• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orörd omega constellation 168 017

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hejsan!
Jag har en fråga om en klocka som enligt min far ska vara helt orörd. Vänder mig till panelen i vintagehörnan innan jag vågar tro för mycket.

Det är en Omega Constellation C-shape ref. 168.017 (inte hundra på ref nr).

Historien bakom detta trevliga ur är att min far köpte denna i uppfattat orört skick från Rönns ur i Växjö år 2006 (kvitto & box finns). Enligt butiksägaren hade klockan legat i kassaskåp och i boxen medföljer ett helt oanvänt originalarmband i läder med omega spänne (ej det ni ser på bilden).

Min far har aldrig servat klockan sedan han köpte den och har använt den mycket sällan.

Jag har lite frågor;

Ni som har ett bättre öga för det här med vad som är original och inte, vad anser ni om denna klocka, ser klockan ut att stämma överens med beskrivningen? Dvs orörda visare, tavla, opolerad?

Klockan tickar på riktigt bra men ca +15 sek / dag, men funderar ändå på att lämna in den på service? Eller vad säger ni om det?

Jag är sugen på att skaffa ett extract from the archives från Omega? Vad kostar det och vilken info krävs för att göra det?

Tacksam för svar!
F69E83B3-793E-41EF-8FE1-1293A7227DB3.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
snip...
Jag har lite frågor;
Ni som har ett bättre öga för det här med vad som är original och inte, vad anser ni om denna klocka, ser klockan ut att stämma överens med beskrivningen? Dvs orörda visare, tavla, opolerad?
snip...
F69E83B3-793E-41EF-8FE1-1293A7227DB3.jpeg

Med bara den bilden som underlag kan jag inte vara 100% säker (baksidan syns inte). Det man ser stödjer beskrivningen - orörd visare, tavla och opolerad (boett). Grattis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
PS - en ordentlig urmakare skulle ha monterat glaset med Omega-logon åt rätt håll... inte upp och ned. Vilket tyder på att någon gjort något med den sedan den lämnade Omega men jag vidhåller orörd tavla, visare och boett.
Vet du om man vände dem rätt från fabrik? Mina med gamla glas har inte haft dem rättvända. Dock omöjligt att veta om de var från fabrik eller om de tagits av vid service ett par ggr.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Hejsan!
Jag har en fråga om en klocka som enligt min far ska vara helt orörd. Vänder mig till panelen i vintagehörnan innan jag vågar tro för mycket.

Det är en Omega Constellation C-shape ref. 168.017 (inte hundra på ref nr).

Historien bakom detta trevliga ur är att min far köpte denna i uppfattat orört skick från Rönns ur i Växjö år 2006 (kvitto & box finns). Enligt butiksägaren hade klockan legat i kassaskåp och i boxen medföljer ett helt oanvänt originalarmband i läder med omega spänne (ej det ni ser på bilden).

Min far har aldrig servat klockan sedan han köpte den och har använt den mycket sällan.

Jag har lite frågor;

Ni som har ett bättre öga för det här med vad som är original och inte, vad anser ni om denna klocka, ser klockan ut att stämma överens med beskrivningen? Dvs orörda visare, tavla, opolerad?

Klockan tickar på riktigt bra men ca +15 sek / dag, men funderar ändå på att lämna in den på service? Eller vad säger ni om det?

Jag är sugen på att skaffa ett extract from the archives från Omega? Vad kostar det och vilken info krävs för att göra det?

