• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är omkretsen runt din handled. (Avrunda uppåt)

  • 15.0 cm

  • 15.2 cm

  • 15.4 cm

  • 15.6 cm

  • 15.8 cm

  • 16.0 cm

  • 16.2 cm

  • 16.4 cm

  • 16.6 cm

  • 16.8 cm

  • 17.0 cm

  • 17.2 cm

  • 17.4 cm

  • 17.6 cm

  • 17.8 cm

  • 18.0 cm

  • 18.2 cm

  • 18.4 cm

  • 18.6 cm

  • 18.8 cm

  • 19.0 cm

  • 19,2 cm

  • 19,4 cm

  • 19,6 cm

  • 19,8 cm

  • 20,0 cm

  • 20,2 cm

  • 20,4 cm

  • 20,6 cm

  • 20,8 cm

  • 21 cm

  • 21,2 cm

  • 21,4 cm

  • 21,6 cm

  • 21,8 cm

  • 22,0 cm


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Nyrfen

Breitling
Hej!

Jag tänkte passa på och ta initativet att starta en poll här på forumet angående storlekar på handleder och hoppas att ni vill vara med och bidra till detta!

Jag har länge undrat vad den genomsnittliga handledsomkretsen är hos personer som sysslar med klockor som hobby. Varför kanske ni undrar? På grund av den rådande trenden med allt större klockor och mina egna ca 17,2 cm "stora" handleder så undrar man självfallet vart på skalan man själv befinner sig. Jag är helt säker på att jag inte är ensam om dessa funderingar.

Jag är intresserad av ungefär vilken Lug to Lug (hädanefter: L2L) och diameter på klockor ni föredrar vid olika handledsstorlekar. Jag tror att en poll likt denna kan vara väldigt intressant och informativt att ha här forumet förutsatt att alla håller sig till ärliga mått. Jag tror att detta kan minimera trådar likt "Vilken storlek på klocka bör jag ha" eftersom att de då enkelt kan söka eller bli länkade till denna tråd. Jag vet att jag själv har letat efter liknande trådar när jag sökt efter klockor.. dock utan att lyckas.

Om ni vill så skulle jag uppmuntra er till att först rösta i omröstningen sedan uppge följande efter förmåga/vetskap i en post:

Kön: (Exempel: Man)
Omkretsen på din handled i centimeter: (Exempel: 16.9 cm)
Bredden ovanpå din handled i millimeter: (Exempel: 51 mm)
L2L på din mest använda klocka: (Exempel: 44.6 mm)
Diameter på din mest använda klocka: (Exempel: 38 mm)
Höjd på din mest använda klocka: (Exempel: 11.2 mm)

(Om möjligt en bild på dig, "wristshot", när du bär denna klocka runt handleden)
Genom att bidra med en bild så får alla en möjlighet att lättare kunna bilda sig en uppfattning om hur olika relevanta mått ser ut på olika stora/små handleder. Plus lite ögongodis, jag vet att ni är duktiga på att ta fina bilder! :happyhappy:

Edit: Lade till "Bredden ovanpå din handled i millimeter" på efterfrågan i tråden. Det kan vara ett intressant mått att jämföra med L2L" - Tack för tipset Iladron!



Lite läsning & film angående detta ämne med tips angående att välja klocka baserat på din handledsomkrets:

Text:
Genomsnittlig handledsomkrets för män: https://theslenderwrist.com/average-wrist-size-for-a-man/
Guide/Tips för klockstorlek: https://theslenderwrist.com/watch-size-guide/


How your watch should fit:





 
Senast ändrad:

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Jag tänkte ta initativet att starta en poll här på forumet angående storlekar på handleder och hoppas att ni vill vara med och bidra!

Jag har länge undrat vad den genomsnittliga handledsomkretsen är hos folk som sysslar med klockor som hobby. Varför kan ni undrar? På grund av den rådande trenden med allt större klockor och mina egna ca 16.9cm "stora" handleder så undrar man självfallet vart på skalan man själv ligger. Jag är helt säker på att jag inte är ensam om dessa funderingar.

