• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ordet "Opolerad" förbjuds i annonser på VRF

Gummo

Joker
2-Faktor
Så här skriver Erik Ku:
"I think I speak for myself, the other mods, and probably the majority of the readership here when I say that the word UNPOLISHED is way overused and is a term that is generally not able to be substantiated.

Therefore effective immediately, we will no longer allow posts in the market to use the terminology when selling. The truth is, the likelihood of a watch being 30/40+ years old and being unpolished is slim to none. Before watches were looked at as collectibles, they were simply accessories that when serviced were certainly polished. In fact, prior to modern times, Rolex watches were finished (polished) at the factory by hand, which is also why sometimes the edges etc are slightly different and vary from watch to watch."

Här kan ni följa diskussionen:
http://www.network54.com/Forum/207593/message/1448388224/A+note+about+the+word+"UNPOLISHED"
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Så här skriver Erik Ku:
"I think I speak for myself, the other mods, and probably the majority of the readership here when I say that the word UNPOLISHED is way overused and is a term that is generally not able to be substantiated.

Therefore effective immediately, we will no longer allow posts in the market to use the terminology when selling. The truth is, the likelihood of a watch being 30/40+ years old and being unpolished is slim to none. Before watches were looked at as collectibles, they were simply accessories that when serviced were certainly polished. In fact, prior to modern times, Rolex watches were finished (polished) at the factory by hand, which is also why sometimes the edges etc are slightly different and vary from watch to watch."

Här kan ni följa diskussionen:
http://www.network54.com/Forum/207593/message/1448388224/A+note+about+the+word+"UNPOLISHED"
Haha precis vad vi snackade om igår :) Poleringshetsen kanske lägger sig när det inte går att få tag i opolerade dinkor ;) Eller ja, de som faktiskt är opolerade lär väl bli astronomiskt dyra, men dessa lär ju också vara NOS... Måste fö säga att jag håller med om att ordet har missbrukats och framför allt tycker jag det är lite störigt att folk som säger att klockan blivit polerad får x tusen mindre än den som inte säger något, även att, precis som Erik säger troligen båda är polerade.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det är lite väl extremt att totalförbjuda det, men idéen är god då man oftast inte kan ha en susning om vad en gammal klocka varit med om i sin livstid
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Haha precis vad vi snackade om igår :) Poleringshetsen kanske lägger sig när det inte går att få tag i opolerade dinkor ;) Eller ja, de som faktiskt är opolerade lär väl bli astronomiskt dyra, men dessa lär ju också vara NOS... Måste fö säga att jag håller med om att ordet har missbrukats och framför allt tycker jag det är lite störigt att folk som säger att klockan blivit polerad får x tusen mindre än den som inte säger något, även att, precis som Erik säger troligen båda är polerade.
:)
Mitt i detta så är så att många klockköpare faktisk ofta väljer bort ärligt slitna ex och hellre tar en med fixad boett för att de ser snygga ut och har fräsiga "bevels".
Här på KS blir det extra svårt när en del bara snor några ord och begrepp från bedömningen av riktiga high end samlarklockor och för över till bedömningen av bruksklockor.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så nu kommer det stå "polerad ytterst minimalt mini lite nästan inte alls möjligtvis en halv gång med sämskinn" i alla annonser...
Blir säkert kreativa lösningar för att komma runt det :)
Nä men med ett bra, fullt set med skarpa bilder som visar klockans skick räcker långt. Kollar man annonserna på VRF så är beskrivningar ofta redan korta, koncisa och bilderna visar klockan. Typ som denna:
http://www.network54.com/Forum/2076...0+Rolex+YG+Day-Date+Ref-+1803+'Wide+Boy'+Dial
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Blir säkert kreativa lösningar för att komma runt det :)
Nä men med ett bra, fullt set med skarpa bilder som visar klockans skick räcker långt. Kollar man annonserna på VRF så är beskrivningar ofta redan korta, koncisa och bilderna visar klockan. Typ som denna:
http://www.network54.com/Forum/207673/message/1448488446/FS-+1970+Rolex+YG+Day-Date+Ref-+1803+'Wide+Boy'+Dial

Tycker det är en bra regel. Ordet har använts för mycket och skapat en hets om att klockan skall vara "opolerad". Skapar en "farlig" säkerhet hos oerfarna köpare vilket inte kan sluta illa i slutändan och i kommande köparled. När det gäller vintage så är det viktigt att man lär sig innan man köper istället för att bara lita på (vissa) säljare blint.

