• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegas heliumventiler

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hur fungerar dom egentligen? Jag har förstått att vid dykning på stora djup får man vistas en längre tid i nedsänkta tryckkammare/dykklocka. Kan väl handla om upp till någon vecka. Hur luftblandningar ser ut känner jag inte till men det är där som helium med sina mindre molekyler tränger in i klockan och riskerar vid uppstigning skapa ett övertryck som får glaset att poppa ut eller dylikt. Det är då heliumventilen kommer till pass och släpper ut heliumet.
Jag förstår Rolex, Girard Perregaux, Oris mf hur deras ventiler fungerar - som en envägs backventil/säkerhetsventil/övertrycksventil som är integrerad i boetten.
MEN... Hur fungerar Omegas? Det är ju en egen krona så att säga. Som jag förstått det måste denna öppnas för hand vid uppfärd till ytan, eller? När den är öppen, det kan ju inte vara en öppe gång rakt in, dvs 0 WR? Hur är konstruktionen, antal packningar och vatten skydd?
Rätt pinsamt, jag sitter på både en SMP 300 ref 2254.50 och en PO 2500 sedan länge, bägge har heliumventilen uppe vid kl 10 och jag vet inte hur de fungerar igentligen.
Rent estetiskt tycker jag att det fungerar och känns som en Omega signifikant detalj. Annars hade jag inte skaffat och älskat dessa klockor. Samtidigt vet jag att, även om jag idag faktiskt dyker och tom teknisk dykning till viss grad (olika luftblandningen), kommer jag aldrig få användning av ventilerna. Men det är väl inte många som kommer det? En cool feature helt enkelt. :cool:
B2OHyHX.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu vet jag inte exakt hur Omegas fingerar så följande är lite spekulation (som säkerligen blir rättad av någon annan vid senare tillfälle).

Är det inte så att då du har behov av heliumventilen sitter du ändå i en tryckklocka, i luft/helium blandning. Du gör aldrig någon traditionell uppstigning till ytan utan du går direkt in i klockan och sedan sänks trycket gradvis i en torr miljö vilket innebär att du inte riskerar att blöta din klocka under dekomprimeringen.

Vid vanlig sportdykning utsätts aldrig klockan för helium vilket innebär att du ändå inte måste öppna ventilen när du gör uppstigningar i vattnet.
 

Isodor

Audemars
832164d1348707853-helium-escape-valve-question-s-omegatypehrv.jpg




Om man skruvar upp den så betyder inte det att den "ventilerar", utan det krävs att t.ex helium och andra gaser som bildas och trycker på inifrån så öppnas den själv. Går alltså inte att tvinga ut något.

Men andra ord spelar det ingen roll om den är öppen eller stängd, för dessa gaser tränger ut sig själv (när den är öppen).

När bildas sådana här gaser? Som Omega själva säger. Du kör långtidsdyk, befinner dig i tryckkammare osv. Absolut inget som krävs vid vanliga dyk, utan endast i extremfall.

Marknadsgimmick kan man tycka. Men det är ungefär lika onödigt som en klocka med över 30 ATM. Då väldig få personen kommer ha nytta för mer.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu vet jag inte exakt hur Omegas fingerar så följande är lite spekulation (som säkerligen blir rättad av någon annan vid senare tillfälle).

Är det inte så att då du har behov av heliumventilen sitter du ändå i en tryckklocka, i luft/helium blandning. Du gör aldrig någon traditionell uppstigning till ytan utan du går direkt in i klockan och sedan sänks trycket gradvis i en torr miljö vilket innebär att du inte riskerar att blöta din klocka under dekomprimeringen.

Vid vanlig sportdykning utsätts aldrig klockan för helium vilket innebär att du ändå inte måste öppna ventilen när du gör uppstigningar i vattnet.
Absolut, precis så menar jag. Men vad händer sen om jag glömmer stänga ventilen? Rinner vatten rakt in i klockan när jag efter en vecka i tryckkammaren tar mig en välförtjänt dusch? ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Troligen så går vattnet rakt in i klockan när du tar din dusch.

Å andra sidan skall du ta av dig klocka när du duschar, tvål är inte bra för packningar och eftersom det bryter ytspänningen kan du i värsta fall riskera läckage ändå ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
832164d1348707853-helium-escape-valve-question-s-omegatypehrv.jpg



Om man skruvar upp den så betyder inte det att den "ventilerar", utan det krävs att t.ex helium och andra gaser som bildas och trycker på inifrån så öppnas den själv. Går alltså inte att tvinga ut något.

Men andra ord spelar det ingen roll om den är öppen eller stängd, för dessa gaser tränger ut sig själv (när den är öppen).

