• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omsättning i klocksamlingen - förlust eller plus/minus noll?

elfoppo

Basic
Till er som har en omsättning bland era klockor - finns det saker ni tänker på för att inte gå (så mycket?) minus, och på så sätt kunna variera oftare utan att kontosaldot sätter stopp? Undantaget gratislunchen det skulle innebära att ta sig in på en väntelista för en klocka som säljs dyrare i andrahand än listpris förstås! (Jag tittar bland annat åt ert håll, Rolex Submariner och PP Nautilus...)

Som långtida klockintresserad och nybliven ”riktigt köpsugen klockintresserad” vore det kul att kunna äga och använda många klockor framöver, utan att behöva skotta in mängder med pengar varje gång något byts ut.

Det är förstås enkelt att förlora pengar om man inte brydde sig om det (alltid köpa i butik eller till vad man snabbt får tag i en klocka online för, och sedan sälja till det pris man blir av med den till). Att tvärtom tjäna pengar på varje klocka är det säkert flera samlare som hoppas och siktar på, men gissningsvis är det lika knepigt med ”säkra strategier” här som inom andra investeringsområden.

Även om man köper begagnat så känns det som en garanterad förlustaffär om man köper från dealer men säljer privat... eller vad tror ni?

För sammanhangets skull så kan jag nämna att jag just nu har två helt ok basic-dykare som används flitigt:
- Certina DS action på gummiarmband
- Steinhart-homage milsub 39 som jag bytt till brunt ”slitet” läderband på för att inte likna originalet för mycket, även om risken för förväxling kanske inte är så stor när originalet går för strax under miljonen :nailbiting:
För mitt första ”riktiga” köp (ni förstår vad jag menar) letar jag efter en neutral klocka på länk som funkar med läderarmband också så jag kan matcha så mycket som möjligt. Just nu kollar jag mest på
- Omega Aqua terra 38mm (isåfall investerar jag nog i det blå gummiarmbandet också även om jag siktar in mig på vit/silver bakgrund - sjukt snyggt och bekvämt)
- Grand Seiko snowflake
- Rolex Oyster perpetual

Att man i de allra flesta fall går back på sin hobby är inte särskilt konstigt eller unikt för just klockor men det är ju så klart trevligt om man slipper gå back mer än man behöver p.g.a. onödiga omständigheter (servicekostnader o. dyl. får man alltid räkna med). Det bästa sättet att minimera de ekonomiska förlusterna är att göra sin hemläxa och göra så genomtänkta köp som möjligt samt att köpa begagnat, särskilt om man är osäker på man gillar modellen.

Att man i de allra flesta fall går back på sin hobby är inte särskilt konstigt eller unikt för just klockor men det är ju så klart trevligt om man slipper gå back mer än man behöver p.g.a. onödiga omständigheter (servicekostnader o. dyl. får man alltid räkna med). Det bästa sättet att minimera de ekonomiska förlusterna är att göra sin hemläxa och göra så genomtänkta köp som möjligt samt att köpa begagnat, särskilt om man är osäker på man gillar modellen.
Ja det låter ju rimligt... och skönt att få bekräftat att min seghet i att ta klivet in i klockvärlden kan ursäktas med eftertänksamhet ;) har du någon tanke om begagnat från dealer eller privatperson ur den synpunkten? Att det finns ökade risker från privatperson är uppenbart, så kanske finns det bättre och sämre sätt att köpa från privatpersoner och sedan sälja som privatperson som gör att man inte nödvändigtvis skänker bort pengar i onödan?

Ska du inte köpa nytt är det som allt annat. Antigen får du lägga mycket pengar eller lägga ner mycket tid.

Köper du från seriösa handlare behöver du inte lägga ner särskilt mycket energi och risken att något skulle gå fel är liten. Däremot får du räkna med att betala rejält premium och är alltså inget du kommer få tillbaka när du sen ska sälja privat.
Ofta får du även någon typ av garanti så dubkanske inte behöver räkna med en service direkt iallafall.

