• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan bli som enda klocka tills vidare iaf.
Så vill kunna bada med den!
Kronografen är inte ett måste utan snarare det som gör utseendet på klockan 👍🏻
Om du vill kunna bada antar jag att @David71 ´s förslag ovan är det närmaste. Men annars tycker jag att AT´n är riktigt snygg. Kanske inte lika sportig men en riktig GADA.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
005

1629197709740.png
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Hur skulle ni säga att skick + pris ligger till på denna? :) Gillar looken extremt mycket och funderar på att haffa en istället för en datejust.


Någon mer som har en åsikt på skick + pris på denna? :)
Har skrivit och frågat om servicehistoriken på den, så avvaktar svar på det.
 

Eidolon

Omega
Hallå! Planet Ocean 39,5mm. Tankar? Prövade en på Jarl Sandin då jag väntade på tåg till Sthlm och får medge att jag är ganska tagen. För en med kycklinghandleder sitter den som en smäck. 69tkr, men lät som att det fanns förhandlingsutrymme.
3DD59AF4-1102-47AF-A9F6-B2FB7490EFD9.jpeg

Jag provade både 39mm och 43mm när jag var i köptagen, men valet föll snabbt på storebrodern. 39 kändes lite som en puck på handleden - väldigt topptung och allmänt... tjock. 43:an kändes bättre balanserad.

Med relativt kort L2L även på 43:an är det inte omöjligt att den sitter bra även på kycklinghandleder :)
 

flaskburk

Omega
Jag provade både 39mm och 43mm när jag var i köptagen, men valet föll snabbt på storebrodern. 39 kändes lite som en puck på handleden - väldigt topptung och allmänt... tjock. 43:an kändes bättre balanserad.

Med relativt kort L2L även på 43:an är det inte omöjligt att den sitter bra även på kycklinghandleder :)
Hmm, jag får prova 43an med i så fall! Får alltid fullkomlig tunnelsyn när jag prövar klockor, vilket leder till att jag alltid glömmer ungefär 70% av mina frågor till AD... :D
Upplevde även jag en viss puck-känsla på 39an, men tyckte faktiskt det var ganska charmigt! Vi får se vart det landar i varje fall. Som det ser ut nu kommer jag byta in en klocka, vilken jag får 55tkr för, i samband med köpet, så får väl sitta och klura på pris och prut. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hmm, jag får prova 43an med i så fall! Får alltid fullkomlig tunnelsyn när jag prövar klockor, vilket leder till att jag alltid glömmer ungefär 70% av mina frågor till AD... :D
Upplevde även jag en viss puck-känsla på 39an, men tyckte faktiskt det var ganska charmigt! Vi får se vart det landar i varje fall. Som det ser ut nu kommer jag byta in en klocka, vilken jag får 55tkr för, i samband med köpet, så får väl sitta och klura på pris och prut. :)
Om du har kycklingarmar så är det ingen idé att kolla på 43 mm, kommer bara se idiotiskt ut. 39 mm är fin! Enda jag inte gillade var att tavlan möjligen kändes lite "trång" men annars är det en sjukt bra storlek.
 
Fick lov att låta min AT 41,5 få gå. Nu ute efter en 38:a och har fokus på AT igen. Vilken tavla tycker ni bäst om? Är sugen på den vita med svarta visare då den även kan ha gummit. Olivgröna är också snygg men går bara att få i 41,5 vad jag sett?
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Fick lov att låta min AT 41,5 få gå. Nu ute efter en 38:a och har fokus på AT igen. Vilken tavla tycker ni bäst om? Är sugen på den vita med svarta visare då den även kan ha gummit. Olivgröna är också snygg men går bara att få i 41,5 vad jag sett?
Sålde min AT Skyfall av exakt samma anledning, tyckte den blev alldeles för stor. Den blåa tavlan är riktigt bra men en grön 38mm hade ju varit helt optimalt, tiden får utvisa :)
2F159A43-4BB2-4DFD-AF31-0A0EB07BEB9A.jpeg
 
Sålde min AT Skyfall av exakt samma anledning, tyckte den blev alldeles för stor. Den blåa tavlan är riktigt bra men en grön 38mm hade ju varit helt optimalt, tiden får utvisa :)
2F159A43-4BB2-4DFD-AF31-0A0EB07BEB9A.jpeg
Håller med! Grön 38 hade nog blivit en hit, får se om den kommer. Sugen på den vita med svarta visare nu. Vill kunna ha både stållänk och gummit och ATs egna gummi är jäkligt snyggt.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tjena!
Någon som har/testat äldre (typ 80-90tals) Constellations och kan berätta lite om upplevelsen av storleken?
34mm (som verkar vara standard herrmodell) vs 36mm ?
Have a great Sunday!
 

