• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning! Vilken bör jag välja?

Vilken dinkadonk ska jag välja?

  • Omega SmpC

    Röster: 46 13.2%
  • Omega Speedmaster

    Röster: 137 39.4%
  • Rolex OP 36 (116000) blå tavla

    Röster: 88 25.3%
  • Rolex OP 39 (114300) rhodium

    Röster: 77 22.1%

  • Totala väljare
    348

GossipGirl

Cartier
Halloj!

Efter att ha vant sambon vid tanken att jag ska köpa en dyrare klocka så känner jag att det är dags att utnyttja detta tillfälle. Tyvärr så har jag en beslutsångest utan dess like. Jag velar fram och tillbaka mellan olika klockor hela tiden. Jag kan tänka mig att lägga max 30k och har några favoriter som jag ska nämna mina tankar om nedan. Tanken är att vara en OWG i några år tills studier är avklarade och andra prioriterade livsmål är klaro!

Omega Smpc:
+ Uppvuxen med en smp i familjen, lekt mycket med den som liten och har ett starkt band till just smp. Även med Goldeneye på Nintendo 64 :cigar:
+ Bra size med 41mm till mina 17cm runda handleder
+ Allsidig, vattentålig och robust
- För vanlig, svenssonklocka
- Finns snyggare länkar
- Ceramiska är lite väl hög jämfört med gamla smp

Omega Speedmaster:
+ Grym historia
+ Väldigt snygg, kul med kronograf
+ Passar bra på både läder och länk
- Hesalit och 5atm för dagligt användande
- Snäppet stor jämfört med andra alternativ

Rolex Oyster Perpetual 36 (116000) blå tavla:
+ Rolex är grymt
+ Bättre finish än omega?
+ Oysterlänken!
- Lite liten kanske, har ej testat irl
- Tråkig?
- Snäppet över 30k begagnad

Rolex Oyster Perpetual 39 (114300) grå tavla:
+ Rolex som sagt
+ Bra storlek
+ Även här oysterlänken
- Tråkig här med?
- Färgklickarna på tavlan...

Det går verkligen från en dag till en annan om vilken klocka jag är sugen på. Får gå och känna på alla samtidigt. Men 116000 i blå med siffrorna finns la iof inte kvar hos AD. En sak jag är orolig över är att jag är sugen på Rolex för att det just är Rolex. Hade samma klocka vart lika spännande med en omegalogga? Tvek... men samtidigt så slutar folk upp med Rolex till slut ändå så jag antar att det är skillnad i kvalité och finish.

Som sagt, rösta och hjälp mig med kloka kommentarer!

13DD1CA0-E288-40CB-B904-6C3EFFA558D0.jpeg

535704FD-2AEB-4540-BCEB-A24EF9B45AA0.jpeg

B42E979F-1A20-4666-A4A4-E81562D8C5DB.jpeg

ECA77DEC-5FCC-462D-A26C-8DEE452E1E6C.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Speedyn går alldeles utmärkt som everyday watch. En FOIS är 39,7 och har safirglas samt fås för dryga 30 så lite över budget tyvärr. En speedy pro kan fås för mellan 25 och 30 om den inte måste vara helny.
SMP har jag ingen erfarenhet av, men länken vänjer man sig nog vid. Finns också många varianter utöver bondklockan. Känns väldigt prisvärd och bra för någon som pluggar.

Det är ingen jätteskillnad i kvalitet mellan ny Omega och ny Rolex tycker jag. Men vill du ha Rolex skall du inte köpa något annat. Köp en beg Datejust isf, känns definitivt större än sina 36mm. Kan inget säga om modern OP eller DJ, har aldrig prövat.

Så olika klockor allihop.. svårt att råda. Skulle du tveka på Rolex om du hade mer pengar i budgeten?
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Köp en ny Seamaster ; vadå Svensson klocka, Bond heter han :), sedan när pengar börjar trilla in köper du en Rolex....fast då ngn annan än de föreslagna...
 

GossipGirl

Cartier
Speedyn går alldeles utmärkt som everyday watch. En FOIS är 39,7 och har safirglas samt fås för dryga 30 så lite över budget tyvärr. En speedy pro kan fås för mellan 25 och 30 om den inte måste vara helny.
SMP har jag ingen erfarenhet av, men länken vänjer man sig nog vid. Finns också många varianter utöver bondklockan. Känns väldigt prisvärd och bra för någon som pluggar.

Det är ingen jätteskillnad i kvalitet mellan ny Omega och ny Rolex tycker jag. Men vill du ha Rolex skall du inte köpa något annat. Köp en beg Datejust isf, känns definitivt större än sina 36mm. Kan inget säga om modern OP eller DJ, har aldrig prövat.