Köper du av privatpersoner kan du köpa för samma eller ibland lägre pris som du sedan kan sälja för. Men du måste då vara påläst och vara beredd på att det alltid finns risker.
Samtidigt får du förmodligen även räkna in en service i priset om det inte finns någon service eller garanti dokumeterat.

Ja det låter ju rimligt... och skönt att få bekräftat att min seghet i att ta klivet in i klockvärlden kan ursäktas med eftertänksamhet ;) har du någon tanke om begagnat från dealer eller privatperson ur den synpunkten? Att det finns ökade risker från privatperson är uppenbart, så kanske finns det bättre och sämre sätt att köpa från privatpersoner och sedan sälja som privatperson som gör att man inte nödvändigtvis skänker bort pengar i onödan?
Jag skulle nog säga att användare här på KS med en gedigen köp- och säljhistorik med tillhörande omdömen är minst lika pålitliga som handlarna där ute men erbjuder samma klockor till ett lägre pris. Köp säljaren brukar det heta och det beror så klart även lite på vad det är för modell det gäller. Ska du köpa en Seiko för 900 spänn är det väl bara att besvara valfri annons på blocket men gäller det lite dyrare pjäser hade jag aldrig gjort affär med någon som man inte känner till sedan tidigare (antingen genom egen kontakt eller omdömen från andra användare).

Jag kanske missuppfattar men det låter på dig som att du mest är ute efter att försöka tjäna pengar på ditt klocksamlande och då är du nog lite fel ute, i all välmening. :)

Jag skulle nog säga att användare här på KS med en gedigen köp- och säljhistorik med tillhörande omdömen är minst lika pålitliga som handlarna där ute men erbjuder samma klockor till ett lägre pris. Köp säljaren brukar det heta och det beror så klart även lite på vad det är för modell det gäller. Ska du köpa en Seiko för 900 spänn är det väl bara att besvara valfri annons på blocket men gäller det lite dyrare pjäser hade jag aldrig gjort affär med någon som man inte känner till sedan tidigare (antingen genom egen kontakt eller omdömen från andra användare).

Jag kanske missuppfattar men det låter på dig som att du mest är ute efter att försöka tjäna pengar på ditt klocksamlande och då är du nog lite fel ute, i all välmening. :)
Bra synpunkter!
Hehe förstår om det kan missuppfattas så eftersom fokuset i just den här tråden var att minimera förlusterna på sitt intresse, men för mig handlar det om att jag ser framför mig hur jag kommer vara sugen på att bära ganska många olika klockor framöver allteftersom intresset tar ännu mer fart och smaken kanske förändras över tid. Om det finns sätt att inte tappa 15k plus service för varje byte jag kanske vill göra vore det rätt nice att lära sig det tidigt - och vilket ställe är då bättre att höra sig för än KS tänkte jag!

Bra synpunkter!
Hehe förstår om det kan missuppfattas så eftersom fokuset i just den här tråden var att minimera förlusterna på sitt intresse, men för mig handlar det om att jag ser framför mig hur jag kommer vara sugen på att bära ganska många olika klockor framöver allteftersom intresset tar ännu mer fart och smaken kanske förändras över tid. Om det finns sätt att inte tappa 15k plus service för varje byte jag kanske vill göra vore det rätt nice att lära sig det tidigt - och vilket ställe är då bättre att höra sig för än KS tänkte jag!
Då förstår jag. :) Så känner vi nog alla och svaret är samma som tidigare, gör din hemläxa så att du slipper sitta där med en svårsåld klocka med kasst andrahandsvärde och behov av service. Med ett nyfunnet intresse vill man av förståeliga skäl prova så mycket som möjligt och mitt tips är att köpa billigt och begagnat tills man så småningom kommer underfund med vad man har för preferenser. Som jag skrev i en annan tråd så är det svårt att göra riktigt genomtänkta köp utan att ha gått på ett par minor och gjort en del felköp hur motsägelsefullt det än låter.

