• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ord mot ord, vad gör man? (Hedens Guld vs. Bergströms)

chff

Cartier
Så, för er som la märke till det i paketöppningstråden så köpte min sambo en Rolex DJ 31mm -92 för en vecka sedan. Klockan köptes av Gabriel på Hedens Guld, som har väldigt fina referenser på forumet.

Denna är/ska vara servad för 2-4 veckor sedan, dock utan papper. Så vi bad om möjligheten att få den kollad hos Bergströms i Malmö för att vara säkra på att den verkligen var det, och om den då inte var det skulle vi ha möjligheten att lämna tillbaka den.

Nu har den varit inne hos Bergströms och dom säger att verket är torrt och att packningarna inte är bytta, precis tvärtom mot vad Gabriels urmakare säger. Det dom är överens om är att glaset är bytt.

Så vad gör man? Sambon vill behålla klockan men inte betala för en nyservad klocka OM den inte är det. Dock så hävdar Gabriel/urmakarn att den är det, och Bergströms har sagt att den behöver servas inom kort för 6k+.

Det snurrar i skallen och jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga, en tanke som slår mig är att ta den till Hukes för att se om dom kan fastställa skicket. Att låta en tredje part titta på den helt enkelt.

Finns det någon här på forumet boendes i Malmö/Skåne som kan öppna upp den och hjälpa oss att bedöma skicket? Har varken möjlighet eller kunskap att göra det själv.

Damen är förtvivlad..

Jag vill poängtera att Gabriel gör allt han kan för att lösa detta och vi har en bra dialog, hyser inget agg mot honom. Men det är konstigt att man får olika svar om en sak som borde vara "antingen eller."
 
C

China

Guest
Tyvärr så verkar det här vara ett allt vanligare problem, en säljare lovar guld och gröna skogar, och vid en kontroll hos en annan AD/urmakare så visar det sig att klockan är i behov av service. I min bok, så är säljaren ansvarig. Har man påstått att klockan är nyservad så får man till att börja med lämna garanti på utfört arbete. Jag har svårt att se varför du själv skall betala för ett arbete som säljaren påstår har utförts.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tyvärr stämmer "No papers= no service" alldeles för ofta. Hoppas det löser sig, att få en tredje åsikt kan säkert vara bra.

Har Hedens guld öppnat klockan själva? Då borde de väl kunna se samma sak som Bergströms om det stämmer?
 

chff

Cartier
Tyvärr så verkar det här vara ett allt vanligare problem, en säljare lovar guld och gröna skogar, och vid en kontroll hos en annan AD/urmakare så visar det sig att klockan är i behov av service. I min bok, så är säljaren ansvarig. Har man påstått att klockan är nyservad så får man till att börja med lämna garanti på utfört arbete. Jag har svårt att se varför du själv skall betala för ett arbete som säljaren påstår har utförts.


Tack för svaret, glömde skriva att han lämnar ett års funktionsgaranti. Han garanterar dessutom att den är nyservad, eller hans urmakare gör det, men Bergströms säger annorlunda.
 

chff

Cartier
Tyvärr stämmer "No papers= no service" alldeles för ofta. Hoppas det löser sig, att få en tredje åsikt kan säkert vara bra.

Har Hedens guld öppnat klockan själva? Då borde de väl kunna se samma sak som Bergströms om det stämmer?
Ja det är ju så det verkar vara i många fall, därför hörde vi för oss innan om vi kunde få den kollad och möjligheten att lämna tillbaka den.
Hedens har nog inte öppnat den själv utan han litar på sin urmakare.
 

poormans

Rolex
kolla om det finns någon bra "tredjeparts urmakare" (gärna rekommenderad av flera på forumet) i närheten som kan göra ett amplitud test och inspektera urverk och packningar åt dig (är den relativt nyservad borde amplituden ligga på ca 280-310)

jag har själv varit med om att relativt nyservade klockor (där service faktura fanns med) blivit utdömda av AD för att senare kollats av en tredje part (urmakare auktoriserad av rolex) som inte hade något med den utförda servicen att göra, han hade att anmärka på så jag är tyvärr lite skeptisk mot drakarna,

det kan ju vara så att det är lite för dyrt att vara AD med urmakare på plats, det borde ej ha med saken att göra men jag misstänker att det är så lik förbannat
 

ScubaKing

Audemars
Troligen gissade väl säljaren som ville avsluta affären snabbt att du och damen inte skulle tillhöra dem kanske 2% som faktiskt går och kollar att servicen faktiskt är gjord.