När bildas sådana här gaser? Som Omega själva säger. Du kör långtidsdyk, befinner dig i tryckkammare osv. Absolut inget som krävs vid vanliga dyk, utan endast i extremfall.

Marknadsgimmick kan man tycka. Men det är ungefär lika onödigt som en klocka med över 30 ATM. Då väldig få personen kommer ha nytta för mer.
Precis vad jag efterfrågade!
Men när ventilen är öppnad, är det fortfarande tex 600m WR som i PO:n?
 

Isodor

Audemars
Saxat från Omega's manual för Seamaster:

Note: Even if the valve is unscrewed, and we strongly recommend
that the valve remains screwed down whenever the watch is immersed
in water, the watch is still water resistant to a relative pressure of
5 Bar (50 metres).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Känns spontant onödigt med en extra packning/krona jämfört med integrerad
Ur funktionssynpunkt är troligen Omegas lösning både mer driftsäker och mer robust än de automatiska som finns hos andra märken. Men i slutändan är det, som Zenith säger, bara en gimmick med heliumventil på dessa klockor.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Troligen så går vattnet rakt in i klockan när du tar din dusch.

Å andra sidan skall du ta av dig klocka när du duschar, tvål är inte bra för packningar och eftersom det bryter ytspänningen kan du i värsta fall riskera läckage ändå ;)


Är inte det där en myt som någon slog hål på i en välgjord artikel för ett tag sen ?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag duschar alltid med mina klockor på, med undantag för äldre vintage och klockor med skinnarmband.
 

Isodor

Audemars
Verkar vara problem med citat-funktionen. Ping daviden.

Spindel:

Fast nu är det så att den bästa/säkraste lösningen måste ju vara den lösningen som innebär att man inte kan ha handhavande fel. Dvs den mänskliga faktorn.

Här är ju Rolex t.ex, men även Omega PloProof 1200M bättre som har automatisk funktion som inte kräver handhavande som man gör på t.ex PO, där man måste skruva in kronan.


Anledningen till att t.ex Seamasters fick skruvkronan är för att Rolex hade patent på denna lösning med automatiskt HEV(helium escape valve) , därav var man tvungen att hitta på något annat.

Sen som ni kanske vet så löper patenter ut och fler får ta del utav tekniken, vilket skett på senare år.

Jag sitter själv på en PO och är nöjd. Ventilen är en designpunkt som jag uppskattar. Nyttan kommer jag aldrig att ha.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Saxat från Omega's manual för Seamaster:

Note: Even if the valve is unscrewed, and we strongly recommend
that the valve remains screwed down whenever the watch is immersed
in water, the watch is still water resistant to a relative pressure of
5 Bar (50 metres).
Tack. Då kan jag lugnt duscha på! :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Verkar vara problem med citat-funktionen. Ping daviden.

Spindel:

Fast nu är det så att den bästa/säkraste lösningen måste ju vara den lösningen som innebär att man inte kan ha handhavande fel. Dvs den mänskliga faktorn.

Här är ju Rolex t.ex, men även Omega PloProof 1200M bättre som har automatisk funktion som inte kräver handhavande som man gör på t.ex PO, där man måste skruva in kronan.


Anledningen till att t.ex Seamasters fick skruvkronan är för att Rolex hade patent på denna lösning med automatiskt HEV(helium escape valve) , därav var man tvungen att hitta på något annat.

Sen som ni kanske vet så löper patenter ut och fler får ta del utav tekniken, vilket skett på senare år.

Jag sitter själv på en PO och är nöjd. Ventilen är en designpunkt som jag uppskattar. Nyttan kommer jag aldrig att ha.
Hm, nej :)
 

Isodor

Audemars
Daviden: Hmm. Konstigt, fungerar inte att citera för mig (gjorde i fredags här på kontoret).

En till sak: Min skrivruta (den vita) har blivit skitstor, typ som ett A4. ://
Dvs inte anpassad till hur mycket man skriver, utan "max" från början.

Min webbläsare som är fel?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är det någon som vet hur det fungerar med andra dykarklockor med stort WR men som inte har heliumventil? Min IWC 3536 har ett WR på 2000m men ingen ventil. Är inte dessa lämpade för dykning med tryckkammare eller är dessa konstruerade för att klara trycket inifrån med?
5W9ZSsT.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Egentligen en ganska värdelös konstruktion. Du skruvar ut den manuellt under uppstigning/deko i kammare. För att låta övertrycket ut den vägen. OBS att det alltså alltid är i kammare, annars skiter det sig.

Vet inte hur wr ser ut med den utskruvad, rimligen tål den dusch/tvätt. Men vet att folk har skruvat ut den vid vanlig apparatdykning. Och det är som sagt ingen succé direkt.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hmm. Här läser man första posten, går och duschar/käkar frulle, och svarar sedan. Och då är man ju helt hopplös pucktvåa, eller puckfemtielva rättare sagt...