Det enda märke som du inte tappar så mycket på när det gäller ny klocka ifrån butik är Rolex. Det finns givetvis olika sätt att se det här intresset på. Man vill ha en i taget och "jobba sig upp". Man vill ha en man bär till det mesta, kanske komplettera med ett par i andra kategorier. Typ en finklocka, en till vardags och en riktigt tålig semesterklocka. Man kan ju för all del köpa för att bara samla och hoppas att dom ska öka i värde, men jag tror det är en falsk föreställning när det gäller nytt, oavsett märke. I slutändan brukar det ändå koka ner till vad man vill och kan lägga monetärt på vad som kan kallas en "lyx-hobby" Tyvärr gör sig de flesta klockor som kommer på länk absolut bäst på länk, det samma gäller det omvända. Det finns tyvärr inget gyllene råd att ge som gör att du ska kunna testa en massa klockor framöver utan att tappa pengar på majoriteten av dom. Köp en Rolex på länk om det är det du helst vill ha, sedan köper du billigare klockor i annan stil och testar med tycker jag

Tack för hjälpsamma svar HSK och BarbaBaba.

Egentligen har jag inget emot att spendera (läs: förlora) pengar så länge det inte bara är jag som fått hjärnsläpp och kastar fyra gånger så mycket pengar i sjön som andra, för att efter 10 år få lära mig att uppförsbacken jag promenerat längs visat sig vara ett fält fullt med minorna som HSK refererar till :) ”där kan du ju inte vandra - alla vet ju att det där är ett minfält!”

Med bilar vet man att de flesta insatta kanske inte väljer att köpa ett sprillans nytt vrålåk helt utan chans till rabatter, och vid försäljning byter in till en återförsäljare som tar marginalen själv. Då blir det ohållbart att vara bilnörd. Kanske finns det inte lika tydliga generella tankar om klockor utan man får räkna med höga transaktionskostnader (dealer-köp) eller höga risker (privata köp).

Senast ändrad:
Köp en bättre begagnad klocka så undviker du att förlora för mycket pengar om du skulle vilja sälja den efter ett par år. Vill du köpa en klocka som håller värdet så är Rolex ett bra alternativ.

Och för att svara på rubriken: Plus. Men jag har samma mängd klockor som i början, fast den befintliga samlingen har ett högre värde.:)

Om jag skulle sälja allt nu (förutom klockor jag ärvt) så skulle jag ligga minus rätt mycket.
Bryr mig inte om att jag förlorar på de klockor jag köper, jag köper de klockor jag gillar. Har dock gett mig löftet att det sammanlagda beloppet av de klockor jag köpt inte får överstiga xxxk.

Senast ändrad:
Köp det du gillar, går du ”plus” så är det en bonus. (Vill du spekulera så kör på aktiemarknaden istället.)

Alla klockor jag äger har jag enbart köpt för jag gillar dem och självklart är det skönt att de flesta inte tappat i värde. Har gjort enstaka minusaffärer men det har inte gjort mig så mycket då det inte handlat om några större belopp. Mitt fokus vid köp har legat på många andra parametrar än eventuell värdeökning eller värdeminskning. Jag har aldrig köpt något i tro att den ska lämna (vilket vissa ändå fått göra sen) Har aldrig haft några problem att köpa begagnat från vare sig privatpersoner eller gråhandlare om man ser till värdet vid försäljning.

Kolla gärna i verktyget hos C24 där man kan se värdeökning över tid på de flesta klockmodeller. Den kan ge en indikation på hur olika modeller rör på sig men stirra dig inte blind på den. ;)

Senast ändrad:
Ett tips kan vara att alltid antingen köpa beg här vilket ofta blir detsamma som att köpa nytt eftersom dom flesta här inte orkar ha en klocka mer än några veckor :). Då kan du ju ofta minimera värdetappet o nästa få samma när du själv säljer (en månad senare :D). Ett annat tips om du skall köpa nytt är att lära dig några handlare på C24 som är pålitliga o köpa därifrån. Allra märken är inte billigare (Sinn) där men många är mycket billigare (Tag Heuer) och det finns ett antal stora som är bra att handla från. Många små som är bra också men man får läsa på lite. Kolla recensioner o andras erfa på nätet. Sist men inte minst.... Köp alltid på länk när du kan det. Nästan alla märken utom några få ta hutlöst betalt för länk i efterhand så vill du eller den du säljer till ha klockan pp länk bör den köpas på länk direkt.

