• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opus watches - Blocketsäljare/butik. Erfarenheter?

JohanS

Omega
Hej!

Jag har hittat en klocka som jag under en längre tid siktar efter. Säljaren har en Blocket-butik som kallas Opus Watches. Ni hittar den här: http://www.opuswatches.se

Jag undrar om ni här på KS har någon erfarenhet från Opus? Är det en privatperson? Ett nystartat företag? Hur kommer det sig att Opus håller så bra priser? Osv...

Tacksam för svar!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Aldrig hört nåt om...köp inte bara föra att det ser billigt ut..köp säljaren, upplägget etc..
kolla vad en AD kan göra istället...på FC tror jag nog man kan få en bra rabatt...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du kan köpa FC hos Jomashop och liknande rejält under listpris själv. Hamnar du på samma om inte lägre nivå än Opus Watches.
 
Hej allihopa!
Ville bara berätta kort om oss! Vi driver mycket riktigt ett nystartat aktiebolag. Vi har dock alla lång erfarenhet av klockor och detta är en långsiktig satsning. Just nu har vi enbart en ren Blocketshop, men inom några månader öppnar vi vår webbshop.
Vi har en tydlig ambition att vara billigast i Sverige på samtliga modeller vi säljer. Detta kombinerat med garanti och ångerrätt hoppas vi ska attrahera gott om kunder! Varmt välkomna och tveka inte att höra av er med eventuella frågor!
 
Du kan köpa FC hos Jomashop och liknande rejält under listpris själv. Hamnar du på samma om inte lägre nivå än Opus Watches.

Det är korrekt att man kan köpa rabatterat även från tex Joma. Våra priser kommer du dock mycket sällan under (då moms och frakt tillkommer). Dessutom får du givetvis en betydligt högre trygghet från oss med ångerrätt och garanti (Joma etc erbjuder också garantier men det blir mycket huvudvärk vid skickande fram och tillbaka med moms/tull etc).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är korrekt att man kan köpa rabatterat även från tex Joma. Våra priser kommer du dock mycket sällan under (då moms och frakt tillkommer). Dessutom får du givetvis en betydligt högre trygghet från oss med ångerrätt och garanti (Joma etc erbjuder också garantier men det blir mycket huvudvärk vid skickande fram och tillbaka med moms/tull etc).
Är priset lika så handlar jag också hellre av svensk handlare än Jomashop. Dock de gånger jag kollat just FC har jag hamnat en hel del under era priser även inkluderat tull och moms. Tror det var i storleksordningen 8500:- mot 10.500:-
Återstår då förstås det lite större krånglet vid garantiärenden och vad man tycker det är värt.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Hej allihopa!
Ville bara berätta kort om oss! Vi driver mycket riktigt ett nystartat aktiebolag. Vi har dock alla lång erfarenhet av klockor och detta är en långsiktig satsning. Just nu har vi enbart en ren Blocketshop, men inom några månader öppnar vi vår webbshop.
Vi har en tydlig ambition att vara billigast i Sverige på samtliga modeller vi säljer. Detta kombinerat med garanti och ångerrätt hoppas vi ska attrahera gott om kunder! Varmt välkomna och tveka inte att höra av er med eventuella frågor!
Jag har sett flera av era annonser där cert inte är ifyllt, är det pga av att klockorna säljs begagnade ?
 

noeLLY

Cartier
Det är korrekt att man kan köpa rabatterat även från tex Joma. Våra priser kommer du dock mycket sällan under (då moms och frakt tillkommer). Dessutom får du givetvis en betydligt högre trygghet från oss med ångerrätt och garanti (Joma etc erbjuder också garantier men det blir mycket huvudvärk vid skickande fram och tillbaka med moms/tull etc).
Vad är mindre huvudvärk med er garanti då ni också är gråhandlare? Blir väl också omständigt då ni inte igår i servicenätverken? Eller rekommenderar ni också att man går till butik och lite "snyggt" undanhåller var man köpt klockan ifrån? Isåfall faller ju ett argument med att er garanti skiljer sig från andra gråhandlare? Mvh
 
Jag har sett flera av era annonser där cert inte är ifyllt, är det pga av att klockorna säljs begagnade ?

Vi säljer både nya och begagnade ur. Vi är dock inte auktoriserade återförsäljare för något märke (samma gäller för nära nog alla andra onlinehandlare), och därmed medföljer inga ifyllda certifikat på nya klockor. Däremot får ni alltid garanti från oss oavsett om ni köper nya ur (2 års garanti), eller begagnade (30 dagars garanti).
 
Senast ändrad:
Vad är mindre huvudvärk med er garanti då ni också är gråhandlare? Blir väl också omständigt då ni inte igår i servicenätverken? Eller rekommenderar ni också att man går till butik och lite "snyggt" undanhåller var man köpt klockan ifrån? Isåfall faller ju ett argument med att er garanti skiljer sig från andra gråhandlare? Mvh

Köper du en klocka från tex Joma så måste du skicka din klocka till USA vid garantiärende. Det kostar pengar, tar tid och du riskerar att få betala/processa om moms/tull när klockan skickas tillbaka till dig.

Köper du av oss så skickar du tillbaka till oss (inom Sverige), och vi ser till att klockan repareras av de urmakare vi samarbetar med.
 
Är priset lika så handlar jag också hellre av svensk handlare än Jomashop. Dock de gånger jag kollat just FC har jag hamnat en hel del under era priser även inkluderat tull och moms. Tror det var i storleksordningen 8500:- mot 10.500:-
Återstår då förstås det lite större krånglet vid garantiärenden och vad man tycker det är värt.

