• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning, ändra gräns för antal inlägg för säljesannonser på KS

Antal inlägg för att få annonsera under sälj?

  • 250

    Röster: 127 28.3%
  • 150

    Röster: 40 8.9%
  • 100

    Röster: 90 20.1%
  • Bra som det är

    Röster: 191 42.6%

  • Totala väljare
    448
  • Enkät stängd .

Glusch

Cartier
Jag tror att det är en stor risk att det blir mer "shitposting" på forumet från nya medlemmar som vill kunna ta del av köp&sälj om de behöver komma upp i väldigt höga nummer. Tycker det är bra som det är. 50 inlägg klarar man av utan att skriva en himla massa snabba och slarviga inlägg. Jag tror att om man tvingar folk att gå till 250 inlägg så kommer vissa ge upp innan det, och kanske lämna forumet på grund av det, eller så kommer folk att göra low-effort inlägg för att dra upp sina nummer (till exempel skriva "grattis" i vartenda öppningstråd samt varje öppning i "Stora öppningstråden").
 

Freddie L

Panerai
För en annan som använder KS KoS för transaktioner av de mindre storlekarna tror jag det vore dåligt att dölja för nya användare. Varannan klocka under 2000:- jag sålt har gått till nyreggade (och alla över 2000:- iofs). Blir liksom bättre snurr på KoS ju fler som är med och handlar.

Ser inga direkta risker med själva KoS som inte redan existerar pågrund av övriga trådar där klockor visas upp?
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Jag går in nästan varje dag på KS. Skriver rätt sällan då jag inte känner att jag är så kunnig i alla lägen. Jag har köpt en klocka via KS (jag har aldrig sålt en klocka, varken här eller någon annanstans). Att komma åt att läsa är ett bra sätt att hålla koll på marknaden och se vad det finns för roligt där ute och som ryms inom budget. Att ha en tidsgräns för att få posta annonser kan vara en bra idé. Sedan är det väl upp till varje säljare att vara så pass kräsen han/hon vill gällande eventuella köpare.
 

Case

Panerai
Jag förstår verkligen satt säkerheten är en stor fråga för många. Men jag tror att vi skulle uppnå ett bättre resultat genom att skriva ihop en säkerhetsguide och lägga den som sticky under diskussionsfliken.

Jag börjar med lite tips, andra kan säkert fylla på eller föreslå ändringar.

- Använd aldrig ditt eget namn i klocksammanhang, annat än i privata konversationer med folk du känner och litar på.
- Använd en mailadress som inte kan spåras till dig.
- Gör bara affärer med personer du har referenser på eller känner direkt. Var extra försiktig med att inte röja din identitet i alla skeden i en affär med personer du inte känner
- Uppge aldrig var du bor, gör aldrig affärer i hemmet med personer du inte känner och litar på.
- Gör upp F2F-affärer på en allmän säker plats. En klockbutik, en bank, ditt jobb etc.
- Använd Swish som betalningsmetod. Direkt, går inte att fippla med på samma sätt som en banköverföring, du ser vem som betalar.
- Använd en alternativ adress, din jobbadress eller motsvarande, om du köpt något och ska få ett paket levererat från någon du inte känner eller litar på.
- Känns något skumt, bryt kontakten direkt. Det kommer fler tillfällen.

Edit @Spencer66 @daviden
 

Case

Panerai
Sen är det ju upp till var och en att följa råden förstås.

Själv skiter jag i allt jag skrev. Men det är för att jag inte köper och säljer dyra klockor, och då känns det mindre viktigt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En kombination av en viss mängd inlägg och säg tre månader är väl kanske en god idé? En för låg gräns kan ju ha en viss motiverande effekt för människor som inte har något intresse av att delta på forumet utan bara vill komma åt KoS att skräpposta. Iaf om det ganska enkelt genom skräppostande går att nå KoS. Om det dels är åtminstone lite jobbigt att nå upp i post count OCH innebär ett visst moment av väntande kan jag iaf tänka mig att det kan vara avhållande för mindre seriösa medlemmar.
 

MacAttack

Omega
Jag tycker att 100 inlägg är rimligt. Känns inte som att det är allt för mycket kaos i köp & sälj för tillfället:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror tyvärr oförsiktiga/okunniga människor kommer fortsätta bli rånade och lurade oavsett vilka regler vi sätter upp. Tycker att KS köp o sälj trots allt är den säkraste handelsplatsen för klockor även med dagens regler.
 
Topp