Min senaste (och tillika första) försäljning gjorde jag 20% minus på. Köpte en ny klocka och sålde den 2 mån senare. Det var ganska korkat av mig men jag blev så ivrig att byta klocka så jag orkade inte vänta med försäljning.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför det ses som så fult att gå plus här? Ingen av oss som är intresserade av klockor vill ju att priserna ska dra iväg, det är jag med på. Men ingen tvingar någon att köpa.
Om det är fult att tjäna pengar vid försäljning, är det inte fult att köpa en underprisad klocka också då? Eller utgår man ifrån att den flippas baserat på köpepriset då? Alla som har något affärssinne (räknar bort mig själv, jag agerar strikt emotionellt och förlorar pengar) borde väl utgå från marknaden när de prissätter?

Min senaste (och tillika första) försäljning gjorde jag 20% minus på. Köpte en ny klocka och sålde den 2 mån senare. Det var ganska korkat av mig men jag blev så ivrig att byta klocka så jag orkade inte vänta med försäljning.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför det ses som så fult att gå plus här? Ingen av oss som är intresserade av klockor vill ju att priserna ska dra iväg, det är jag med på. Men ingen tvingar någon att köpa.
Om det är fult att tjäna pengar vid försäljning, är det inte fult att köpa en underprisad klocka också då? Eller utgår man ifrån att den flippas baserat på köpepriset då? Alla som har något affärssinne (räknar bort mig själv, jag agerar strikt emotionellt och förlorar pengar) borde väl utgå från marknaden när de prissätter?
Två skäl för mig.... Det ena att dom som bara är intresserade av värdet på sina klockor inte blir så roliga deltagare i debatten för oss som faktiskt är intresserade av klockor, urverk, design, etc. Det andra är att de flesta här sätter en ära i att sälja i bra skick skick med transparens runt ev brister o till ett pris som är "fair" kontra vad man själv gav för klockan om den köptes här av någon annan KSare. Då blir det inte så kul om några försöker maximera vinsten på andras bekostnad. Sköter vi detta snyggt så blir det det enklare för exempelvis TS här att byta klockor är ofta. (För övrigt tycker jag jag du kan vara helt tillfreds med 20% värdeminskning på en nyare klocka. Det är väldigt lite...)

Två skäl för mig.... Det ena att dom som bara är intresserade av värdet på sina klockor inte blir så roliga deltagare i debatten för oss som faktiskt är intresserade av klockor, urverk, design, etc. Det andra är att de flesta här sätter en ära i att sälja i bra skick skick med transparens runt ev brister o till ett pris som är "fair" kontra vad man själv gav för klockan om den köptes här av någon annan KSare. Då blir det inte så kul om några försöker maximera vinsten på andras bekostnad. Sköter vi detta snyggt så blir det det enklare för exempelvis TS här att byta klockor är ofta. (För övrigt tycker jag jag du kan vara helt tillfreds med 20% värdeminskning på en nyare klocka. Det är väldigt lite...)
Tack för konstruktivt svar. Hoppas att det framgick av mitt inlägg att jag själv inte ute efter att göra vinst, jag vill bara njuta av min nya hobby. Givetvis vore det kul att inte gå för mycket back, men självklart gör man det när man säljer en klocka man köpte ny (om det inte är Rolex) så jag har inga problem med det. Alla mina hobbys går jag back på finansiellt men plus i känsla eftersom den är priceless:)
Jag gillar din syn på att hålla gemenskapen intakt och den verkar genomsyra KS. Keep up the good work!

