• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Open six

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Det här med open six är ett intressant fenomen. Det verkar inte vara helt ovanligt att Rolexsamlare blir lite till sig när de ser en open six. Av det jag har sett så är oftast anledningen till upphetsningen att de ser en sub. Finns där någon som kan kasta lite ljus över fenomenet? Själv har jag en Datejust från 72 med open six, men det verkar inte vara samma engagemang kring dessa...
20150106_104313.jpg
 
  • Like
Reactions: Wi

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tims datumhjul kanske är ett NOS från Rolex? Trodde att open six betydde typ 80-tal eller tidigare. Det är ju snyggare med open six, ungefär som att det är snyggare med lite röd text på tavlan.
00016587.jpg

Stulen bild på snygga open six & nine!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tackar och tar emot för open six!
Det var Nymans som servade, och dom bytte ut det som satt på (undre bilden) för den hade en bula i sig vid 7.

Att jag fick en open six av dom var ju fantastiskt! :D
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Det här med open six är ett intressant fenomen. Det verkar inte vara helt ovanligt att Rolexsamlare blir lite till sig när de ser en open six. Av det jag har sett så är oftast anledningen till upphetsningen att de ser en sub. Finns där någon som kan kasta lite ljus över fenomenet? Själv har jag en Datejust från 72 med open six, men det verkar inte vara samma engagemang kring dessa...
20150106_104313.jpg
När man talar om open/closed six i subsammanhang rör det väl snarare texten 660ft på tavlan, än datumhjulet?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
När man talar om open/closed six i subsammanhang rör det väl snarare texten 660ft på tavlan, än datumhjulet?

Blir snurrig av det här för man verkar använda det lite hur som helst.. Kollar man på säljes annonser och trådar om just open six är det mestadels datumhjulet som det knäpps kort på och lyfts fram.. Förstår att man blir alldeles yr när det kommer till Rolex och alla olika typer av uttryck som används.

IMG_4242.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Blir snurrig av det här för man verkar använda det lite hur som helst.. Kollar man på säljes annonser och trådar om just open six är det mestadels datumhjulet som det knäpps kort på och lyfts fram.. Förstår att man blir alldeles yr när det kommer till Rolex och alla olika typer av uttryck som används.


Håller med dig.
Ser jätte mycket om "open six" speciellt på subbar.

Så det är egentligen bara viktigt på meters first subbar? Isåfall, så om det är fel så är det ju bara att byta datumhjulet då eftersom det verkar ju kunnas få tag på när jag fick det...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med dig.
Ser jätte mycket om "open six" speciellt på subbar.

Så det är egentligen bara viktigt på meters first subbar? Isåfall, så om det är fel så är det ju bara att byta datumhjulet då eftersom det verkar ju kunnas få tag på när jag fick det...

Alltså meters first är ju meter first och där diskuterar man öppna stängda i I och öppna i II och III, sedan kommer det på feet first och MK VI.
 

Mattan

Panerai
Ett annat fenomen vad gäller iaf DJ är att det är öppna sexor på 6 och 16 men inte på 26.
Har det på min DJ och vad jag förstår så är det ganska vanligt men inte på alla.
 

paradis

Audemars
Har precis tittat på Rolex Forums, vilka klockor med " Open 6 " dom visar ? Det är ALLA Rolex modeler som har öppen 6 i datum.Alla var också inom, Vintage kategori...........:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Även om Spencer66 har rätt angående den generella meningen med 'open' och 'closed' 6 när det gäller fonten på tavlan på Subarna så finns det också 'open' och 'closed' på datumhjulen.

För 1675/1680/1665 finns det enligt vad jag läst 8 varianter.

Här är några:

Plan 3a öppen 6a i 16 men stängd 6a i 26:

1575Silver-1.jpg


Rund 3a öppen 6a i 16 och 26:

IMG_8272.jpg


Rund 3a stängd 6a i 16 och i 26 men fat font:

DSC00932.jpg


Sen kan vi börja diskutera olika färger på hjulen också:

DateDiscs1.jpg


Allt är naturligtvis bundet till årsmodeller och tillverkare, eftersom Rolex använde sig av olika underleverantörer. Och som vanligt när det gäller Rolex finns det ingen struktur.

