• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omröstning! Breitlings nya serie och formspråk. Flipp eller flopp?

Breiltings nya Navitimer 8-serie. Flipp eller flopp?

• Flipp! Kanonsnygga! Detta lär lyfta Breitling. Snyggare än dagens Breitlings.

Röster: 42 9.0%
  • Snygga, men lär inte lyfta Breitling mot nya höjder.

Röster: 51 10.9%
  • Helt ok. Lite meh, tilltalar mig inte direkt. Jag är neutral.

Röster: 115 24.6%
  • Flopp! Detta gillar jag inte så mycket.

Röster: 162 34.7%
  • Storflopp! Detta är fult!

Röster: 97 20.8%

• Totala väljare
    467

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Breitling har, under nytt ägarskap och ny VD, i dagarna presenterat en ny serie som kallas Navitimer 8.

Bland redan Breitling-frälsta är reaktionerna minst sagt blandade. Så även i Breitling-tråden. Jag tror dock att Breitling vill bredda sin kundkrets, att kunna tala mer till den stora massan. Vi som redan är Breitling-frälsta är ju ganska få till antalet, och det är inte så konstigt att det reageras när det släpps en helt ny serie som faktiskt inte ser ut som så mycket annat från Breitling. Det är en flirt med gamla tider, men ändå nya modeller.

Nu ska jag inte gå in på detaljnivå om urverken och teknik, kort kan sägas att det både in-house verk i 3-6-9-kronon samt i Unitime, båda mäter 43 mm. Det sitter förfinade ETA i resten, varav 7750-kronon är 43 mm och de två andra trehandarna 41 mm. Samtliga har 100 WR. Alla är COSC. Svenska priser vet vi inte men det verkar vara i ca prisläget 40-80k SEK där trevisarmodellen med datum är billigast och 3-6-9-kronon dyrast, plus såklart mycket mer för guldaren.

Nu skulle det vara kul med ett omdöme från de klockintresserade som inte direkt är intresserade av Breitling såsom vi är i brattetråden. Kommer detta formspråk att tilltala fler potentiella kunder? Tilltalar modellerna och stilen er?

Här är en bra genomgång för de mer intresserade:
https://monochrome-watches.com/brei...n-georges-kerns-first-creation-ceo-breitling/

Bilder:
5CD2751F-B7E6-487B-AD30-04D89ADBC542.jpg

Breilting-Navitimer-8-Collection-1.jpg

Navitimer 8 automatic ETA 41mm
breitling_2.jpg
Breitling-Navitimer-8-2.jpg

Navitimer Daydate ETA 41mm
Breitling-Navitimer-8-day-date-2.jpg
Breitling-Navitimer-8-day-date-1.jpg

Navitimer 8 Chronograph B01 inhouse 43mm
Breitling-Navitimer-8-6.jpg
Breitling-Navitimer-8-8.jpg
Breitling-Navitimer-8-9.jpg
Breitling-Navitimer-8-B01-steel.jpg

Breitling-Navitimer-8-B01-chronograph-2.jpg

Navitimer 8 Chronograph ETA 43mm
Breitling-Navitimer-8-chronograph-valjoux-2.jpg

Breitling-Navitimer-8-11.jpg
Breitling-Navitimer-8-13.jpg

Navitimer 8 Unitime in-house 43mm
unitime_h.jpg
18unitime2.jpg

Navitimer-8-Unitime-with-black-dial-and-black-alligator-leather-strap-724x1024.jpg

Motivera gärna mer!

Senast ändrad:
En vridring med viss lettring för att kunna greppa och vrida, men inga skalor, utan bara en markör. Vad är poängen? Vad missar jag? De ser ju inte lika hemska ut som de plottriga dörrvaktsbrattarna, och det är ju positivt. Men jag tycker inte att de utmärker sig på något sätt alls. Snyggare än förr, men inget jag skulle välja att lägga pengar på.

Jag tror helheten blir en flopp. Ett första intryck är att det är för "enkelt", alla klockorna ser nästan likadana ut och i kombination med de stora siffrorna ger det mig Certina/Tissot-vibbar. Konceptet med enkelheten i sig gillar jag men där finns det nog andra märken som jag tror att de konsumenterna hellre vänder sig till. Det känns ganska innovationsfattigt att ta fram en serie av klockor med samma boett och bezel och ETA i det prisspannet. Man begär premiumpriser för något som inte känns särskilt premium.

Senast ändrad:
Känns lite för plain, nästan tråkiga. Inte för att jag är ett super fan av märket i vanliga fall men jag tycker Breitling ska vara lite galna. Nu har man överkompenserat rejält

Inget som triggar mitt köpsug iaf, möjligt att det är annorlunda irl men har svårt att tro det. Känns som att breitlingsjälen är borta liksom.... tråkigt !