Glad att se många konstruktiva tankar och inspel. Det märks att KS är ett ställe för klockälskare. Likt Tellus8 är jag lite fundersam över den känslighet jag upplever kring huruvida man kan undvika att tappa onödigt mycket pengar på den här hobbyn - vilket var syftet med tråden. Förstår bättre nu att det var onödigt att skriva "plus/minus" eftersom det går att lägga för mycket vikt vid "plus". Bezelman beskrev två orsaker klockrent (pun intended) - "investerare" blir ganska osköna och i ett seriöst community så är man fair och seriös med sina transaktioner.

För att försöka styra tillbaka till det jag egentligen tänkte skulle vara ämnet i tråden vill jag förtydliga:
- Jag tror att den som ger sig in i klockägandet för att tjäna pengar lurar sig själv, av flera anledningar
- Jag är inte så intresserad av värdeutvecklingen på klockorna, utan mer av vad man borde förvänta sig från själva omsättningen i "samlingen"
- Den första delen av frågeställningen från min sida är inte "hur går jag plus?", eller ens "hur kan jag hålla mig plus/minus noll?" eller "hur kan jag inte gå back?", utan "vad tycker ni som är erfarna att jag som helt ny på området borde förvänta mig?" (i termer av vad vi kan kalla "transaktionskostnad", alltså typ "om man väljer att sälja någon av sina klockor så är mina erfarenheter att man får räkna med 10-20% förlust allt sammantaget")
- Den andra delen av frågeställningen var om det finns saker man som nybörjare borde tänka på i det här sammanhanget. Flera har nämnt att man lär sig mycket av att gå på egna minor, men det förtar väl inte nyttan i att fråga runt efter de allra mest kända minorna som alla utom de allra grönaste (som jag) känner till. Alternativet låter bara som att de erfarna gärna ser att juniorerna också tappar några tiotusingar helt i onödan, precis som de gjorde. Jag fattar att ingen på KS tänker så - highlightar bara poängen med att fråga efter tips från proffsen.
- Min uppfattning är att man både kan vara uppriktigt intresserad av klockor och eftertänksam i sina köp, och samtidigt försöka hålla sig medveten om omständigheterna kring en eventuell försäljning. Alltså att storleken på det förväntade värdetappet kan påverka sina val. I mitt fall handlar det om tankarna på "klocka nummer två". Lutar starkt åt en ljus Aqua Terra i närtid, som jag troligtvis aldrig kommer göra mig av med eftersom den är så neutral och funkar till så mycket, men jag vet redan nu att jag kommer vara sugen på något mer udda efter det. Kanske en Railmaster eller varför inte en TH Monaco... kanske en Seamaster Cosmic? Med så många alternativ kan det mycket väl hända att jag helt enkelt testar någon och räknar med att det kanske inte varar för evigt ifall en tids användning visar att jag föredrar något annat.

Några extra intressanta saker som jag tycker kommit fram bra här (som ni gärna får kommentera vidare på) är
- Man ska inte glömma servicekostnader
- Köpa från dealer kan förväntas vara märkbart dyrare än privat, med fördelar såsom enkelhet och trygghet (lathet? :))
- Köpa och sälja inom ett community av intresserade (t.ex. KS) har flera fördelar jämfört med en anonym approach online
- Köpa från privatpersoner som av olika anledningar kan antas vara pålitliga är ett bra sätt att undvika överpris utan att ta för mycket risk
- Är man villig att betala lite premium för enkelhet och mer trygghet så är etablerade dealers på C24 ett rimligt alternativ
- Köp på länk och komplettera med band är smartare än tvärtom pga priset för länkar
- 20% värdeminskning om man köper helt nytt är väldigt lite ;)