Vi hoppas att det finns fler än dig som uppskattar lägsta möjliga pris från en svensk handlare :) Under kampanjer och på enskilda modeller kan det säkert inträffa att utländska säljare är billigare. Den diff du nämner här tror jag du missminner dock, den enda FC för ca 10.500:- vi har är Runabout i stål. För att få "ditt" pris på den inklusive moms, tull och frakt så måste du hitta den för ca $700. Det går knappt att hitta den för ens från de handlare som säljer den utan den exklusiva samlarboxen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi säljer både nya och begagnade ur. Vi är dock inte auktoriserade återförsäljare för något märke (samma gäller för nära nog alla andra onlinehandlare), och därmed medföljer inga ifyllda certifikat på nya klockor. Däremot får ni alltid garanti från oss oavsett om ni köper nya ur (2 års garanti), eller begagnade (30 dagars garanti).
Nej det där stämmer inte. Nästan alla gråhandlare på c24 får sina klockor från ADs och har därmed ifyllda certifikat. Jomashop är ett av få undantag.
 
Nej det där stämmer inte. Nästan alla gråhandlare på c24 får sina klockor från ADs och har därmed ifyllda certifikat. Jomashop är ett av få undantag.

Formulerade mig otydligt. Det jag menade var är att väldigt få onlinehandlare är AD för något märke. Dvs du får i princip aldrig ett cert stämplat av onlinehandlaren, däremot ibland av deras samarbetspartners (ADs).

Angående ditt andra påstående så stämmer det för en del svenska gråhandlare men mig veterligen inte för någon riktigt stor internationell (ingen av de amerikanska).

Den variant som några av våra konkurrenter kör är ju en "ful-lösning", AD får ju inte sälja vidare till gråhandlare, hela affärsmodellen bygger på att de får tag på AD som trots allt gör detta.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
De flesta tillverkare accepterar ju inte att deras märken säljs via gråhandel, vad gör man den dan er garanti gått ut? Det är bättre att gynna sin lokala AD, bygger man upp en bra relation med dom så kan man nog få liknande rabatt
 

MacW

Omega
Utan att ha läst på mycket om opus så känns det som en varningsklocka då deras profil på KS etablerades idag när det börjades diskuteras om dem här.
Håller de hus i Stockholm hade jag satsat på att gå till en AD och få uret verifierat som äkta och att allt ser bra ut i deras sällskap (både för Opus framtid som då får kunder som riktiga referenser och kundens säkerhet i affären) om vi utgår ifrån att företaget har en framtidssatsning som ni skrev ovan och på er sida.
 
De flesta tillverkare accepterar ju inte att deras märken säljs via gråhandel, vad gör man den dan er garanti gått ut? Det är bättre att gynna sin lokala AD, bygger man upp en bra relation med dom så kan man nog få liknande rabatt
När garantin gått ut så gäller ju samma för de klockor du köpt av oss (eller annan onlinehandlare) som från AD. Du betalar för reparation/service hos AD eller oberoende urmakare. Alla handlare tjänar mycket pengar på service, de intäkterna tackar de inte nej till.

Samma priser som från oss får du aldrig från en AD, de har hårda regleringar från respektive grossist/varumärke hur mycket rabatt de får ge. Ger de rabatt i samma storlek som oss så blir de av med sin AD-befogenhet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den variant som några av våra konkurrenter kör är ju en "ful-lösning", AD får ju inte sälja vidare till gråhandlare, hela affärsmodellen bygger på att de får tag på AD som trots allt gör detta.
Absolut. Men det sker varenda dag i stor omfattning. Annars skulle en hel del ADs få stänga igen eftersom de inte klarar volymkraven annars.
 
Utan att ha läst på mycket om opus så känns det som en varningsklocka då deras profil på KS etablerades idag när det börjades diskuteras om dem här.
Håller de hus i Stockholm hade jag satsat på att gå till en AD och få uret verifierat som äkta och att allt ser bra ut i deras sällskap (både för Opus framtid som då får kunder som riktiga referenser och kundens säkerhet i affären) om vi utgår ifrån att företaget har en framtidssatsning som ni skrev ovan och på er sida.

Nej så var det inte. Diskussionen om oss var den 13/6. Vi såg den först nu och valde att gå in och skapa en profil för att kunna svara på de frågor som finns. Alla klockor vi säljer är givetvis garanterat äkta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Formulerade mig otydligt. Det jag menade var är att väldigt få onlinehandlare är AD för något märke. Dvs du får i princip aldrig ett cert stämplat av onlinehandlaren, däremot ibland av deras samarbetspartners (ADs).

Angående ditt andra påstående så stämmer det för en del svenska gråhandlare men mig veterligen inte för någon riktigt stor internationell (ingen av de amerikanska).

Den variant som några av våra konkurrenter kör är ju en "ful-lösning", AD får ju inte sälja vidare till gråhandlare, hela affärsmodellen bygger på att de får tag på AD som trots allt gör detta.
Har du kännedom om branschen så vet du att det där är rent hittepå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla seriösa gråhandlare säljer klockor med stämplade cert från AD.
Stämmer hu inte heller. Jomashop är kända och har funnits länge med mestadels positiva kunderfarenheter. De är billigare än de andra gråhandlarna just för att de inte gör som de andra.
 
Hmm. Starka investerare i bakgrunden. Ni 3 som sitter i styrelsen sitter i ett antal andra nystartade bolag som inte visat några bra siffror ...
Inte trovärdigt.
Det är korrekt att vi jobbar även med andra bolag. Men att de inte skulle visa bra siffror är helt fel, vi har alla tre både gjort exits och har innehav i utländska bolag. Tänker inte lista våra övriga företagsengagemang här i tråden men om någon vill slå vad så kan vi ha en admin här som "domare" ;-)
 
Topp