HQMilton är ett bra exempel på bra bilder. Det som är fördelen med deras bilder är att de flesta bilder är tagna på samma sätt och vinklar samt att de har kvar sålda klockor vilket gör att man kan jämföra flera olika klockor med varandra + beskrivning och från det få en bra uppfattning. Bra ställe för oerfarna att sitta och jämföra objekt för att få en bättre uppfattning om vad som är "överpolerat" och "bra polerat" (alltså inte att klockan behöver vara opolerad utan har gjorts av en kunnig person).
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tycker det är en bra regel. Ordet har använts för mycket och skapat en hets om att klockan skall vara "opolerad". Skapar en "farlig" säkerhet hos oerfarna köpare vilket inte kan sluta illa i slutändan och i kommande köparled. När det gäller vintage så är det viktigt att man lär sig innan man köper istället för att bara lita på (vissa) säljare blint.

HQMilton är ett bra exempel på bra bilder. Det som är fördelen med deras bilder är att de flesta bilder är tagna på samma sätt och vinklar samt att de har kvar sålda klockor vilket gör att man kan jämföra flera olika klockor med varandra + beskrivning och från det få en bra uppfattning. Bra ställe för oerfarna att sitta och jämföra objekt för att få en bättre uppfattning om vad som är "överpolerat" och "bra polerat" (alltså inte att klockan behöver vara opolerad utan har gjorts av en kunnig person).
Word
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kanske skulle finnas en tråd om detta under köp och sälj?
Riktlinjerna och @Denke s tips till säljare är ju bra men kanske går att vässa. En riktigt bra och föredömlig exempelannons kanske? Ingen av mina då förstås...
https://klocksnack.se/threads/tips-för-säljare.17055/

Suddiga bilder och dåliga beskrivningar gör ju iofs att även en snåljop som inte köper av HQMilton (jag tex) kan lyckas knipa en rolig lite krockad klocka då och då.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktlinjerna och @Denke s tips till säljare är ju bra men kanske går att vässa. En riktigt bra och föredömlig exempelannons kanske?
https://klocksnack.se/threads/tips-för-säljare.17055/

Suddiga bilder och dåliga beskrivningar gör ju iofs att även en snåljop som inte köper av HQMilton (jag tex) kan lyckas knipa en rolig lite krockad klocka då och då.

Det går säkert att finslipa tipsen för säljare. Kom gärna med förslag och idéer. :)

Sen är det väl generellt så att, även om intentionerna är goda, så kommer det alltid läggas upp bra annonser och dåliga annonser,. På samma sätt som att det kommer att det alltid kommer att dyka upp en del mer eller mindre fula fiskar hur mycket vi än reglerar och curlar. Jag tror ju tex att den nya regeln på VRF är tandlöst i praktiken även om intentionerna är goda.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det går säkert att finslipa tipsen för säljare. Kom gärna med förslag och idéer. :)

Sen är det väl generellt så att, även om intentionerna är goda, så kommer det alltid läggas upp bra annonser och dåliga annonser,. På samma sätt som att det kommer att det alltid kommer att dyka upp en del mer eller mindre fula fiskar hur mycket vi än reglerar och curlar. Jag tror ju tex att den nya regeln på VRF är tandlöst i praktiken även om intentionerna är goda.

Så är det! Dessutom så åker annonsen oftast upp i nån tråd vid tveksamheter. Tyvärr oftast bara vad gäller prissättning som verkar va viktigast av allt när det gäller klockor.

Ett litet förslag på tillägg under tiips till säljare:
Bilder är ett bra sätt att visa skicket på klockan. Relevanta bilder i din annons underlättar för en köpare att bedöma klockans skick och utseende. Extra viktigt blir bilder vid försäljning av exempelvis vintage där man som köpare kan vilja göra en bedömning av skicket på boetten, tavlan, visare etc. Vid fotografering tänk på: Bra exponering. Skarpa och högupplösta bilder med långt skräpedjup. Bilder från olika vinklar som visar klockans alla delar.
 