Tack för konstruktivt svar. Hoppas att det framgick av mitt inlägg att jag själv inte ute efter att göra vinst, jag vill bara njuta av min nya hobby. Givetvis vore det kul att inte gå för mycket back, men självklart gör man det när man säljer en klocka man köpte ny (om det inte är Rolex) så jag har inga problem med det. Alla mina hobbys går jag back på finansiellt men plus i känsla eftersom den är priceless:)
Jag gillar din syn på att hålla gemenskapen intakt och den verkar genomsyra KS. Keep up the good work!
Jag tolkade dig faktiskt inte alls som att d ville göra vinst utan förstod helt viljan att då att säga minimera dom negativa effekterna av att vilja prova många olika klockor. Det har jag full förståelse för! En sak till förresten... Här är man väl olika men jag har prövat ett hyggligt antal klockor nu nåde hittat några modeller jag verkligen trivs med men också insett att det på sikt nog ger mer tillbaka att försöka hitta sina keepers o sedan hålla fast vid dom. Man bygger ju liksom också affektionsvärde över tid o det missar man om man bara flippar hela tiden. Jag har idag fem klockor jag roterar o fyra är definitivt keepers. Den femte skall bytas mot en likadan med annan tavla. Sedan är även det en klocka som får stanna. Enda problemet med den approachen är väl att man måste sluta köpa efter ett tag. Blir det för många hinner man inte använda dom o så är man tillbaka i flipparkarusellen :D Men prova klockor tills du hittat en keeper o sedan "rinse andra repeat" ...

En sak till förresten... Här är man väl olika men jag har prövat ett hyggligt antal klockor nu nåde hittat några modeller jag verkligen trivs med men också insett att det på sikt nog ger mer tillbaka att försöka hitta sina keepers o sedan hålla fast vid dom. Man bygger ju liksom också affektionsvärde över tid o det missar man om man bara flippar hela tiden. Jag har idag fem klockor jag roterar o fyra är definitivt keepers. Den femte skall bytas mot en likadan med annan tavla. Sedan är även det en klocka som får stanna. Enda problemet med den approachen är väl att man måste sluta köpa efter ett tag. Blir det för många hinner man inte använda dom o så är man tillbaka i flipparkarusellen :D Men prova klockor tills du hittat en keeper o sedan "rinse andra repeat" ...
Den approachen låter som något jag kommer landa i också. Tyvärr även att det kommer ta några försök innan jag märker vad som funkar för mig i längden :D Sedan kanske även servicekostnaderna blir lite för dryga om man har för många, särskilt om man klivit ned i pris för att kunna njuta av fler varianter... själv har jag nog hellre ett fåtal som jag kan fokusera ordentligt på. Fast å andra sidan kanske man inte behöver serva så ofta om flertalet innebär att man använder dem väldigt sällan :confused:

Den approachen låter som något jag kommer landa i också. Tyvärr även att det kommer ta några försök innan jag märker vad som funkar för mig i längden :D Sedan kanske även servicekostnaderna blir lite för dryga om man har för många, särskilt om man klivit ned i pris för att kunna njuta av fler varianter... själv har jag nog hellre ett fåtal som jag kan fokusera ordentligt på. Fast å andra sidan kanske man inte behöver serva så ofta om flertalet innebär att man använder dem väldigt sällan :confused:
@FreakyLeo :D
Edit: varför går det ibland inte att tagga användare? Är det fler som upplever samma sak?

Glad att se många konstruktiva tankar och inspel. Det märks att KS är ett ställe för klockälskare. Likt Tellus8 är jag lite fundersam över den känslighet jag upplever kring huruvida man kan undvika att tappa onödigt mycket pengar på den här hobbyn - vilket var syftet med tråden. Förstår bättre nu att det var onödigt att skriva "plus/minus" eftersom det går att lägga för mycket vikt vid "plus". Bezelman beskrev två orsaker klockrent (pun intended) - "investerare" blir ganska osköna och i ett seriöst community så är man fair och seriös med sina transaktioner.