Att han nu har en trevlig ton är väl för att inte tappa ansiktet helt skulle jag tro.

Visserligen är jag kanske rätt tuff men jag skulle utan tvekan kräva att han säker priset med servicekostnaden, d.v.s ger er tillbaka 6000 kr, detta är småpengar för en handlare och framförallt när han ska behålla sitt anseende.

My 2 cents...
 
C

China

Guest
Tack för svaret, glömde skriva att han lämnar ett års funktionsgaranti. Han garanterar dessutom att den är nyservad, eller hans urmakare gör det, men Bergströms säger annorlunda.

Nu så är det givetvis lite knivigt, då du har två olika uppgifter. Men jag har ganska svårt att se varför Bergströms eller någon annan AD/urmakare som konsulterats skulle fabulera om att verket är torrt och att packningarna inte är bytta vid den service som skulle ha gjorts för några veckor sedan. Det här med "servad" är också lite av en fallgrop, det är en viss skillnad på om säljaren uppgett att man t.ex. bytt glas eller om det rör sig om en helservice där man gått igenom klockan och åtgärdat allt som behöver fixas.
 
C

China

Guest
kolla om det finns någon bra "tredjeparts urmakare" (gärna rekommenderad av flera på forumet) i närheten som kan göra ett amplitud test och inspektera urverk och packningar åt dig (är den relativt nyservad borde amplituden ligga på ca 280-310)

jag har själv varit med om att relativt nyservade klockor (där service faktura fanns med) blivit utdömda av AD för att senare kollats av en tredje part (urmakare auktoriserad av rolex) som inte hade något med den utförda servicen att göra, han hade att anmärka på så jag är tyvärr lite skeptisk mot drakarna,

det kan ju vara så att det är lite för dyrt att vara AD med urmakare på plats, det borde ej ha med saken att göra men jag misstänker att det är så lik förbannat

Så du menar att AD har för vana att blåsa rök upp i arslet på sina kunder? Att inte byta torra packningar vid en service är förövrigt en ren och skär skam.
 

chff

Cartier
Nu så är det givetvis lite knivigt, då du har två olika uppgifter. Men jag har ganska svårt att se varför Bergströms eller någon annan AD/urmakare som konsulterats skulle fabulera om att verket är torrt och att packningarna inte är bytta vid den service som skulle ha gjorts för några veckor sedan. Det här med "servad" är också lite av en fallgrop, det är en viss skillnad på om säljaren uppgett att man t.ex. bytt glas eller om det rör sig om en helservice där man gått igenom klockan och åtgärdat allt som behöver fixas.

Jag har pratat med urmakaren eller en kollega till urmakaren som gjort servicen, han säger att han tagit ut och rengjort alla delar, oljat, bytt packningarna och bytt glaset. Efter att ha googlat på telefonnumret så tror jag mig veta att det är Dr Watch som utfört servicen.

Jag har också väldigt svårt att se att Bergströms skulle säga något som inte stämmer.

Vet ingeting om Dr Watch, referenser?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så du menar att AD har för vana att blåsa rök upp i arslet på sina kunder? Att inte byta torra packningar vid en service är förövrigt en ren och skär skam.

Skulle nog sträcka mig så långt som att påstå att det var en direkt korkad kommentar.

Var inne på Rob idag med en kollega som hade en nyköpt DD från 2001 utan servicehistorik. Urmakare Marcus öppnade klockan, mätte amplitud och trycktestade klockan och kommenterade bara, denna klocka behöver inte service (då var vi ändå inne för det). Så att Bergströms skulle hitta på finner jag löjligt. Urmakarna hinner ju inte ens med de klockor de får in..
 

chff

Cartier
Skulle nog sträcka mig så långt som att påstå att det var en direkt korkad kommentar.