Breitling har, under nytt ägarskap och ny VD, i dagarna presenterat en ny serie som kallas Navitimer 8.

Bland redan Breitling-frälsta är reaktionerna minst sagt blandade. Så även i Breitling-tråden. Jag tror dock att Breitling vill bredda sin kundkrets, att kunna tala mer till den stora massan. Vi som redan är Breitling-frälsta är ju ganska få till antalet, och det är inte så konstigt att det reageras när det släpps en helt ny serie som faktiskt inte ser ut som så mycket annat från Breitling. Det är en flirt med gamla tider, men ändå nya modeller.

Nu ska jag inte gå in på detaljnivå om urverken och teknik, kort kan sägas att det både in-house verk i 3-6-9-kronon samt i Unitime, båda mäter 43 mm. Det sitter förfinade ETA i resten, varav 7750-kronon är 43 mm och de två andra trehandarna 41 mm. Samtliga har 100 WR. Alla är COSC. Svenska priser vet vi inte men det verkar vara i ca prisläget 40-80k SEK där trevisarmodellen med datum är billigast och 3-6-9-kronon dyrast, plus såklart mycket mer för guldaren.

Nu skulle det vara kul med ett omdöme från de klockintresserade som inte direkt är intresserade av Breitling såsom vi är i brattetråden. Kommer detta formspråk att tilltala fler potentiella kunder? Tilltalar modellerna och stilen er?

Här är en bra genomgång för de mer intresserade:
https://monochrome-watches.com/brei...n-georges-kerns-first-creation-ceo-breitling/

Bilder:
5CD2751F-B7E6-487B-AD30-04D89ADBC542.jpg

Breilting-Navitimer-8-Collection-1.jpg

Navitimer 8 automatic ETA 41mm
breitling_2.jpg
Breitling-Navitimer-8-2.jpg

Navitimer Daydate ETA 41mm
Breitling-Navitimer-8-day-date-2.jpg
Breitling-Navitimer-8-day-date-1.jpg

Navitimer 8 Chronograph B01 inhouse 43mm
Breitling-Navitimer-8-6.jpg
Breitling-Navitimer-8-8.jpg
Breitling-Navitimer-8-9.jpg
Breitling-Navitimer-8-B01-steel.jpg

Breitling-Navitimer-8-B01-chronograph-2.jpg

Navitimer 8 Chronograph ETA 43mm
Breitling-Navitimer-8-chronograph-valjoux-2.jpg

Breitling-Navitimer-8-11.jpg
Breitling-Navitimer-8-13.jpg

Navitimer 8 Unitime in-house 43mm
unitime_h.jpg
18unitime2.jpg

Navitimer-8-Unitime-with-black-dial-and-black-alligator-leather-strap-724x1024.jpg

Motivera gärna mer!

Jag hade inget nytt jag ville ha just nu, tills denna post dök upp.. Kul nyheter! Jag gillar enkelheten och det lite elegantare, vilket jag tycker tidigare saknats hos Breitling. Jag var inne på att köpa en le petit prince tidigare, nu blir det Breitling istället.

Jag är inget fan av Breitling förutom Superocean Heritage. Jag gillade dock att man hade skalat av dessa modeller gentemot tidigare upplagor, mer stil pch minimalism jämfört med tidigare. Av dessa tyckte jag att B01 i guld/brun tavla såg läcker ut, även den med blå tavla var fin. Guldaren skulle jag tänka mig att köpa.

Breitling har många köpstarka kunder som gillar variation så jag tror absolut chrono och daydate modellerna kommer att sälja bra

En flipp. Dom liknar ju Hamilton. Njae, vid närmare eftertanke så en flopp kanske. En Hamilton kostar ju bara en fjärdedel så en sån får det självklart bli istället ;).

Nja, alltså, jag kan inte säga att de liknar de "traditionella" Breitlingarna, men stilrena och snygga var dom definitivt! Ska bli kul o se vad recensenterna säger.

Jag gillar samtliga kronografer. Snygga och för mig omedelbart identifierade som breitlings. Worldtimern är som de flesta worldtimers, inget som tilltalar mig.
Dag/datum och datum klockorna är helt ok. Lite halvtrista. Som många andra tänker jag på Hamilton när jag ser dem. Skulle de prissättas kring 25-30k kan de vara intressanta. Samtliga klockor ser bättre ut och mer breitling på länk. Gillar 100m wr.
Får dock samma samma generiska, skinntorra (överprisatta) känsla som av IWC. IWC väcker NOLL känslor hos mig, tvärt om med Breitling. Hoppas de inte fortsätter på den vägen.

Tillbaka
Topp