För att försöka styra tillbaka till det jag egentligen tänkte skulle vara ämnet i tråden vill jag förtydliga:
- Jag tror att den som ger sig in i klockägandet för att tjäna pengar lurar sig själv, av flera anledningar
- Jag är inte så intresserad av värdeutvecklingen på klockorna, utan mer av vad man borde förvänta sig från själva omsättningen i "samlingen"
- Den första delen av frågeställningen från min sida är inte "hur går jag plus?", eller ens "hur kan jag hålla mig plus/minus noll?" eller "hur kan jag inte gå back?", utan "vad tycker ni som är erfarna att jag som helt ny på området borde förvänta mig?" (i termer av vad vi kan kalla "transaktionskostnad", alltså typ "om man väljer att sälja någon av sina klockor så är mina erfarenheter att man får räkna med 10-20% förlust allt sammantaget")
- Den andra delen av frågeställningen var om det finns saker man som nybörjare borde tänka på i det här sammanhanget. Flera har nämnt att man lär sig mycket av att gå på egna minor, men det förtar väl inte nyttan i att fråga runt efter de allra mest kända minorna som alla utom de allra grönaste (som jag) känner till. Alternativet låter bara som att de erfarna gärna ser att juniorerna också tappar några tiotusingar helt i onödan, precis som de gjorde. Jag fattar att ingen på KS tänker så - highlightar bara poängen med att fråga efter tips från proffsen.
- Min uppfattning är att man både kan vara uppriktigt intresserad av klockor och eftertänksam i sina köp, och samtidigt försöka hålla sig medveten om omständigheterna kring en eventuell försäljning. Alltså att storleken på det förväntade värdetappet kan påverka sina val. I mitt fall handlar det om tankarna på "klocka nummer två". Lutar starkt åt en ljus Aqua Terra i närtid, som jag troligtvis aldrig kommer göra mig av med eftersom den är så neutral och funkar till så mycket, men jag vet redan nu att jag kommer vara sugen på något mer udda efter det. Kanske en Railmaster eller varför inte en TH Monaco... kanske en Seamaster Cosmic? Med så många alternativ kan det mycket väl hända att jag helt enkelt testar någon och räknar med att det kanske inte varar för evigt ifall en tids användning visar att jag föredrar något annat.

Några extra intressanta saker som jag tycker kommit fram bra här (som ni gärna får kommentera vidare på) är
- Man ska inte glömma servicekostnader
- Köpa från dealer kan förväntas vara märkbart dyrare än privat, med fördelar såsom enkelhet och trygghet (lathet? :))
- Köpa och sälja inom ett community av intresserade (t.ex. KS) har flera fördelar jämfört med en anonym approach online
- Köpa från privatpersoner som av olika anledningar kan antas vara pålitliga är ett bra sätt att undvika överpris utan att ta för mycket risk
- Är man villig att betala lite premium för enkelhet och mer trygghet så är etablerade dealers på C24 ett rimligt alternativ
- Köp på länk och komplettera med band är smartare än tvärtom pga priset för länkar
- 20% värdeminskning om man köper helt nytt är väldigt lite ;)

Du sammanfattar det hela ganska bra.

Jag instämmer som många andra att man ska hålla sig till klockor man tycker om och inte låta värdeminskning styra. Hittar man en klocka man gillar - köpa beg. från säker säljare exempelvis via KS eller annat forum med mycket referenser så slipper du ta den stora smällen att handla helt nytt innebär.

Som svar på en av frågorna skulle jag säga att jag är något plus eller gått plus/minus noll (inte behövt serva någon av klockorna hittills)

Jag har några hobbys.
Jag tycker om att cykla med packning och tälta. Kostar typ gratis förutom när någon snor min cykel en gång/decennium. Då kostar det huggorm men jag får en ny fräsch jonne. Att sälja grejer man tröttnat på händer inte. Service löser man själv, med elcyklar krävs ett batteri någon gång men över tid är priset marginellt. Grejerna tar plats hemma men inte så värst farligt.

