• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegapyssel - stretchfix

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Re: Omegapyssel

Fixa "stretch i länken"

Det fanns en del "stretch" i länken när klockan köptes.

MIn första tanke var att tillverka ett verktyg och dela länken i alla sina delar för att se vad som var slitet och byta ut/ersätta dessa delarna.
Själva verktyget är klart och testat men jag måste tillverka ett par mothåll då Omegalänken går från 26mm ner till 16mm = svängda ytor= inte lätt att spänna fast länken!

Idag satt jag och tittade på länken och fick en idé - men det kan väl inte vara så enkelt!? :?:

Länken som den ser ut med stretch:

135930251143957900_resized.jpg


135688643230301100_resized.jpg


Länken är uppbyggd av solida ytterbitar med ett "svep" av plåt i mitten - var del ihopsatt med tre stift.

135930251490205400_resized.jpg


Av de glapp som fanns i länken kunde jag se att stiften inte var speciellt slitna utan det verkade som om plåtbitarna i mitten hade dragits ut och detta orsakade stretchen. De var redan ihopklämmda så mycket det gick och min första tanke var att slipa bort ~0.5-1mm på var bit för att kunna klämma ihop dem ännu mer.

Lösningen var mycket enklare! :)

Med en platt skruvmejsel bankades plåten ner lite bakom det tredje stiftet på var länkbit!

135930251891831800_resized.jpg


På detta sätt fixerades den mittersta länkbiten och glappet minskade med ~0.5mm per länkbit!

Efter att ha gjort detta på all länkbitar blev resultatet:

135930251320123000_resized.jpg


135930266416795800_resized.jpg


135930266659221800_resized.jpg


Jag fick justera spännet två "snäpp" så minst 6mm stretch har försvunnit! :D

/R


Nu sitter jag och kommenterar gammla trådar igen, ursäkta för det. :) Grymt jobb med stretchen! Konstigt att inte fler har använt denna metod då det verkar enkelt och priset på en bättre länk med/utan stretch skiljer sig markant!
 

McGyver

Rolex
Det är ju en "fullösning" och den funkar ju bara på länkar som är uppbyggda som länken ovan, men jag blev mycket nöjd med resultatet iaf! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker iaf att det blev grymt! :) Andra länkar borde väl gå att fixa på andra sätt?! Jag har aldrig sett någon DIY tråd/youtube klipp förut som visar hur...
 
Topp