Jag engagerade mig förut i att försöka ta reda på hur det låg till eftersom jag sitter på två olika klockor från ungefär samma tidsepok med olika typer av silverhjul och olika varianter av öppet och stängt, men kom aldrig till konsensus. Olika källor uppger olika saker. Vad de flesta uppgav var dock att Rolex i huvudsak gick från öppna 6or till stängda för att sedan gå tillbaka någon gång under tidigt till mitten av 70-talet. Har dock ett antal -70 - 78or i bekantskapskretsen där alla har öppna på minst ett ställe så jag vet faktiskt inte vad som gäller.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Även om Spencer66 har rätt angående den generella meningen med 'open' och 'closed' 6 när det gäller fonten på tavlan på Subarna så finns det också 'open' och 'closed' på datumhjulen.

För 1675/1680/1665 finns det enligt vad jag läst 8 varianter.

Här är några:

Plan 3a öppen 6a i 16 men stängd 6a i 26:

1575Silver-1.jpg


Rund 3a öppen 6a i 16 och 26:

IMG_8272.jpg


Rund 3a stängd 6a i 16 och i 26 men fat font:

DSC00932.jpg


Sen kan vi börja diskutera olika färger på hjulen också:

DateDiscs1.jpg


Allt är naturligtvis bundet till årsmodeller och tillverkare, eftersom Rolex använde sig av olika underleverantörer. Och som vanligt när det gäller Rolex finns det ingen struktur.

Jag engagerade mig förut i att försöka ta reda på hur det låg till eftersom jag sitter på två olika klockor från ungefär samma tidsepok med olika typer av silverhjul och olika varianter av öppet och stängt, men kom aldrig till konsensus. Olika källor uppger olika saker. Vad de flesta uppgav var dock att Rolex i huvudsak gick från öppna 6or till stängda för att sedan gå tillbaka någon gång under tidigt till mitten av 70-talet. Har dock ett antal -70 - 78or i bekantskapskretsen där alla har öppna på minst ett ställe så jag vet faktiskt inte vad som gäller.


Intressant, ska det vara closed 26 i en 1680 feet first MKIV tavla 3.02 milj. från 1973?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Även om Spencer66 har rätt angående den generella meningen med 'open' och 'closed' 6 när det gäller fonten på tavlan på Subarna så finns det också 'open' och 'closed' på datumhjulen.

För 1675/1680/1665 finns det enligt vad jag läst 8 varianter.

Här är några:

Plan 3a öppen 6a i 16 men stängd 6a i 26:

1575Silver-1.jpg


Rund 3a öppen 6a i 16 och 26:

IMG_8272.jpg


Rund 3a stängd 6a i 16 och i 26 men fat font:

DSC00932.jpg


Sen kan vi börja diskutera olika färger på hjulen också:

DateDiscs1.jpg


Allt är naturligtvis bundet till årsmodeller och tillverkare, eftersom Rolex använde sig av olika underleverantörer. Och som vanligt när det gäller Rolex finns det ingen struktur.

Jag engagerade mig förut i att försöka ta reda på hur det låg till eftersom jag sitter på två olika klockor från ungefär samma tidsepok med olika typer av silverhjul och olika varianter av öppet och stängt, men kom aldrig till konsensus. Olika källor uppger olika saker. Vad de flesta uppgav var dock att Rolex i huvudsak gick från öppna 6or till stängda för att sedan gå tillbaka någon gång under tidigt till mitten av 70-talet. Har dock ett antal -70 - 78or i bekantskapskretsen där alla har öppna på minst ett ställe så jag vet faktiskt inte vad som gäller.

Jävlar vad rörigt...
Som du säger, ingen struktur i det
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Intressant, ska det vara closed 26 i en 1680 feet first MKIV tavla 3.02 milj. från 1973?


Jag törs inte svara med någon 100%-ig sägerhet, men jag tror mycket väl det kan stämma.

Som jag beskrev verkar det skilja en del mellan åren där i början på 70-talet så jag tror att det kan vara korrekt. Ska du köpa något dyrt där värdet hänger på 100%-korrekthet och originaldelar (typ en Röding vilket ovanstående skulle kunna vara) så lita inte på mitt utlåtande.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Blir snurrig av det här för man verkar använda det lite hur som helst.. Kollar man på säljes annonser och trådar om just open six är det mestadels datumhjulet som det knäpps kort på och lyfts fram.. Förstår att man blir alldeles yr när det kommer till Rolex och alla olika typer av uttryck som används.

IMG_4242.jpg


Aha..



(Jösses vad jag saknar en vintage rolle ;) )

Trevlig helg !
 

Sportster

Omega
Hej,

Är det bara jag som reagerar på att 9:an är öppen på 9, 19 och 29 i datumhjulet med den röda bakgrunden där 6:an bara är öppen på 6 och 16? 9:eek:rna och 6:eek:rna ser ju ut att vara exakt samma tecken, fast upp och ner, utom för 26:an som är annorlunda.
 
Topp