Jag flyger skärm. Kostar huggorm mest hela tiden då det ska köpas nya instrument och åkas till platser och betalas för kurser och skärmen självdör av solljus och flygtid och vilotid och väta och allt möjligt. Är precis pyttelite billigare än att knarka och om man skulle snåla på grejerna finns risken att man kraschar och gör sig svinilla. Man kan sälja bättre begagnade prylar men kan förvänta sig ett värdetapp på mellan 40-95% inom några år. Service kostar ca 3k årligen. Grejerna tar plats hemma och frugan snear på att snubbla över hjälmar och grejer.

Jag åker skidor. Typ som att flyga skärm fast man kan åka på grejerna lite längre tid utan att självdö. Liftkort kostar huggorm. Värdetappet på lagg är typ 100%, service löser man själv. Prylarna tar plats hemma.

Jag samlar klockor. Kostar en del i inköp men väldigt lite i underhåll sett till hur problemfri hobbyn är i övrigt. Olikt alla när hobbys har även en defekt klocka ett värde, om inte annat som reservdelsdinka. Prylarna är extremt lättsålda om man skulle tröttna förutsatt att man prisar dem relevant, köper man beggat är pristappet Max 10% och köper man nytt tappar man typ 30%. Grejerna tar noll och ingen plats alls.

Summa summarum är klockeriet en väldigt billig hobby oavsett hur man räknar. Det här blir speciellt tydligt när man faktorerar in kvadratmeterpriset på mitt boende. Jag kan använda alla klockor till vardags och om jag håller fast vid dem kommer pojken nog vilja behålla någon av dem när jag kolar. Vad pojken ska göra med mina gamla lagg och någon variometer är högst oklart.

Senast ändrad:
Mitt relativt nyfunna klockintresse är helt klart det där jag lägger minst pengar av mina hobbys. Även fast det är en del pengar som flyttas runt mellan olika klockor är det ändå en relativt liten förlust jag eventuellt tar när man ska sälja.
Brinner för skidåkning och cykel. Precis som någon nämnde tidigare är det tiden som skiljer, har lagt grymt mycket tid på att hitta deals, köpa och sälja begagnat för att ha råd att ha fräscha grejer och åka lagg 50+ dagar per säsong.
Klocka är någonting som för mig kräver förhållandevis lite pengar och energi för att ändå gå så gott som +/- 0. Sen är det förstås en stor bonus att en klocka blir använd så gott som all vaken tid, 365 dagar om året. Till skillnad från alla skidpar man har ståendes.

Av dom klockor som jag har sålt hittills ligger jag plus, dock skulle jag gissa på att om jag sålde samtliga mina klockor skulle jag ligga runt nollan i nominella termer. Som många här säger är stalltipset att köpa begagnat. Om du är intresserad av japanska klockor kan jag rekommendera dig att bli medlem på valfri proxy sida (exempelvis Buyee) och köpa klockor via Yahoo Japan!.

Vill du verkligen minimera förlusterna så skynda långsamt, då och då går det att hitta den modellen man söker något under marknadspris.

För övrigt så kan jag påpeka att jag har samlat på TV-spel/filmer och vill inte tänka på hur mycket minus jag skulle åka på om jag likviderade den samlingen :stop:

IMG_20200223_172216.jpg

Av dom klockor som jag har sålt hittills ligger jag plus, dock skulle jag gissa på att om jag sålde samtliga mina klockor skulle jag ligga runt nollan i nominella termer. Som många här säger är stalltipset att köpa begagnat. Om du är intresserad av japanska klockor kan jag rekommendera dig att bli medlem på valfri proxy sida (exempelvis Buyee) och köpa klockor via Yahoo Japan!.

Vill du verkligen minimera förlusterna så skynda långsamt, då och då går det att hitta den modellen man söker något under marknadspris.

För övrigt så kan jag påpeka att jag har samlat på TV-spel/filmer och vill inte tänka på hur mycket minus jag skulle åka på om jag likviderade den samlingen :stop:

IMG_20200223_172216.jpg
Hur funkar proxysidor som buyee med tull och frakt? Tog en snabbtitt och det var skapliga priser. Tänker mest om det man sparar ganska snabbt käkas upp av en rejäl fraktkostnad.

Tillbaka
Topp