Ridå.
 

morrism

Audemars
Ur funktionssynpunkt är troligen Omegas lösning både mer driftsäker och mer robust än de automatiska som finns hos andra märken. Men i slutändan är det, som Zenith säger, bara en gimmick med heliumventil på dessa klockor.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hur är den mer robust och mer funktionssäker? Vad jag sett är det precis tvärtom
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur är den mer robust och mer funktionssäker? Vad jag sett är det precis tvärtom

Jag antog det för att det är en "dummare" eller "enklare" teknisk lösning. Ökad komplexitet ger ofta mindre robusta lösningar även om funktionen är bättre.

Jämför med olika avluftningsventiler i värmesystemet i ett hus. De manuella som sitter på radiatorer brukar alltid fungera, dock är de "dumma" och måste öppnas och stängas manuellt. Jämför med t ex flottöravluftate eller automatiska avluftningsventiler, som när de fungerar har en bättre funktion då du inte måste tänka på om det skall avluftas eller ej, de sköter det åt dig. Dock kan t ex flottören i en flottöravluftate fastna i öppet eller stängt läge av olika skäl (termiska utvidgningar, smuts etc). I en automatisk avluftningsventil kan svällkroppen sluta fungera eller svälla på ett sätt som innebär att den ej sluter tätt. Dessa problem är utöver vanliga problem så som att tätningsringar havererar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag antog det för att det är en "dummare" eller "enklare" teknisk lösning. Ökad komplexitet ger ofta mindre robusta lösningar även om funktionen är bättre.

Jämför med olika avluftningsventiler i värmesystemet i ett hus. De manuella som sitter på radiatorer brukar alltid fungera, dock är de "dumma" och måste öppnas och stängas manuellt. Jämför med t ex flottöravluftate eller automatiska avluftningsventiler, som när de fungerar har en bättre funktion då du inte måste tänka på om det skall avluftas eller ej, de sköter det åt dig. Dock kan t ex flottören i en flottöravluftate fastna i öppet eller stängt läge av olika skäl (termiska utvidgningar, smuts etc). I en automatisk avluftningsventil kan svällkroppen sluta fungera eller svälla på ett sätt som innebär att den ej sluter tätt. Dessa problem är utöver vanliga problem så som att tätningsringar havererar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Har svårt att se hur det skulle kunna gå att göra en enklare ventil än den Rolex har på sin Seadweller.

Oavsett så är en heliumventil ännu ett ställe för läckage... Vilket är fullständigt onödigt om man inte verkligen behöver ventilen.... Eller värderar den för att den är cool.

A
 

morrism

Audemars
Jag antog det för att det är en "dummare" eller "enklare" teknisk lösning. Ökad komplexitet ger ofta mindre robusta lösningar även om funktionen är bättre.

Jämför med olika avluftningsventiler i värmesystemet i ett hus. De manuella som sitter på radiatorer brukar alltid fungera, dock är de "dumma" och måste öppnas och stängas manuellt. Jämför med t ex flottöravluftate eller automatiska avluftningsventiler, som när de fungerar har en bättre funktion då du inte måste tänka på om det skall avluftas eller ej, de sköter det åt dig. Dock kan t ex flottören i en flottöravluftate fastna i öppet eller stängt läge av olika skäl (termiska utvidgningar, smuts etc). I en automatisk avluftningsventil kan svällkroppen sluta fungera eller svälla på ett sätt som innebär att den ej sluter tätt. Dessa problem är utöver vanliga problem så som att tätningsringar havererar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Okej, jag hänger med hur du tänker. Men det finns en stor skillnad, dessa ventiler kommer antagligen aldrig utlösas för vardagsanvändaren, och därför är det 0 chans att det kommer in smuts när de utlöses och skulle fastna i öppet läge. Om vi däremot låtsas att de ska användas för djupa dyk så har Omegas ventil 3 st. O-ringar (fler att byta och fler som kan haverera) medans Rolex har 2, Rolex lösning är en gammal klassiker för övertrycksventiler. Jag tycker Omegas är lite onödigt avancerad och är ingen synbar förbättring, bara onödigt. Sen utlöses Rolex ventil så fort det blir övertryck i boetten och stängs när det är klart, Omegas måste du både komma ihåg att öppna och stänga (nackdel) och du vet inte tidpunkt när det är dags att öppna eller stänga därför kommer den vara öppen längre än rolex ventil och du har därför längre tid på dig att få in skit i den.