RDFG

Cartier
Vore det inte bra med någon slags "mall" för annonser? Med förslag på vilka vinklar klockan bör fotograferas i samt vilken info annonsen bör innehålla. Kanske blir "tråkigt" men skulle troligtvis höja lägstanivån på annonserna.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Problemet där är ju att man ofta menar att boetten inte är nypolerad och därför i repigt "samlarskick". Förvirrande och lurigt men man bör ha det i bakhuvudet när man läser annonser.
Precis. En klocka som har blivit polerad tidigare i sitt liv verkar säljas som opolerad/repig/oplerat skick. Jävligt missvisande.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att man förbjuder det är iaf ett försök att rädda nybörjare från att göra dåliga affärer. Bra bilder säger allt så dessa säljargument är enbart onödiga och till för att lura okunniga. Förbudet gör ingen jätteskillnad iom de som lurats förr kommer att fortsätta att beskriva klockan på samma sätt som förr fast med andra ord.

Kanske kan förbudet också sänka förväntningarna bland nybörjare som tror att perfekta exemplar är lätta att hitta. De få grymms ex som finns där ute säljs sällan på öppna marknaden och kostar alltid därefter.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tre 60-talssubbar.. Lite för referens men sen finns det miljoner varianter emellan. Alla dessa är fantastiskt fina så bryt inte ihop om eventuella objekt är sämre. Även den nyskurna här är klart att föredra från en felpolerad klocka. Ingen av dessa är billiga.

NOS:

image.png


Orörd fast ordentligt använd:

image.png


Nyskuren:

image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tre 60-talssubbar.. Lite för referens men sen finns det miljoner varianter emellan. Alla dessa är fantastiskt fina så bryt inte ihop om eventuella objekt är sämre. Även den nyskurna här är klart att föredra från en felpolerad klocka. Ingen av dessa är billiga.

NOS:

image.png


Orörd fast ordentligt använd:

image.png


Nyskuren:

image.jpeg
Börjar tröttna på hetsen om att allt måste vara så orört hela tiden.
Tror man verkligen att allt kan vara orört, opolerat och ogullat med? Om du köper en klocka som är 20, 30, 40 eller till och med 50 år så är det väl naturligt att man polerat och snyggat till den ibland? Jag skulle nästan bli orolig om man inte hade gjort något under alla år?
Är urverket i bra skick och klockan ser bra ut så KAN man faktiskt vara nöjd med det.
Sedan kan man såklart nörda ner sig och snacka laser, svets, sminkade grisar och allt möjligt(det har sin charm det också såklart). Men då blir det ändå på en annan nivå som jag inte tror hjälper den som eventuellt ska köpa ett vintage-ur.
Var in till Nymans både igår och idag när jag skulle köpa och byta Hirsch. IOM den senaste tidens prat om svetsade boetter så passade jag på att låta dem titta på min Sub. Ingen av dem tror att den är svetsad. jag tror dock inte att de, eller någon annan kan avgöra detta bara genom en okulärbesiktning. Jag tror själv att den är just svetsad. Hur som helst så har jag kommit fram till att jag skiter i det! Kommer jag över en röntgenapparat så kanske jag låter kolla den men just nu så kvittar det.

Jag vill ha en snygg Rolex Submariner som jag kan använda i många år och som sonen så småningom kan ta över efter mig. Det är precis det jag har nu! :)
Jag är också väldigt glad att jag köpte min klocka innan den här hetsen började. Jag hade antagligen letat ihjäl mig efter en klocka utan att hitta något som passar.
Klocksnack är en fantastisk källa av kunskap! Men ibland måste man nog sålla lite.
 
  • Like
Reactions: A3+

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Självklart är det en charm att jaga opolerat och orört skick. Det handlar bara om att begripa vad det är och vad det kostar. Samt att förstå att man kan få jaga i flera år innan den perfekta klockan dyker upp. Det är inget man bestämmer sig för på en tisdag och sedan skicka pengar till första bästa säljare på fredag.