Jag är riktigt intresserad av ungefär vilken Lug to Lug (hädanefter: L2L) och diameter på klockor ni föredrar vid olika handledsstorlekar. Jag tror att en poll likt denna kan vara väldigt intressant och informativt att ha här forumet förutsatt att alla håller sig till ärliga mått. Jag tror att detta kan minimera trådar likt "Vilken storlek på klocka bör jag ha" eftersom att de då enkelt kan söka eller bli länkade till denna tråd. Jag vet att jag själv har letat efter liknande trådar när jag sökt efter klockor.. dock utan att lyckas.

Om ni vill så skulle jag uppmuntra er till att först rösta i omröstningen sedan uppge följande i en post:

Kön: (Exempel: Man)
Omkretsen på din handled i centimeter: (Exempel: 16.9cm)
L2L på din mest använda klocka: (Exempel: 44.6mm)
Diameter på din mest använda klocka: (Exempel: 38 mm)
Höjd på din mest använda klocka: (Exempel: 11.2 mm)
(Om möjligt en bild på dig, "wristshot", när du bär denna klocka runt handleden)


Lite läsning angående detta ämne med tips angående att välja klocka baserat på din handledsomkrets:

Genomsnittlig handledsomkrets för män: https://theslenderwrist.com/average-wrist-size-for-a-man/
Guide/Tips för klockstorlek: https://theslenderwrist.com/watch-size-guide/

Nej, jag vägrar att delta!!!

Åtminstone tills dessa att du ändrat din signatur.... Lurade mig totalt... :)

upload_2019-8-7_22-17-56.png
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Känner mig också kränkt med 19,5cm :p

Brukar hålla mig mellan 31 och 40mm. Mest burna just nu, Vostok 690 som är 39mm och dryga 11mm tjock. Minsta daily är en Seiko Grand Quartz på 34mm och största SS UTC ORC på 40mm. Minsta klockan jag använder är 26mm och största 42mm.
5563ACF7-B437-41FC-BF6C-1D5564ED1904.jpeg
A253981D-B5CD-4288-A9AA-30200804C34F.jpeg

F74134EF-0E4C-474C-8511-814609513814.jpeg


EDIT: Håller inte med The Slender Wrist riktigt. Enligt hans formel så är 39mm det minsta jag kan bära med mina 195mm. Det är i princip det största jag bär. Jag tycker inte att det finns en nedre gräns, men tycker att det finns en övre när lug2lug ger ett överhäng.
 
Senast ändrad:

daveid

Cartier
2-Faktor
Kön: Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 16cm
L2L på din mest använda klocka: ca 42mm (Datejust ref 126200)
Diameter på din mest använda klocka: 36mm
Höjd på din mest använda klocka: ca 12mm
67579314_1151591795025597_5445685340650078208_n.jpg
 

Riffraff

Cartier
Knotorna sticker ut på mig runt handleden och allt strax under en Panerai känns kosher för min del :happyhappy:

Jag har aldrig brytt mig om denna ständiga fråga, klockans storlek i förhållande till handleden.

Vill inte med det säga att jag finner det konstigt om andra lägger vikt vid det men för mig är det inte som en dåligt sittande kostym.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Handled ca 165
L2L 46mm
Diameter 38, 5
Höjd 11mm
Har i princip inga klockor förutom G-shock som är större än 39. (En till försäljning just nu som är 41 med vridring) Klockor med vridning kan få krypa upp till 41mm. Annars är ca 46-47 i L2L och 38 i omkrets sweetspot för vardags/sport klockor på min arm.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Kön: Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 18,5cm
L2L på din mest använda klocka: 47mm
Diameter på din mest använda klocka: 41mm
Höjd på din mest använda klocka: 17mm

IMG_20190727_113252.jpg

Sinnen upplevs inte hög när man använder den, men jag vet inte hur det ser ut för en betraktare. I ärlighetens namn så bryr jag mig inte nämnvärt om deras upplevelse heller.
När det vankas aktiviteter så använder jag dock mest min Zelos av uppenbara skäl. 40mm diameter, 46mm L2L, 13,5mm hög. Ibland så är det nästan så man hittar på något för att få dra på den och ge den lite smisk :D
IMG_20190724_100615.jpg
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Du borde kanske ha med bredd på handleden också, så man vet om det är en rund eller bred handled. Omkretsen säger egentligen inte så mycket :)

Om man har 17 cm i omkrets men handleden är väldigt platt så bär man upp mycket större klockor.
 

