• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orginallänk eller ?

Barsken

Breitling
Som rubriken säger så har jag letat efter orginallänk i ett antal år nu . Har inte hittat någon sådan ännu .

Vad skulle ni införskaffat till denna klocka?
En Omega vintage vill jag ha kvar men samtidigt blir jag påmind varje gång jag tittar på uret att länken saknas .

Så låt mig höra. Vad skulle ni har satt.dit istället för orginallänken. Bandbredden är 22mm vid infästning men skall sedan svälla ut till ca 27-28mm närmast klockan




Mvh // B
 

Bilagor

  • IMG_20170823_105001.jpg
    IMG_20170823_105001.jpg
    92.4 KB · Visningar: 115

Barsken

Breitling

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
IMG_7551.PNG
IMG_7552.PNG
Nu har jag mailat och fått svar . Den klockan blev såld för många år sen . Han hade heller inga uppslag på nya band .

Frågan är om man skall ha den kvar eller tillslut sälja skiten . Här skall funderas


Inte ge upp nu du hade ju hållt på flera år :)

Bilderna ovan är samma som din va? Står att det inte är originallänk men du hittar reffen i alla fall vilken är bra när man googlar vidare.
 

Barsken

Breitling
IMG_7551.PNG
IMG_7552.PNG



Inte ge upp nu du hade ju hållt på flera år :)

Bilderna ovan är samma som din va? Står att det inte är originallänk men du hittar reffen i alla fall vilken är bra när man googlar vidare.

Se där, exakt likadan klocka . Jag tackar för ref numret . Helt ärligt börjar jag ge upp då jag försökt väldigt länge . Mina kontakter är dessutom begränsade . Trist då det är ett jävligt häftigt ur med orginallänken.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Se där, exakt likadan klocka . Jag tackar för ref numret . Helt ärligt börjar jag ge upp då jag försökt väldigt länge . Mina kontakter är dessutom begränsade . Trist då det är ett jävligt häftigt ur med orginallänken.
Jag googlar på. Fastnat för jakten då jag hade liknande problem nyligen :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Många tack till dig .
Har hittat intressanta saker ändå . Det finns både skinn och guldpläterat armband original till denna klocka

Den är värderad till 1870 dollar 2007 med orginalband i skinn
och box .

Roliga detaljer .
Den blev återropad på Kaplansaultionen 2013 med utgångspris 600 spänn så jag ställer mig lite tveksam att du kommer få 5-siffrigt för den.
 

Barsken

Breitling
IMG_7558.JPG
Det är 1236/218 som är korrekt för 196.0030 i stålboett. Guldpläterat hittar jag inte :(

Det där är inte samma klocka . Titta på infästningen vid hornen så ser det helt annorlunda ut .

Jag la ner ytterligare tid igår och letade och kom fram till att läder var lika vanligt som stål/guld ( micron )
Så nu letar jag båda.

Frågan är om refnumret stämmer på den första för jag hittar också bara stållänkar till 196.0030.

Något stämmer dåligt . Eller så är jag trött
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det där är inte samma klocka . Titta på infästningen vid hornen så ser det helt annorlunda ut .

Jag la ner ytterligare tid igår och letade och kom fram till att läder var lika vanligt som stål/guld ( micron )
Så nu letar jag båda.

Frågan är om refnumret stämmer på den första för jag hittar också bara stållänkar till 196.0030.

Något stämmer dåligt . Eller så är jag trött
Skulle du hitta eätt länk, fast i stål, så har jag bra kontakter i förgyllningsbranchen. Går dock inte att garantera rätt nyans på guldet, plus att det blir ganska tunnt.
 

Barsken

Breitling
Skulle du hitta eätt länk, fast i stål, så har jag bra kontakter i förgyllningsbranchen. Går dock inte att garantera rätt nyans på guldet, plus att det blir ganska tunnt.

Självklart kommer det bli nyansskillnader men det får man väl ta . Har för mig att dessa förgyllda historier hos Omega är 14 karat . Det som är intressant är att mitt ut är helt intakt i pläteringen . Klockan är ändå över 40 år och man tycker att det borde har blivit något avskav någonstans

Fantastiskt forum måste jag säga . Att mä nisnor idag är så hjälpsamma värmer såklart
All heder för det till ett alla
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det där är inte samma klocka . Titta på infästningen vid hornen så ser det helt annorlunda ut .

Jag la ner ytterligare tid igår och letade och kom fram till att läder var lika vanligt som stål/guld ( micron )
Så nu letar jag båda.

Frågan är om refnumret stämmer på den första för jag hittar också bara stållänkar till 196.0030.

Något stämmer dåligt . Eller så är jag trött
Boetten ser väl identisk ut med de stålboetter med ref 196.0030? Jag vet inte vad ref är för själva klockan men tror boetterna har samma ref.

1696121d1494976366-omega-geneve-ref-196-0030-32-khz-megaquartz-20170516_111326-01.jpg

1696118d1494976286-omega-geneve-ref-196-0030-32-khz-megaquartz-20170516_111258-01.jpg
 

Barsken

Breitling
Jakten fortsätter

Nu är jag helt på det klara med vilken länk som hör till klockan ...

1237 / 223

Det konstiga är att jag nu hittat claspar och blad på flera pläterade klockor men slår jag på länken är detta en stållänk enbart
 
Senast ändrad:

Barsken

Breitling
IMG_7575.PNG

Så koden för 1237 i stål är OME-022ST1237000 och om man kollar kodtabellen här: http://www.ofrei.com/page733.html så tror jag att rätt kod blir SD istället för ST. Alltså 022SD1237000

SD = Steel& PVD Gold

Tyvärr gav Google mig noll träffar på den sökningen :(

Snyggt . Vi är saken på spåret .
Det jag kom att tänka på var att jag såg beteckningen MD på någon länk men hos ofrei och tabellen där finns inte MD ?

IMG_20170825_144225.png
 
Senast ändrad:
Topp