• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opolerat skick?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag såg Spencer66 kommenterade en annons angående en klocka i opolerat skick som varit polerad... Skumt... Men det kan väl ändå stämma. Har för mig att det var något liknande i en annan annons för ett tag sedan.

Låt oss reda ut detta.
Om en klocka har precis varit inne på polering brukar det stå, nypolarad klocka.
Om klockan har varit inne på polering men för länge sedan och sedan har boetten blivit repig, då är är den i opolerat skick. Man ljuger ju inte...

Men om klockan aldrig har polerats. Då är den också i opolerat skick.

Båda fallen stämmer. Jag kanske skulle valt opolerat skick om den aldrig är polerad och bruksskick annars, dessvärre låter bruksskick inte så säljande.

Några funderingar?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant.. Jag har alltid tänkt på "opolerat skick" som att klockan aldrig blivit polerad fast nu när du säger det så kanske det mest naturliga ändå är att "opolerat skick" = bruksskick.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Det är ju min annons det handlar om så tänkte bara skriva hur jag ser på saken. Har sett denna typ av beskrivning tidigare och tyckte den var rätt målande om man läser texten och tittar på bilderna.

"Klockan är i fint, opolerat skick, tidigare polerad i samband med service 2008 så det finns spår av användning på länk och boett."

Självklart kan man skippa opolerat skick för att undvika möjlig förvirring men jag beskriver ju inte klockan som opolerad vilket jag hade valt att beskriva den som om den inte tidigare blivit polerad.

Men om den stora massan ser detta som missledande/oklart så har jag absolut inga problem att ändra annonstexten.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är ju min annons det handlar om så tänkte bara skriva hur jag ser på saken. Har sett denna typ av beskrivning tidigare och tyckte den var rätt målande om man läser texten och tittar på bilderna.

"Klockan är i fint, opolerat skick, tidigare polerad i samband med service 2008 så det finns spår av användning på länk och boett."

Självklart kan man skippa opolerat skick för att undvika möjlig förvirring men jag beskriver ju inte klockan som opolerad vilket jag hade valt att beskriva den som om den inte tidigare blivit polerad.

Men om den stora massan ser detta som missledande/oklart så har jag absolut inga problem att ändra annonstexten.
Jag ser inga oklarheter i den formuleringen. Det är när man bara skriver "opolerat skick" som jag blir tveksam.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag ser inga oklarheter i den formuleringen. Det är när man bara skriver "opolerat skick" som jag blir tveksam.
Tycker väl egentligen inte heller det, syns tydligt på bilderna också tycker jag. Men som sagt, för att undvika missförstånd har jag ändrat annonstexten.

Vore dock bra om vi kunde komma fram till nån sorts standard gällande detta för att undvika oklarheter i framtiden.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Hade inga problem med att förstå annonsen.
Kan väl tycka att antingen skriva aldrig polerad (om man vet detta säkert) alt. Polerad 1998, 2001 etc, etc.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
En ordlek skulle jag väl inte kalla det, men har nu ändrat annonstexten för att undvika missförstånd.
Hade inte läst din annons. För mig är det dock ett uttryck som är i bästa fall tvetydigt och i värsta fall vilseledande. Framförallt för nykomlingar i nörderiet. Antyder dock inte att du velat vilseleda. Om det var "opolerat skick" som stod i din annons är det bra att du förtydligat, tycker jag! :)
 

Ninen79

Audemars
Har aldrig fattat varför man ska skriva att klockan är i opolerad skick överhuvudtaget.
Vill man berätta om skicket på klockan så kan man nämna repor, dings osv istället.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hade inte läst din annons. För mig är det dock ett uttryck som är i bästa fall tvetydigt och i värsta fall vilseledande. Framförallt för nykomlingar i nörderiet. Antyder dock inte att du velat vilseleda. Om det var "opolerat skick" som stod i din annons är det bra att du förtydligat, tycker jag! :)
Nädå, trodde inte att du menade det heller! Som jag skrev tidigare var detta vad som stod i annonsen: "Klockan är i fint, opolerat skick, tidigare polerad i samband med service 2008 så det finns spår av användning på länk och boett."
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Nädå, trodde inte att du menade det heller! Som jag skrev tidigare var detta vad som stod i annonsen: "Klockan är i fint, opolerat skick, tidigare polerad i samband med service 2008 så det finns spår av användning på länk och boett."
Tydligt, tycker jag. Men bra att vi diskuterar och det tydliggörs. Annars sprids begreppet ännu mer och används mer vidlyftigt av nasare. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Undrar om inte det grundläggande problemet är, att många klockor är dåligt polerade efter ett antal år. Därför likställer man kanske gärna "opolerad" med "aldrig polerad". Och så används ordet på - till exempel - vintagerolexforums.com.

Och jag skulle vilja påstå att den betydelsen, i sammanhanget, är den vanliga och även förväntade, dvs att "opolerad" är en synonym till "aldrig polerad".

Mvh A
 

Camo00

Patek
Jag såg Spencer66 kommenterade en annons angående en klocka i opolerat skick som varit polerad... Skumt... Men det kan väl ändå stämma. Har för mig att det var något liknande i en annan annons för ett tag sedan.

Låt oss reda ut detta.
Om en klocka har precis varit inne på polering brukar det stå, nypolarad klocka.
Om klockan har varit inne på polering men för länge sedan och sedan har boetten blivit repig, då är är den i opolerat skick. Man ljuger ju inte...

Men om klockan aldrig har polerats. Då är den också i opolerat skick.

Båda fallen stämmer. Jag kanske skulle valt opolerat skick om den aldrig är polerad och bruksskick annars, dessvärre låter bruksskick inte så säljande.

Några funderingar?

Jag tycker att Du har helt rätt, förutsatt att varenda femtioelfte ägare säkert kan avgöra om den blivit polerad eller ej. Kan alla det? :)
 
Topp