Nyrfen

Breitling
Du borde kanske ha med bredd på handleden också, så man vet om det är en rund eller bred handled. Omkretsen säger egentligen inte så mycket :)

Om man har 17 cm i omkrets men handleden är väldigt platt så bär man upp mycket större klockor.

Du har en bra poäng där, jag lade precis till det i trådstarten! :D
 

chimaira

Cartier
Kön: Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 19.2 cm
Bredden ovanpå din handled i millimeter: 66 mm
L2L på din mest använda klocka: ?
Diameter på din mest använda klocka: 35 mm.
Höjd på din mest använda klocka: ?
 

Bilagor

  • IMG_9056.png
    IMG_9056.png
    298.1 KB · Visningar: 7

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Kön: Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 17.0 cm
Bredden ovanpå din handled i millimeter: 58 mm
L2L på din mest använda klocka: 46 mm
Diameter på din mest använda klocka: 42 mm
Höjd på din mest använda klocka: 13 mm
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
18,5 i omkrets.
Känner mig mest bekväm med 42/43mm i diameter.
Har svårt för kronan kl3 vilket minskar utbudet med typ 90%. :grumpy:
Har haft en sådan som var bekväm men den sålde jag givetvis ändå :banghead:
 
Riktigt kul och användbar tråd!

Kön:
Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 16.5 cm
Bredden ovanpå din handled i millimeter: 55 mm
L2L på din mest använda klocka: 45 mm
Diameter på din mest använda klocka: 36 mm
Höjd på din mest använda klocka: 11.2 mm

21786013-05AE-4FC7-A5F1-4264284AE365.jpeg
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Kön: Man
Omkretsen på din handled i centimeter
:
17,4
Bredden ovanpå din handled i millimeter:
58mm
L2L på din mest använda klocka:
53mm
Diameter på din mest använda klocka:

44mm
Höjd på din mest använda klocka:
14mm
169214EE-869A-4617-95FF-F617A1437988.png
 

nept

Panerai
IMG_20190808_102034.jpg


Handled typ 16-16.5 cm.
Klockan på bilden:
46 mm L2L
39 mm diameter.

Föredrar egentligen L2L på typ 42-45 mm och diameter på 36-38 mm ifall det inte är någon vridring.

Exempelvis upplever jag en vintagedressare på 34 mm / 39 mm L2L som precis på gränsen till för liten, medans dykarklockor (som har relativt liten tavla jämfört med diametern) funkar upp till typ 42 mm diameter om de har rätt form.
 

Nyrfen

Breitling
Precis såhär! Jag tror att detta kan hjälpa massor med nykomlingar till forumet och personer som planerar sina nästkommande inköp. Riktigt fina bidrag! :wideyed: Tänker bidra med ett eget när mina klockor är tillbaka från service och mitt nyförvärv (Stowa marine 36mm) anländer.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Omkretsen på din handled i centimeter: 17,6
Bredden ovanpå din handled i millimeter: 58 mm ca
L2L på din mest använda klocka:
53 mm
Diameter på din mest använda klocka:
44 mm
Höjd på din mest använda klocka: 15 mm

IMG_8756.JPG
 

Nyrfen

Breitling
Riktigt kul och användbar tråd!

Kön:
Man
Omkretsen på din handled i centimeter: 16.5 cm
Bredden ovanpå din handled i millimeter: 55 mm
L2L på din mest använda klocka: 45 mm
Diameter på din mest använda klocka: 36 mm
Höjd på din mest använda klocka: 11.2 mm

Ja jag hoppas att den kan bli lite användarbar åtminstone!
Ruskigt snygg klocka, tycker den passar perfekt!
 
Topp