Tacksam för svar!
F69E83B3-793E-41EF-8FE1-1293A7227DB3.jpeg

Snygg klocka. Kul att få ta över.
Ett extract kostar CHF 120. Dvs ungefär 1090SEK
Men för att kunna beställa det måste klockan öppnas och läsa av lite nummer. Serienummer på verk och boettnumret är vad de behöver.
Se länk till beställningssidan.
Extractet kommer sedan via posten i en fin folder.
https://www.omegawatches.com/customer-service/extract-of-the-archives
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
Såg nu att frågeställaren även frågade om huruvida en service var att rekommendera. Om det inte gjorts något sedan 2006 är det att rekommendera. Vem vet hur länge den var utan service före det... Ett absolut påbud är att lämna till någon som vet vad de skall göra och att inget annat görs. En urmakare som är van med gamla ur, har kunskaperna och reservdelarna - samt är öppen för att inte göra saker. Det vill säga inte polera boett, inte byta några synliga delar, etc. Själv har jag mycket goda erfarenheter av Werner Koch, ABC-service, Stockholm. En ödmjuk attityd är bra när man träffar honom första gången. Inte ha bråttom och inte fråga efter lägsta priset det första man gör. En urmakare av den gamla stammen. En utrotningshotad art.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Såg nu att frågeställaren även frågade om huruvida en service var att rekommendera. Om det inte gjorts något sedan 2006 är det att rekommendera. Vem vet hur länge den var utan service före det... Ett absolut påbud är att lämna till någon som vet vad de skall göra och att inget annat görs. En urmakare som är van med gamla ur, har kunskaperna och reservdelarna - samt är öppen för att inte göra saker. Det vill säga inte polera boett, inte byta några synliga delar, etc. Själv har jag mycket goda erfarenheter av Werner Koch, ABC-service, Stockholm. En ödmjuk attityd är bra när man träffar honom första gången. Inte ha bråttom och inte fråga efter lägsta priset det första man gör. En urmakare av den gamla stammen. En utrotningshotad art.
Stort tack för mycket givande information! Uppskattas verkligen!
Hur tror du en vanlig ad kan tackla en service? Min lokala är engströms i jönköping, som jag också varit mycket nöjd med vid andra tillfällen :) med det sagt ger jag gärna de chansen förutsatt att de, som du beskriver, bara gör det jag vill och inget mer!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Hade det här varit OF (Omegaforums) så hade alla skrikit - "Neeeej! Inte en AD!" Det hänger ihop med mångas erfarenheter av Omega AD utomlands (utomlands är min generalisering). Det som har hänt är att AD har renoverat klockor oavsett vad man kommit överens om. Bytt tavlor och visare samt en massa annat som har tagit bort originalskicket. Samma med Rolex AD. Min erfarenhet här i Sverige är helt annan. Både Omega och Rolex AD här i Stockholm har varit oerhört lyhörda för mina önskemål.
Det du behöver göra är att säkerställa vad engströms är för en sort...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
@Diskaren stort grattis till denna fantastiska klocka! Kan inte tillägga något som int redan sagts, men tänkte lyfta sneda Omegaloggor i glaset som @Aurum tog upp. Jag har nästan uteslutande sett sneda loggor -och har faktiskt tänkt på att det är lite slappt av Omega att inte montera glasen rätt... Men om jag förstår @Räv korrekt är det snarare vid service och eller glasbyte som urmakaren slarvat. Säger verkligen inte emot detta, men tycker det är lite konstigt att det verkar vara regel snarare än undantag att urmakarna slarvat...
Vann denna igår kväll och även där är loggan vriden. Det kunde vara kul att få er åsikt (ursäkta trådkapning) om denna klockan... lätt polerad men i övrgt korrekt? Boetten ser vass ut men inte sylvass som dessa kan vara. Iofs ser denna rätt använd ut så kan också bara vara slitning...? I övrigt är den härligt möglig, precis som man vill hitta dem :) Tyvärr måste jag byta glaset så om någon råkar ha ett till övers köper jag gärna det!

Ps. Detta är min favoritmodell på Connie så känns mkt roligt :) Ds.
Connie.jpeg

https://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-constellation-automatic/i5168308/#
 

Räv

Cartier
2-Faktor
@Diskaren stort grattis till denna fantastiska klocka! Kan inte tillägga något som int redan sagts, men tänkte lyfta sneda Omegaloggor i glaset som @Aurum tog upp. Jag har nästan uteslutande sett sneda loggor -och har faktiskt tänkt på att det är lite slappt av Omega att inte montera glasen rätt... Men om jag förstår @Räv korrekt är det snarare vid service och eller glasbyte som urmakaren slarvat. Säger verkligen inte emot detta, men tycker det är lite konstigt att det verkar vara regel snarare än undantag att urmakarna slarvat...
Vann denna igår kväll och även där är loggan vriden. Det kunde vara kul att få er åsikt (ursäkta trådkapning) om denna klockan... lätt polerad men i övrgt korrekt? Boetten ser vass ut men inte sylvass som dessa kan vara. Iofs ser denna rätt använd ut så kan också bara vara slitning...? I övrigt är den härligt möglig, precis som man vill hitta dem :) Tyvärr måste jag byta glaset så om någon råkar ha ett till övers köper jag gärna det!

Ps. Detta är min favoritmodell på Connie så känns mkt roligt :) Ds.
Connie.jpeg

https://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-constellation-automatic/i5168308/#

Som sagt - enligt vanligtvis välunderrättad källa skall glasen från fabrik ha logon rättvänd. Att inte urmakare/klackbarer/nyckeltillverkare/skridskoslipare/hempulare senare har satt dem på det sättet kan ha många förklaringar. Den största antar jag vara att under större delen av dessa urs livstid har vare sig ägaren eller urmakaren varit klocknördar. Visst har det alltid funnits människor med ordningssinne och känsla men detta var bara "gamla klockor" under lång tid. Dessutom syns logon oftast inte ens för blotta ögat. Jag skulle säga att man får vara glad att man har ett glas med logo överhuvudtaget. Flera av mina har haft generiska glas vid köpet.