Var inne på Rob idag med en kollega som hade en nyköpt DD från 2001 utan servicehistorik. Urmakare Marcus öppnade klockan, mätte amplitud och trycktestade klockan och kommenterade bara, denna klocka behöver inte service (då var vi ändå inne för det). Så att Bergströms skulle hitta på finner jag löjligt. Urmakarna hinner ju inte ens med de klockor de får in..

Det är samma process som jag inbilliar mig att Bergströms gjorde med sambons klockan, fast dom behöll den över natten/dagen för att få tid till det. Dock med svaret att den behöver servas inom 1 år..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man måste skilja på AD-service och service hos någon som inte är auktoriserad. AD försöker alltid återställa urverket till toppskick. Det underlättar förutom funktionen även urverkets långsiktiga tillförlitlighet.

En bra icke auktoriserad gör såklart ett bra jobb och byter delar som är slitna och som han/hon kan få tag på.

En slarvig icke auktoriserad urmakare rengör, oljar, justerar och är nöjd. Dessutom är det inte säkert att han/hon smörjer på rätt sätt. Klockan kan dock ändå prestera OK och de kan ändå garantera att den håller minst ett år till, kanske mycket längre (även med vissa slitna delar).

Får en AD in en klocka där inte delar som borde bytas inte är där det och det inte oljats korrekt så spelar det ju ingen roll att den urmakare som servat den lämnar ett års garanti. Klockan har fortfarande slitna delar och behöver oljas om utifrån deras kvalitetskrav. Alltså har den fortfarande ett servicebehov.

Urmakare har helt enkelt olika kvalitetskrav. Packningarna är dock svåra att förklara.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser en torr packning ut och varför torkar packningar i just klockor så förbannat fort?
De torkar inte fort. Vissa kan hålla i väldigt många år. En torr packning är hård, torr och kan ha sprickor. Således kan en packning behöva bytas pg a enbart sprickor. Klockan kan vara tät tills man öppnar den och sabbar packningen.
 

POO

Panerai
De torkar inte fort. Vissa kan hålla i väldigt många år. En torr packning är hård, torr och kan ha sprickor. Således kan en packning behöva bytas pg a enbart sprickor. Klockan kan vara tät tills man öppnar den och sabbar packningen.


Det var ett dåligt försök att ironisera över att just klockor verkar ha packningar av silke. Inom industri kan de hålla under jävliga förhållanden i årtionden. I en klocka verkar vissa tro att de pajar de på en månad av lite balsam. Men det hör inte direkt till ts fråga.

Hade ju dock varit intressant med ännu ett utlåtande lite som ett experiment. Det är ju inte så att det är en exakt vetenskap. Och tro att just klockhandlare vara hederligare ön andra är ju bara dumt.
 

adress

Friends of KS
Tack för svaret, glömde skriva att han lämnar ett års funktionsgaranti. Han garanterar dessutom att den är nyservad, eller hans urmakare gör det, men Bergströms säger annorlunda.
På den DJ jag köpte nyligen - som var servad hos Bergström i Gtb - lämnas 2 år garanti. Kostnad totalt 7900kr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var ett dåligt försök att ironisera över att just klockor verkar ha packningar av silke. Inom industri kan de hålla under jävliga förhållanden i årtionden. I en klocka verkar vissa tro att de pajar de på en månad av lite balsam. Men det hör inte direkt till ts fråga.

Hade ju dock varit intressant med ännu ett utlåtande lite som ett experiment. Det är ju inte så att det är en exakt vetenskap. Och tro att just klockhandlare vara hederligare ön andra är ju bara dumt.
Återigen olika kvalitetskrav. Är man AD byter man såklart packningar oftare än många andra för att kunna GARANTERA täthet under en längre tid. Är man slarvig fettar man in dem och tittar inte ens efter små sprickor.
 

chff

Cartier
Man måste skilja på AD-service och service hos någon som inte är auktoriserad. AD försöker alltid återställa urverket till toppskick. Det underlättar förutom funktionen även urverkets långsiktiga tillförlitlighet.

En bra icke auktoriserad gör såklart ett bra jobb och byter delar som är slitna och som han/hon kan få tag på.

