på deville klockan som jag sa bara för man ska kunna få ut verket, lys in i hålet och kolla hur halsen är vriden, sen lägg öppningen på kronhuvudet (där den är delad) jämsmed halsen (så den gängar i) och antingen tryck ganska hårt eller använd en hammare (av plast) och slå in den försiktigt ...


Ser helt normalt ut, den är inte trasig..
 
Senast ändrad:

Sebastian

Breitling
Samma som den jag la upp,
Kronan och halsen är uppdelad i två delar på deville klockan som jag sa bara för man ska kunna få ut verket, lys in i hålet och kolla hur halsen är vriden, sen lägg öppningen på kronhuvudet (där den är delad) jämsmed halsen (så den gängar i) och antingen tryck ganska hårt eller använd en hammare (av plast) och slå in den försiktigt ...


Ser helt normalt ut, den är inte trasig..


Tackar er alla för kvicka svar :)

Kronan går in helt utan någon kraft, går att vrida upp klockan, men man behöver inte ens dra i kronan utan att den ramlar ut.

Går ej att ställa in tiden, men som sagt att dra upp den. För drar man ut kronan som man ska för att ställ in tiden ramla den isär.
 

Bkapten

Omega
Tackar er alla för kvicka svar :)

Kronan går in helt utan någon kraft, går att vrida upp klockan, men man behöver inte ens dra i kronan utan att den ramlar ut.

Går ej att ställa in tiden, men som sagt att dra upp den. För drar man ut kronan som man ska för att ställ in tiden ramla den isär.

Det är en sk. monocoqueöppning på den. Vilket innebär att du har en ytterslits (där kronan är monterad) och en inneraxel som ska kopplas mot ytterslitsen. Försök inte att banka in den, då kan du förstöra regeln eller inneraxeln. Du behöver en ny ytterslits vilket är en relativt vanlig reparation, dom slits rätt bra. Kostar 4-500:- hos en seriös urmakare, om du inte behöver byta krona också, då blir det betydligt dyrare.
Jag kan varmt rekommendera Lidéns i Linköping, haft mycket att göra med dom. Annars så kan i princip alla urmakare ordna detta, behöver inte vara Omega AD.
 

Sebastian

Breitling
Det är en sk. monocoqueöppning på den. Vilket innebär att du har en ytterslits (där kronan är monterad) och en inneraxel som ska kopplas mot ytterslitsen. Försök inte att banka in den, då kan du förstöra regeln eller inneraxeln. Du behöver en ny ytterslits vilket är en relativt vanlig reparation, dom slits rätt bra. Kostar 4-500:- hos en seriös urmakare, om du inte behöver byta krona också, då blir det betydligt dyrare.
Jag kan varmt rekommendera Lidéns i Linköping, haft mycket att göra med dom. Annars så kan i princip alla urmakare ordna detta, behöver inte vara Omega AD.

Tack för svar! :)

Skickade ett mail till Lidén i Linköping med precis beskrivning av allt, ungefär 2-300kr fick jag som svar. Vilket är väldigt bra!
Men en service och polering går på 2500-3500kr, vilket är nästan vad jag gav för klockan dryga 2 år sedan och var då i princip nyskick... Det enda som uppstått är en repa på glaset som är av skört plexi, men den stör inte samt så går det att slipa ner.

För min far så fick jag prislappen 5000kr för service, och 6000kr med polering.
 
Topp