EDIT: jag kom på en anledning där Omegas lösning är bättre, är du inte säker på kvaliteten i produktionsprocessen, att toleranserna hålls och att det skulle kunna uppstå glapp, då är Omegas en säker lösning då den är skruvad både i "inlopp" och utlopp" och man har liksom "byggt bort" chansen för produktionsfel. Det är en fördel då du slipper dyrare kvalitetstester men känns lite som att "safea".
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Okej, jag hänger med hur du tänker. Men det finns en stor skillnad, dessa ventiler kommer antagligen aldrig utlösas för vardagsanvändaren, och därför är det 0 chans att det kommer in smuts när de utlöses och skulle fastna i öppet läge. Om vi däremot låtsas att de ska användas för djupa dyk så har Omegas ventil 3 st. O-ringar (fler att byta och fler som kan haverera) medans Rolex har 2, Rolex lösning är en gammal klassiker för övertrycksventiler. Jag tycker Omegas är lite onödigt avancerad och är ingen synbar förbättring, bara onödigt. Sen utlöses Rolex ventil så fort det blir övertryck i boetten och stängs när det är klart, Omegas måste du både komma ihåg att öppna och stänga (nackdel) och du vet inte tidpunkt när det är dags att öppna eller stänga därför kommer den vara öppen längre än rolex ventil och du har därför längre tid på dig att få in skit i den.

EDIT: jag kom på en anledning där Omegas lösning är bättre, är du inte säker på kvaliteten i produktionsprocessen, att toleranserna hålls och att det skulle kunna uppstå glapp, då är Omegas en säker lösning då den är skruvad både i "inlopp" och utlopp" och man har liksom "byggt bort" chansen för produktionsfel. Det är en fördel då du slipper dyrare kvalitetstester men känns lite som att "safea".
Självklart håller jag ned dig om att för 99,9% av alla ägare till klockor av denna typ kommer aldrig ventilen behöva användas, som sagt det är en gimmick :)

Sen förstår jag att den typ av ventil som Rolex använder är en typ av säkerhetsventil. Men då kvarstår problemet om den nu verkligen öppnar den dag du behöver den eller om den fastnat istället ;)

Sen att Omegans har 3 packningar ser jag snarare som en fördel, visst fler packningar att byta och underhålla, men även fler packningar som håller tätt om en eller två havererar.

Jag tror visserligen att för gemene man och kvinna som har en klocka av denna typ är den största risken för omegan att man inte klarar av att hålla fingrarna i styr och går och skruvar på ventilen när man inte behöver vilket då ökar risken för att man förstör en packning, en gänga eller får in skräp, helt i onödan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

fredrik

Omega
Är det någon som vet hur det fungerar med andra dykarklockor med stort WR men som inte har heliumventil? Min IWC 3536 har ett WR på 2000m men ingen ventil. Är inte dessa lämpade för dykning med tryckkammare eller är dessa konstruerade för att klara trycket inifrån med?
5W9ZSsT.jpg
Klockor utan ventil skall INTE användas för dykning i kammare. Luftblandningen man använder kommer tränga in i klockan och hittar sedan inte ut igen tillräckligt snabbt vid dekompression vilket leder till att klockan får ett relativt högt tryck. Detta kan i sin tur innebära att den sprängs.
Din klocka klarar 2000 vatten meter.
 

fredrik

Omega
Självklart håller jag ned dig om att för 99,9% av alla ägare till klockor av denna typ kommer aldrig ventilen behöva användas, som sagt det är en gimmick :)

Sen förstår jag att den typ av ventil som Rolex använder är en typ av säkerhetsventil. Men då kvarstår problemet om den nu verkligen öppnar den dag du behöver den eller om den fastnat istället ;)

Sen att Omegans har 3 packningar ser jag snarare som en fördel, visst fler packningar att byta och underhålla, men även fler packningar som håller tätt om en eller två havererar.

Jag tror visserligen att för gemene man och kvinna som har en klocka av denna typ är den största risken för omegan att man inte klarar av att hålla fingrarna i styr och går och skruvar på ventilen när man inte behöver vilket då ökar risken för att man förstör en packning, en gänga eller får in skräp, helt i onödan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Självklart kan ventilen strula, men då det är tal om ventil och tryck så är den säkert den svagaste länken i boettens sammanslutning ändå. Så den går säkert sönder/släpper först oavsett vilket.
När det gäller antal packningar tror jag mest på Rolex lösning. Omega måste ju hantera tryck på två håll när den är öppen.
Rolex är helt stängd åt ett håll och öppnas bara vid övertryck från insidan. När detta sker är trycket högre på insidan under hela öppningsfasen vilket innebär att inget eventuellt vatten kommer in. Tänk även på att klockan alltså inte är i vatten när utjämningen sker och luften i tryckkammaren är relativt torr.
 
Topp