• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

sub123

Omega
Svår fråga, jag har tyvärr inte kvar någon Submariner jag kan jämföra med rakt av. Om jag försöker minnas så tror jag kanske att den upplevs lite högre? I övrigt är det nog lite jämnt skägg tror jag. Sen får man ju mycket skönare retrovibbar av denna än en Submariner :D
Ok, jag misstänkte att den bärs något högre..men oavsett en riktig snygg uppdatering av föregångaren (även om den också är snygg). Njut av klockan!
 

AE41500

Panerai
Är det någon som har Aqua Terra Worldtimer? Såg den hos AD i helgen och den var så sjukt nice, storleken till trots.

1629842745865.png

https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/post-3969801
 
Senast ändrad:

Rymdhamstern

Panerai
Är det någon som har Aqua Terra Worldtimer? Såg den hos AD i helgen och den var så sjukt nice, storleken till trots.

1629842745865.png
Den där är jag väldigt nyfiken på. Har inte klämt och känt på den. Men den ser grym ut. Storleken oroar mig en hel del dock. Jag har en AT GMT på 43 mm och tycker den är lite för stor. Å andra sidan har de väldigt olika urtavlor så denna kanske upplevs mindre. Min är dessutom på länk, på gummi kanske den upplevs mindre...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den där är jag väldigt nyfiken på. Har inte klämt och känt på den. Men den ser grym ut. Storleken oroar mig en hel del dock. Jag har en AT GMT på 43 mm och tycker den är lite för stor. Å andra sidan har de väldigt olika urtavlor så denna kanske upplevs mindre. Min är dessutom på länk, på gummi kanske den upplevs mindre...
Klämt på den. Dom senaste boetterna bärs lite mindre L2L överlag. Tavelstorlek är en annan sak men på denna är det väldigt mycket detaljer så den måste liksom vara lite större än dom andra. Ingen liten klocka men på 17+ så funkar det nog fint.
 

Rymdhamstern

Panerai
Klämt på den. Dom senaste boetterna bärs lite mindre L2L överlag. Tavelstorlek är en annan sak men på denna är det väldigt mycket detaljer så den måste liksom vara lite större än dom andra. Ingen liten klocka men på 17+ så funkar det nog.
Har 18,5 och min AT GMT funkar så sett, men blir väldigt mycket nästan tom tavla. Tror worldtimern är betydligt bättre där. Får nog helt enkelt ta mig till en AD och klämma på en.
 

Bergets

Panerai
Jag ska ev iväg och hämta en Seamaster Electric blue 36 (1120 verk) idag :)
klockan är i behov utav service då gångreserven är låg. Någon som kan rekommendera "billig"/bra en urmakare i Skåne :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Riktigt bra! Bättre än väntat faktiskt. Ingen blå inne men den svarta var jättefin. Gillar den avsmalnande länken och mindre claspen mot gamla versionen. Bara tre lägen i justering men det torde räcka fint. Väldigt stark kandidat till min nästa klocka.
55699031-F245-4556-8DE1-6793CB521205.jpeg
Proportionerna känns väldigt mycket bättre än den gamla, bara att metallringen är mindre gjorde mycket för helhetsintrycket.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Har en Omega SMPc utan tillbehör, jag tänkte skaffa äkthetsintyg, vilket jag tror är bra vid eventuell försäljning.
Var bör jag vända mig för att få något sådant?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Riktigt bra! Bättre än väntat faktiskt. Ingen blå inne men den svarta var jättefin. Gillar den avsmalnande länken och mindre claspen mot gamla versionen. Bara tre lägen i justering men det torde räcka fint. Väldigt stark kandidat till min nästa klocka.
55699031-F245-4556-8DE1-6793CB521205.jpeg
Vad mäter den lug to lug? Tycker fortfarande den ser ut att bäras rätt stort på de bilder som postas. På din handled ser det dock bra ut.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vad mäter den lug to lug? Tycker fortfarande den ser ut att bäras rätt stort på de bilder som postas. På din handled ser det dock bra ut.
Vet inte men den kändes helt rätt i storlek och helt rätt på handleden. Kommer att återkomma till den inom kort och då kan jag jämföra L2L med min SMP. Gillade precis allt spontant, även kronan som jag befarade skulle vara som AT. Den förra var lite knepig i blandningen av vintage och modernt som keramisk vridring, den här är helt rätt. Är i Tyskland f n och list här är 6300€
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag skulle säga att nya Semaster 300 Heritage sitter klart bättre på handleden än den gamla, den sluter kring handleden mycket bättre och känns plattare. Sen är jag fruktansvärt van vid att ha 36 mm på armen och jag har blivit så bekvämlighetsgullad av detta att jag är osäker på om jag kan ha större klockor. Kanske blir en catch and release på Seamastern ändå :sorry:
 

Utvisaren

Patek
Hej påEr!
Lämnade nyligen in min Omega seamaster Electric blue Quartz på huke då den inte gick igång som den skulle efter batteribyte.
Fick idag svaret att klockan behöver en service. Ingen annan specifikation. Kostnadsförslag 5500kr.
Innan jag accepterar förslaget så måste jag ändå ställa frågan här på forumet.
Är det rimligt att en service på ett Quartz ur ligger på 5500kr?
Ja du. Går man till serviceställe mitt i stan skall de ha betalt för sin fina adress. Kolla med Per Erik Bylund [email protected] Han håller på att certifiera sig för Omega. Men han är ingen duvunge på att serva klockor precis. Han har servat 5 vintageur åt mig hittills utan problem. Han skall få kika på en Speedmaster för min räkning också inom kort.
 

Dawsss

Omega
59877BE0-8E45-4834-9519-1F17521D554B.jpeg

Ryktas om låg kvantitet på nya Seamaster Heritage. Blir med största sannolikhet en sådan!

Bild för referens i förhållande till min Speedmaster och SMP.
Intressant. Har tänkt precis i den banan.. Skulle inte förvåna mig om Omega drar ner på kvantiteten på fler pjäser framöver.
 
Senast ändrad:

Cinamey615

Omega
2-Faktor
Halloj allihopa! Tänkte bara kolla en grej då jag är ny i denna tråden. Får men lägga upp bytes annonser i denna gruppen? Bytet handlar om en omega mot en omega. Har inte tillräckligt med inlägg för att annonsera i vanliga köp/sälj gruppen. Kändes även relevant just här då det är omega mot omega.
 

Bergets

Panerai
här har vi nyförvärvet, Electric Blue 36mm
1 ägare, militär proveniens.

länken är dock för liten, på bilden är diver extension ute och då sitter den bra. (Någon som vet hur många länkbitar den bygger?)

och ifall någon har 18mm länkbitar till en 1612/932 länk så är jag intresserad utav att köpa :)

gnsxewih2xa9hpzgx8cj868w
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Halloj allihopa! Tänkte bara kolla en grej då jag är ny i denna tråden. Får men lägga upp bytes annonser i denna gruppen? Bytet handlar om en omega mot en omega. Har inte tillräckligt med inlägg för att annonsera i vanliga köp/sälj gruppen. Kändes även relevant just här då det är omega mot omega.
Nej det är inte ok. Forumet har regler ang detta.
 
Topp