Sen är det inget fel att nöja sig med annat. Allt handlar om hur mycket tid och pengar som man är inteesserad av att spendera för att få det rätt. Jag tror att alla vill ha en så bra klocka som möjligt.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Börjar tröttna på hetsen om att allt måste vara så orört hela tiden.
Tror man verkligen att allt kan vara orört, opolerat och ogullat med? Om du köper en klocka som är 20, 30, 40 eller till och med 50 år så är det väl naturligt att man polerat och snyggat till den ibland? Jag skulle nästan bli orolig om man inte hade gjort något under alla år?
Är urverket i bra skick och klockan ser bra ut så KAN man faktiskt vara nöjd med det.
Sedan kan man såklart nörda ner sig och snacka laser, svets, sminkade grisar och allt möjligt(det har sin charm det också såklart). Men då blir det ändå på en annan nivå som jag inte tror hjälper den som eventuellt ska köpa ett vintage-ur.
Var in till Nymans både igår och idag när jag skulle köpa och byta Hirsch. IOM den senaste tidens prat om svetsade boetter så passade jag på att låta dem titta på min Sub. Ingen av dem tror att den är svetsad. jag tror dock inte att de, eller någon annan kan avgöra detta bara genom en okulärbesiktning. Jag tror själv att den är just svetsad. Hur som helst så har jag kommit fram till att jag skiter i det! Kommer jag över en röntgenapparat så kanske jag låter kolla den men just nu så kvittar det.

Jag vill ha en snygg Rolex Submariner som jag kan använda i många år och som sonen så småningom kan ta över efter mig. Det är precis det jag har nu! :)
Jag är också väldigt glad att jag köpte min klocka innan den här hetsen började. Jag hade antagligen letat ihjäl mig efter en klocka utan att hitta något som passar.
Klocksnack är en fantastisk källa av kunskap! Men ibland måste man nog sålla lite.
Lugn @Moorflax :) Hetsen du skriver om, eller snarare jakten på, orörda vintagepjäser har nog pågått sen långt innan du köpte din. @Per s bilder och inlägg ser jag som ett bra försök att sprida kunskap vilket är enda faktiska möjligheten att sålla i information. Handlare har ju sett att det går att tjäna stora pengar på folks vintageängslan och VRF stämmer i bäcken genom att förbjuda begreppet opolerad. Fine så. Jag länkade eftersom begreppet ständigt dyker upp här hos oss också när folk jagar eller säljer klockor. Självklart måste man själv avgöra vad man vill ha och är ute efter vilket du verkar ha gjort så då behöver du inte se tre referensbilder som hets.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Tre 60-talssubbar.. Lite för referens men sen finns det miljoner varianter emellan. Alla dessa är fantastiskt fina så bryt inte ihop om eventuella objekt är sämre. Även den nyskurna här är klart att föredra från en felpolerad klocka. Ingen av dessa är billiga.

NOS:

image.png


Orörd fast ordentligt använd:

image.png


Nyskuren:

image.jpeg
Fast nu måste jag fråga. Vad är det på bilderna som avslöjar vad som är NOS och vad som är nyskuret?
En annan fråga, hur får man lugholes skarpa på en polerad klocka? Polering innebär ju tryck med mer eller mindre mjuka verktyg som sliter på hålkanterna. Visst, boetterna polerades ju även på fabriken och fick förmodligen sin sista finish efter hålen bearbetades med då rörde det ju sig om nya boetter som troligen bara behövde lätt slutpolering.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast nu måste jag fråga. Vad är det på bilderna som avslöjar vad som är NOS och vad som är nyskuret?
En annan fråga, hur får man lugholes skarpa på en polerad klocka? Polering innebär ju tryck med mer eller mindre mjuka verktyg som sliter på hålkanterna. Visst, boetterna polerades ju även på fabriken och fick förmodligen sin sista finish efter hålen bearbetades med då rörde det ju sig om nya boetter som troligen bara behövde lätt slutpolering.
Den nyskurna syns det tydligt på ytan först och fråmst men sedan så är det helhetsintrycket som gör att man ser vad som är vad.

Man får skarpa lugholes genom att ha rätt grejer när de skär boetten. De använder en lapping machine snarare än polerdon.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Den nyskurna syns det tydligt på ytan först och fråmst men sedan så är det helhetsintrycket som gör att man ser vad som är vad.

Man får skarpa lugholes genom att ha rätt grejer när de skär boetten. De använder en lapping machine snarare än polerdon.
Som vanligt så finns det inga genvägar:) Det är en massa klockor som ska studeras innan man har kunskapen själv. Vintage är inte lätt att närma sig:(
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som vanligt så finns det inga genvägar:) Det är en massa klockor som ska studeras innan man har kunskapen själv. Vintage är inte lätt att närma sig:(
Det är inte svårt. Det tar bara tid som allting annat. Just komplexiteten som gör det roligt. Vem som helst kan gå in hos en AD och köpa en ny, perfekt klocka.

Det är absolut inte svårt att lära sig detta om man bara vill.
 
Topp