• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegas spänne?

gorosen

Omega
Tjenare! Idag satt jag och letade efter orginalbandet till min seamaster. Jag fann det såklart inte men jag hittade spännet. Jag är dock inte säker på om detta spänne hör till denna klocka då det är förbannat litet. Skulle någon kunna bekräfta om de ska vara såhär små eller vad det är frågan om? ;)

spännet bredvid ett vanligt 18mm band
HHwCZq3.jpg

Det är denna klocka vi talar om


tack på förhand,
 

Galaxy

Rolex
Sorry för aningen OT, men vet du vilket märke det är på ditt nuvarande band/spänne? Har ett likadant till en äldre klocka. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det spännet såg onekligen litet ut, men är det ingen mer än jag som tycker att ett ganska rejält avsmalnande band kan vara snyggt? Typ 20/16 och 18/14

Speciellt om bandet är vadderat, så tycker jag det kan se ganska klumpigt ut med 18/16 på en tunnare klocka...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det spännet såg onekligen litet ut, men är det ingen mer än jag som tycker att ett ganska rejält avsmalnande band kan vara snyggt? Typ 20/16 och 18/14

Speciellt om bandet är vadderat, så tycker jag det kan se ganska klumpigt ut med 18/16 på en tunnare klocka...

20 mm och över passar bäst med 4 mm avsmalnande medan smalare band, spec under 18 mm mycket väl kan vara mer jämnbreda. Jag letar alltid efter originalutseendet och det är så här man gjorde förr.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
20 mm och över passar bäst med 4 mm avsmalnande medan smalare band, spec under 18 mm mycket väl kan vara mer jämnbreda. Jag letar alltid efter originalutseendet och det är så här man gjorde förr.


Visst har du rätt att det nog gäller 20mm band som smalnar av mer och 18 till 16mm funkar givetvis bra... Självklart tror jag de flesta letar efter ett så originallikande utförande som möjligt eller iaf tidstypiskt.

De band jag tänkte på var de här, ett Certina läder och ett Certina Corfam som båda smalnar av till 14 och 15mm från 19mm vid bandfästet...

6dXylRk.jpg





Går gränsen vid 19mm? Eller är/var det en typisk Certina/70- tals grej?
Jag tycker jag har sett Omega som smalnat av från 18 till 14mm eller minns jag fel?

Förlåt om ni tycker jag blev OT, tyckte bara att det är en intressant diskussion :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns ingen magisk gräns samt att det beror på vilket årtionde och till vilken typ av ur. Dock onödigt att länka till bandet jag hade lagt till i min lista... Hehe.


Sorry, 10 sek ifrån att kunna redigera bort det... :/ Nog för att jag tror att många klocksnackare har liknande listor på minst 10-20 annonser per dag som de följer, men inte budar... ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Topp