Zthlm

Omega
Hej, en kompis till mig behöver fixa länken på sin omega. Det är underlig modell som jag inte sett förut med typ keramik på länken(?). Det är en bit som gått av på en av länkbitarna. Nån som vet vad detta är för omega och/eller hur man rimligen går tillväga för att lösa problemet? Byta en länk (i sånt fall var för man tag på en sån?) eller lämna in till någon som kan göra den typen av jobb? Det är inte aktuellt att bara ta av den trasiga länk.

Visste inte vilken tråd detta inlägg skulle passa i. Skriver gärna i annan tråd om deg är lämpligare.

Tack för hjälpen!

45856549-2528-4C91-B7EF-3001174DC777.jpeg
 

Bilagor

  • 5EC29F98-0068-404B-91D3-A3C5137CE9AE.jpeg
    5EC29F98-0068-404B-91D3-A3C5137CE9AE.jpeg
    369.4 KB · Visningar: 13
  • 5256F71E-556E-4457-BA1A-861B453AA97A.jpeg
    5256F71E-556E-4457-BA1A-861B453AA97A.jpeg
    346 KB · Visningar: 10
  • 0F56C848-B864-4E22-B60E-08F2DFE513CB.jpeg
    0F56C848-B864-4E22-B60E-08F2DFE513CB.jpeg
    310.4 KB · Visningar: 11

jojsan76

Omega
Ja jag provade med kontraktspray mm men tyvärr ingen förändring. Det får bli att lämna in den. Vi testar Huke. 😀
Hej påEr!
Lämnade nyligen in min Omega seamaster Electric blue Quartz på huke då den inte gick igång som den skulle efter batteribyte.
Fick idag svaret att klockan behöver en service. Ingen annan specifikation. Kostnadsförslag 5500kr.
Innan jag accepterar förslaget så måste jag ändå ställa frågan här på forumet.
Är det rimligt att en service på ett Quartz ur ligger på 5500kr?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hej påEr!
Lämnade nyligen in min Omega seamaster Electric blue Quartz på huke då den inte gick igång som den skulle efter batteribyte.
Fick idag svaret att klockan behöver en service. Ingen annan specifikation. Kostnadsförslag 5500kr.
Innan jag accepterar förslaget så måste jag ändå ställa frågan här på forumet.
Är det rimligt att en service på ett Quartz ur ligger på 5500kr?
Nymans och Krons tar 5.000 kr.

Omega prislista.jpg
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Hej.
någon av Er som kan verifiera hur gammal denna klockan är?
Jag hittar ingen lista med serienummer på nyare Omega.
Omega Seamaster 300.
6BE78CC5-E0DF-4A65-9EE3-C1C4C8CB8F28.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tack för snabbt svar. Verkar som om Hukes 5500kr kan vara rimligt om det ingår en polering i servicen. Är det vanligt annars att polering ingår vid service? Har fått för mig att många vill ha originalstuket kvar och inte vill polera sina klockor.
Det verkar vara standard att polering ingår vid service, jag har aldrig polerat en klocka, men var i så fall tydlig med att den inte ska poleras när du lämnar in den. Ibland kan man få avdrag på priset om man inte polerar men ofta verkar det som att man får betala fullt pris oavsett polering eller inte.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Otroligt snygg, hur bärs den i jämförelse med 114060/124060?
Svår fråga, jag har tyvärr inte kvar någon Submariner jag kan jämföra med rakt av. Om jag försöker minnas så tror jag kanske att den upplevs lite högre? I övrigt är det nog lite jämnt skägg tror jag. Sen får man ju mycket skönare retrovibbar av denna än en Submariner :D
 
Topp