Min enda egna erfarenhet av en plexi-Omega som jag själv köpt ny (Speedmaster) hade logon rättvänd. Det tillsammans med Werners erfarenhet sedan klockorna var nya gör mig någorlunda övertygad om att de skall vara det från början och att om de inte är det så var det slarv på fabriken eller att det fipplats med glaset senare.

Så här sitter logon på klockor servade av Werner.
30100387044_dd0910d8b7_b.jpg

17314885084_4ca487cc63_b.jpg

30528363912_e1669a821b_b.jpg

24669366047_4e469a71d8_b.jpg


Min åsikt om ANALOGUE: s klocka (efter att ha tittat på bilderna i auktionen) är att det är en ärligt brukad klocka och att den är opolerad. Just det där skicket gillar jag - håller med ANALOGUE i detta - "precis som man vill hitta dem". Skitig, handleds-ost, bruksslitage men i grunden relativt orörd. Ingen samlare/klocknörd som tidigare ägare. "Ny" i samlarvärlden - inte en klocka som vandrat runt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Som sagt - enligt vanligtvis välunderrättad källa skall glasen från fabrik ha logon rättvänd. Att inte urmakare/klackbarer/nyckeltillverkare/skridskoslipare/hempulare senare har satt dem på det sättet kan ha många förklaringar. Den största antar jag vara att under större delen av dessa urs livstid har vare sig ägaren eller urmakaren varit klocknördar. Visst har det alltid funnits människor med ordningssinne och känsla men detta var bara "gamla klockor" under lång tid. Dessutom syns logon oftast inte ens för blotta ögat. Jag skulle säga att man får vara glad att man har ett glas med logo överhuvudtaget. Flera av mina har haft generiska glas vid köpet.

Min enda egna erfarenhet av en plexi-Omega som jag själv köpt ny (Speedmaster) hade logon rättvänd. Det tillsammans med Werners erfarenhet sedan klockorna var nya gör mig någorlunda övertygad om att de skall vara det från början och att om de inte är det så var det slarv på fabriken eller att det fipplats med glaset senare.

Så här sitter logon på klockor servade av Werner.
30100387044_dd0910d8b7_b.jpg

17314885084_4ca487cc63_b.jpg

30528363912_e1669a821b_b.jpg

24669366047_4e469a71d8_b.jpg


Min åsikt om ANALOGUE: s klocka (efter att ha tittat på bilderna i auktionen) är att det är en ärligt brukad klocka och att den är opolerad. Just det där skicket gillar jag - håller med ANALOGUE i detta - "precis som man vill hitta dem". Skitig, handleds-ost, bruksslitage men i grunden relativt orörd. Ingen samlare/klocknörd som tidigare ägare. "Ny" i samlarvärlden - inte en klocka som vandrat runt.
Tack så mycket för både info om loggan och din uppfattning om min nya klocka. Den ser i min bok mkt fin ut och ska bli kul att se den irl. Extra kul med en troligen orörd klocka :) Dessa boetter är så fina när de är skarpa, men också mkt tråkiga om de är för polerade...
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
@Diskaren stort grattis till denna fantastiska klocka! Kan inte tillägga något som int redan sagts, men tänkte lyfta sneda Omegaloggor i glaset som @Aurum tog upp. Jag har nästan uteslutande sett sneda loggor -och har faktiskt tänkt på att det är lite slappt av Omega att inte montera glasen rätt... Men om jag förstår @Räv korrekt är det snarare vid service och eller glasbyte som urmakaren slarvat. Säger verkligen inte emot detta, men tycker det är lite konstigt att det verkar vara regel snarare än undantag att urmakarna slarvat...
Vann denna igår kväll och även där är loggan vriden. Det kunde vara kul att få er åsikt (ursäkta trådkapning) om denna klockan... lätt polerad men i övrgt korrekt? Boetten ser vass ut men inte sylvass som dessa kan vara. Iofs ser denna rätt använd ut så kan också bara vara slitning...? I övrigt är den härligt möglig, precis som man vill hitta dem :) Tyvärr måste jag byta glaset så om någon råkar ha ett till övers köper jag gärna det!

