• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ommålade index

Lalas

Cartier
Hej klockvänner!

Sneglar lite på vintage-Rolex och tänkte då höra lite kring ommålade index. Det är väl inte särskilt kul? Hur mycket längre pris bör man förvänta sig med ommålade index på ex en Sub eller GMT?

Är det ens nåt att titta på eller skall man leta vidare efter en som är mer original om än dyrare?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ommålade index låter ganska ovanligt. Relumade index är däremot ganska vanligt förekommande. Dvs ny lysmassa, ofta gjord för att se gammal ut. Har du något konkret exempel att visa?
 

Lalas

Cartier
Denna exempelvis, index lär väl inte vara original?
image.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är vanligt att man byter hela tavlan. Skulle tro att det där är en servicetavla. Drar ner värdet förstås, men kan ändå vara en vettig klocka. Om priset är OK.

Jag har en Tudor Submariner med "tvättad" tavla, vilket innebär att lumen har blivit bortskrapad då den flagnade.
image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker det är trist med ommålat, servicetavla och relumat överlag. Bryr man sig inte om det är det bara att gratulera. Priset skall förstås ner då det största värdet ofta sitter i tavlan.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nyfiken i en strut undrar...

Vad är egentligen en servicetavla?
Jag får onekligen vissa idéer bara av namnet, så jag undrar väl egentligen mest varför denna måste skilja sig från originaltavlan?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nyfiken i en strut undrar...

Vad är egentligen en servicetavla?
Jag får onekligen vissa idéer bara av namnet, så jag undrar väl egentligen mest varför denna måste skilja sig från originaltavlan?

På servicen byter man till en ny tavla, original utbytesdel. På 80-talet byttes många gamla fina tavlor i Subbar till de nya moderna med vitguldsindex. Tråkigt idag förstås. Till Gmt verkar det ha funnits sevicetavlor med målade index i lager.

Kanske har man ibland uppdaterat servicetavlorna med nyare lysmassa och därför kan de ha en annan märkning. T Swiss T, Swiss Made, osv
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vid service bytte man till den senaste tavlan till referensen. 1675 = målade index.
Jag ser inga problem med en servicetavla så länge det ser fint ut. Och priset är därefter.
 

poormans

Rolex
det går att få matta service tavlor till de flesta modeller där tavlorna aldrig uppdaterades till glossy/WG

tex 1675, 5512, 1680, 1655, 1665 osv..

de är snygga med samlare gillar dem oftast inte då de både lyser och är väldigt tajta i trycket


cheers
christian
 

_jonte

Patek
det går att få matta service tavlor till de flesta modeller där tavlorna aldrig uppdaterades till glossy/WG

tex 1675, 5512, 1680, 1655, 1665 osv..

de är snygga med samlare gillar dem oftast inte då de både lyser och är väldigt tajta i trycket


cheers
christian
Vad menar du med tajta i trycket?
 

poormans

Rolex
om du jämför en matt vintage urtavla med en matt service urtavla så är de äldre dels patinerade men det kan även variera i trycket beroende på när under batchen tavlan trycktes (på matta urtavlor använde de sig av matriser/cliche'er och de slits givetvis under tillverkningen för att efter ett visst antal tavlor bytas mot nya)

de nya tavlorna vet jag inte hur de trycks men antagligen någon form av laserprint så de är väldigt snygga lite för snygga för min smak

här är en 1675´med service tavla, visare och insert väldigt Clean (ifrån vrm)

jämfört med denna tex tidiga matta 1675'a
 
Topp