Så olika klockor allihop.. svårt att råda. Skulle du tveka på Rolex om du hade mer pengar i budgeten?

Om jag hade fått välja helt fritt så hade jag valt en 114060, och den kommer jag äga någon gång i framtiden. Men just nu är den över min budget tyvärr.
(Nej, skriv inte ”spara till en 114060 om det är den du vill ha” för nu är budgeten satt på halva priset :D)

Men intressanta invändningar, uppskattas!
 

Torulf

Cartier
I slutändan handlar det om klockan som gör dig gladast, det kan inte vi bestämma åt dig. Du har gjort din research så svårt att tillföra mer än personliga åsikter...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Om jag hade fått välja helt fritt så hade jag valt en 114060, och den kommer jag äga någon gång i framtiden. Men just nu är den över min budget tyvärr.
(Nej, skriv inte ”spara till en 114060 om det är den du vill ha” för nu är budgeten satt på halva priset :D)

Men intressanta invändningar, uppskattas!
Ah, spara? Gud nej, köp nu! ;)
Jag skulle dock lägga till ett 5:e val - Aqua Terra. Men fanns inte det alternativet skulle jag ta 116000, känns lite som Explorer :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Röstade på Speedmastern, även om den är något stor.

Annars en Datejust 16200 eller Explorer 14270 före Rolexmodellera du har kollat på. Mer klassiker tycker jag. Iofs är den grå OP39an riktigt läcker på bild, men i verkligheten är den lite slätstruken.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger smp då du har någon typ av emotionell koppling till klockan, då tror jag uppskattar den mest!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
50 ATM och hesalit skulle jag inte oroa mig för i minuskolumnen. Den är alldeles utmärkt vattentät i vardagssituationer, inget man behöver dalta med. Och hesaliten är jag mindre orolig för att dänga i saker än jag är med safirer. Javisst man kan få yt"repor" som är en baggis att bli av med, ibland med tummen och ibland med lite polywatch.
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Inte lätt, men spontant går jag mot strömmen och röstar på Rolex 116000 bland dessa alternativ. Solid med snygg tavla. Storleken är 36 men säkert en vanesak. Beror också lite på vad du är van vid sedan tidigare.
Speedyn, vacker, men ej badvänlig och plastglas.
SMP Bond, lite trist nu. OM du inte köper 2018 års modell, men den är över budget tror jag.
Rolex 114300, färgplupparna går bort tyvärr.

Lycka till!
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Tar emot som fan att säga men Speedy... Har egentligen inget för Omega men av de där valen får det bli så. Hade en 114300 en gång i tiden och tröttnade efter typ en vecka. Får ju ingen ny sån för under 30 så ska du ändå ha en begagnad kan du väl ta en DJ istället?
Vad du än gör dock, köp inte en smpc. Kanske en av de fulaste länkarna genom tiderna
 

GossipGirl

Cartier
Tar emot som fan att säga men Speedy... Har egentligen inget för Omega men av de där valen får det bli så. Hade en 114300 en gång i tiden och tröttnade efter typ en vecka. Får ju ingen ny sån för under 30 så ska du ändå ha en begagnad kan du väl ta en DJ istället?
Vad du än gör dock, köp inte en smpc. Kanske en av de fulaste länkarna genom tiderna
Nej, jag tänker mig en begagnad som är några år gammal isf. DJ får man ju gå bak till 80-talet för att hitta en runt 30 tyvärr.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Normalt sett är jag en stark förespråkar för speedmaster... Men nu tycker jag faktiskt att det kan vara roligt att prova något annat än en kronograf. Detta är helt från personliga preferenser då jag inte använder kronografen mer än att indikera datum. Jag skulle säga en 116000 dock kanske inte en blå tavla. En annan modell som även den har en väldigt ren tavla är Rolex Explorer 14270 resp 114270 som med lite tur går att hitta inom din budget.

Lycka till
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Partisk i målet eftersom jag äger en själv - 114300 Rhodium. Den är skitsnygg och färgplupparna passar perfekt mot den grå tavlan. En sak diskvalificerar den dock och det är din budget. Jag tror inte du hittar någon i hyggligt skick för under 35k.
Jag är inte säker men jag tror också att ifall du har Rolex i tankarna så är det där du tillslut kommer landa. Visst är 116000 också fin förresten.

Lycka till!

Arkivbild på min OP.
97014CD4-DCDD-43BB-86FA-96A7ABA37312.jpeg
 
Topp