Ps. Detta är min favoritmodell på Connie så känns mkt roligt :) Ds.
Connie.jpeg

https://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-constellation-automatic/i5168308/#
Mycket fint ser även ditt exemplar ut att vara! Hur vann du den? :)
 

Npl

Omega
2-Faktor
Hejsan!
Jag har en fråga om en klocka som enligt min far ska vara helt orörd. Vänder mig till panelen i vintagehörnan innan jag vågar tro för mycket.

Det är en Omega Constellation C-shape ref. 168.017 (inte hundra på ref nr).

Historien bakom detta trevliga ur är att min far köpte denna i uppfattat orört skick från Rönns ur i Växjö år 2006 (kvitto & box finns). Enligt butiksägaren hade klockan legat i kassaskåp och i boxen medföljer ett helt oanvänt originalarmband i läder med omega spänne (ej det ni ser på bilden).

Min far har aldrig servat klockan sedan han köpte den och har använt den mycket sällan.

Jag har lite frågor;

Ni som har ett bättre öga för det här med vad som är original och inte, vad anser ni om denna klocka, ser klockan ut att stämma överens med beskrivningen? Dvs orörda visare, tavla, opolerad?

Klockan tickar på riktigt bra men ca +15 sek / dag, men funderar ändå på att lämna in den på service? Eller vad säger ni om det?

Jag är sugen på att skaffa ett extract from the archives från Omega? Vad kostar det och vilken info krävs för att göra det?

Tacksam för svar!
F69E83B3-793E-41EF-8FE1-1293A7227DB3.jpeg
Jag har ingen koll på vintage men Bengts Ur i Växjö, han kanske kan serva klockan?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Som sagt - enligt vanligtvis välunderrättad källa skall glasen från fabrik ha logon rättvänd. Att inte urmakare/klackbarer/nyckeltillverkare/skridskoslipare/hempulare senare har satt dem på det sättet kan ha många förklaringar. Den största antar jag vara att under större delen av dessa urs livstid har vare sig ägaren eller urmakaren varit klocknördar. Visst har det alltid funnits människor med ordningssinne och känsla men detta var bara "gamla klockor" under lång tid. Dessutom syns logon oftast inte ens för blotta ögat. Jag skulle säga att man får vara glad att man har ett glas med logo överhuvudtaget. Flera av mina har haft generiska glas vid köpet.

Min enda egna erfarenhet av en plexi-Omega som jag själv köpt ny (Speedmaster) hade logon rättvänd. Det tillsammans med Werners erfarenhet sedan klockorna var nya gör mig någorlunda övertygad om att de skall vara det från början och att om de inte är det så var det slarv på fabriken eller att det fipplats med glaset senare.

Så här sitter logon på klockor servade av Werner.
30100387044_dd0910d8b7_b.jpg

17314885084_4ca487cc63_b.jpg

30528363912_e1669a821b_b.jpg

24669366047_4e469a71d8_b.jpg


Min åsikt om ANALOGUE: s klocka (efter att ha tittat på bilderna i auktionen) är att det är en ärligt brukad klocka och att den är opolerad. Just det där skicket gillar jag - håller med ANALOGUE i detta - "precis som man vill hitta dem". Skitig, handleds-ost, bruksslitage men i grunden relativt orörd. Ingen samlare/klocknörd som tidigare ägare. "Ny" i samlarvärlden - inte en klocka som vandrat runt.

Jag har en F300 som köptes NOS.
Den har sned logotyp i plexit.
Köptes ju inte ny, så visst är det en teoretisk möjlighet att glaset kanske bytts trots att klockan är oanvänd, men det förefaller en smula osannolikt.
Säger väl egentligen inget om inget, men det är den enda input jag kan ge. ;)

@Räv och @Diskaren Superfina klockor!
@ANALOGUE Grattis till nyinköpet!
 
Senast ändrad:

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Som sagt - enligt vanligtvis välunderrättad källa skall glasen från fabrik ha logon rättvänd. Att inte urmakare/klackbarer/nyckeltillverkare/skridskoslipare/hempulare senare har satt dem på det sättet kan ha många förklaringar. Den största antar jag vara att under större delen av dessa urs livstid har vare sig ägaren eller urmakaren varit klocknördar. Visst har det alltid funnits människor med ordningssinne och känsla men detta var bara "gamla klockor" under lång tid. Dessutom syns logon oftast inte ens för blotta ögat. Jag skulle säga att man får vara glad att man har ett glas med logo överhuvudtaget. Flera av mina har haft generiska glas vid köpet.