En slarvig icke auktoriserad urmakare rengör, oljar, justerar och är nöjd. Dessutom är det inte säkert att han/hon smörjer på rätt sätt. Klockan kan dock ändå prestera OK och de kan ändå garantera att den håller minst ett år till, kanske mycket längre (även med vissa slitna delar).

Får en AD in en klocka där inte delar som borde bytas inte är där det och det inte oljats korrekt så spelar det ju ingen roll att den urmakare som servat den lämnar ett års garanti. Klockan har fortfarande slitna delar och behöver oljas om utifrån deras kvalitetskrav. Alltså har den fortfarande ett servicebehov.

Urmakare har helt enkelt olika kvalitetskrav. Packningarna är dock svåra att förklara.


Tack för förklaringen.
Packningarna förstår inte jag heller, inte oljan heller, urmakaren påstår att han har plockat och rengjort alla delar och oljat verket.

Bergströms säger att verket är torrt samt att packningarna bör bytas innan sommaren om man vill kunna bada med den.


Frågar igen, om någon vet nån som kan öppna klockan och göra en bedömning i Malmö/Skåne så berätta gärna. Hade varit intressant att höra vad en tredje säger. Finns det någon på KS så skicka gärna PM.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skicka den till någon du litar på istället chff , så frågan är väl vem du litar på och vilka krav du har... Du kan ju exempelvis skicka den till RobE.
 
P

Philippe Stern

Guest
Tack för förklaringen.
Packningarna förstår inte jag heller, inte oljan heller, urmakaren påstår att han har plockat och rengjort alla delar och oljat verket.

Bergströms säger att verket är torrt samt att packningarna bör bytas innan sommaren om man vill kunna bada med den.


Frågar igen, om någon vet nån som kan öppna klockan och göra en bedömning i Malmö/Skåne så berätta gärna. Hade varit intressant att höra vad en tredje säger. Finns det någon på KS så skicka gärna PM.
Vad är problemet? Bergström har sagt vad som gäller. Uppenbart att urmakaren ljuger. Hedens Guld ska ge tillbaka 6000 kr. Låt ingen annan oauktoriserad öppna din klocka. Serva klockan nu hos AD. Kräv Hedens Guld på servicekostnaden. Om de vägrar betala går du till ARN. Personligen hade jag bett en av mina jurister stämma dem. Bara för att jävlas. Sån är jag. Fantomen är hård mot de hårda.
 

ScubaKing

Audemars
Tack för förklaringen.
Packningarna förstår inte jag heller, inte oljan heller, urmakaren påstår att han har plockat och rengjort alla delar och oljat verket.

Bergströms säger att verket är torrt samt att packningarna bör bytas innan sommaren om man vill kunna bada med den.


Frågar igen, om någon vet nån som kan öppna klockan och göra en bedömning i Malmö/Skåne så berätta gärna. Hade varit intressant att höra vad en tredje säger. Finns det någon på KS så skicka gärna PM.


Vad ska du med en tredje åsikt till i soppan? Det räcker med den infon du har. Hur du hanterar det är ju helt upp till dig.
 

chff

Cartier
Vad är problemet? Bergström har sagt vad som gäller. Uppenbart att urmakaren ljuger. Hedens Guld ska ge tillbaka 6000 kr. Låt ingen annan oauktoriserad öppna din klocka. Serva klockan nu hos AD. Kräv Hedens Guld på servicekostnaden. Om de vägrar betala går du till ARN. Personligen hade jag bett en av mina jurister stämma dem. Bara för att jävlas. Sån är jag. Fantomen är hård mot de hårda.

Vad ska du med en tredje åsikt till i soppan? Det räcker med den infon du har. Hur du hanterar det är ju helt upp till dig.

Ni har rätt, skippar tredje parten och går på ditt spår Philippe Stern
 

chff

Cartier
Fast säljaren har rätt att åtgärda "felet" två gånger enligt konsumentköplagen, så lycka till. Tvivlar även på att det är vettigt att stämma någon för 6000kr. Bara arvodet skulle bli dyrare.

Bortsett från stämningen så går vi på hans spår. Antingen en service eller retur.
Stämning över 6000 är inte vettigt som du säger.
 
Topp