Min enda egna erfarenhet av en plexi-Omega som jag själv köpt ny (Speedmaster) hade logon rättvänd. Det tillsammans med Werners erfarenhet sedan klockorna var nya gör mig någorlunda övertygad om att de skall vara det från början och att om de inte är det så var det slarv på fabriken eller att det fipplats med glaset senare.

Så här sitter logon på klockor servade av Werner.
30100387044_dd0910d8b7_b.jpg

17314885084_4ca487cc63_b.jpg

30528363912_e1669a821b_b.jpg

24669366047_4e469a71d8_b.jpg


Min åsikt om ANALOGUE: s klocka (efter att ha tittat på bilderna i auktionen) är att det är en ärligt brukad klocka och att den är opolerad. Just det där skicket gillar jag - håller med ANALOGUE i detta - "precis som man vill hitta dem". Skitig, handleds-ost, bruksslitage men i grunden relativt orörd. Ingen samlare/klocknörd som tidigare ägare. "Ny" i samlarvärlden - inte en klocka som vandrat runt.
Har ägt speedmaster som aldrig varit servad och där satt logon inte ens nära rakt. Finns många bilder i speedy-tråden där man fotat logon och tror inte jag sett en enda där logon sitter rakt:D så jag vågar med stor säkerhet säga att detta inte gäller moderna speedys iaf. Sen kan man såklart ha turen att få den rak :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Har ytterligare några frågor:
Efter research har jag uppfattat att urverket antingen är kaliber 564 eller 561 -någon som vet vilket av alternativet som stämmer eller kan det variera?

Jag har även hittat vad jag misstänker är ett serienummer. Desvärre är jag osäker då det ser ut som att någon ristat in det med en vass metallbit? Ska det vara så? Det är placerat på baksidan av det övre högra bandhornet.

Vad jag kan utläsa av det potentiella serie.nr är två rader siffertext:

1699
178XX

(I den andra raden suddar jag sista två siffrorna, för vill inte visa hela internet numret ifall det nu visar sig vara serienummer).

-någon som kan bekräfta att detta är korrekt och att det är min klockas serie.nr? :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har ytterligare några frågor:
Efter research har jag uppfattat att urverket antingen är kaliber 564 eller 561 -någon som vet vilket av alternativet som stämmer eller kan det variera?

Jag har även hittat vad jag misstänker är ett serienummer. Desvärre är jag osäker då det ser ut som att någon ristat in det med en vass metallbit? Ska det vara så? Det är placerat på baksidan av det övre högra bandhornet.

Vad jag kan utläsa av det potentiella serie.nr är två rader siffertext:

1699
178XX

(I den andra raden suddar jag sista två siffrorna, för vill inte visa hela internet numret ifall det nu visar sig vara serienummer).

-någon som kan bekräfta att detta är korrekt och att det är min klockas serie.nr? :)
Serienumret står på verket, ovanför cal-nr.
Bör vara 8 siffror och ditt börjar säkert på 2, du måste alltså öppna klockan för att läsa av serienumret :)
Ref-nummer står på insidan av boettlocket!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Serienumret står på verket, ovanför cal-nr.
Bör vara 8 siffror och ditt börjar säkert på 2, du måste alltså öppna klockan för att läsa av serienumret :)
Ref-nummer står på insidan av boettlocket!
Stort tack!
Öppnade upp klockan med bekräftande resultat!
Referesnummer är ST 168 017 SP vilket jag trodde sen tidigare. (ST antar jag är "stainless steel" men vet någon vad SP står för?)

Det är kaliber 564 med 24 stenar. Och hittade ett 8 siffror långt serienummer! Nu har jag allt jag behöver för att skaffa ett extract från omega dessutom :) :) :)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Stort tack!
Öppnade upp klockan med bekräftande resultat!
Referesnummer är ST 168 017 SP vilket jag trodde sen tidigare. (ST antar jag är "stainless steel" men vet någon vad SP står för?)

Det är kaliber 564 med 24 stenar. Och hittade ett 8 siffror långt serienummer! Nu har jag allt jag behöver för att skaffa ett extract från omega dessutom :) :) :)
Citerar mig själv för efter egen research står SP för strap (vilket känns korrekt då klockans orginalband finns kvar i orört skick (ett lizard-läder).

Var först orolig att det stod för "service part"
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Nu inlämnad för service hos Engströms i Jönköping. Pratade med urmakaren Thomas som höll med om att allt borde bevaras i originalskick. Med det sagt är det enda som ska utföras är en komplett genomgång och rengöring av urverket!
Alltid toppenservice på Engströms, kom dessutom överens om ett mycket rimligt pris.
:)
 
Topp