• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient = härmapa!

Ricrob

Patek
Såg precis denna bild på Instagram och den dödade den lilla respekt jag hade för Orient.. Lite trist faktiskt.

KOXEvuM.jpg
 

_jonte

Patek
Även Casio och Seiko har några modeller i sina 'modesegment' som är olustigt lika vissa Rolex. Både tråkigt och synd...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mja, Longines Hydroconquest tycker jag inte är en Sub-kopia. Skillnaderna är ändå rätt stora. Visst finns det likheter dock men den tycker jag kommer undan.
 

KMS

Rolex
Just den modellen har väl ett par år på nacken och tillverkas väl inte längre? Även om det känns onödigt.
 
Är kanske så att mindre märken måste typ ha en Sub lookalike för att få affärerna att gå ihop, ta Squale t.ex som har en egen rolig historia och flertalet roliga modeller men ändå måste trycka ut en Sub lookalike....

Spelar ju inte såå stor roll om man får lite cred från några klocknördar att man kör egen design om man inte säljer några klockor...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gammal modell, finns ej längre att tillgå, har faktiskt ägt en och riktigt bra till priset :D
Sluta vara så skitnödig och köp nu en Orient star istället ;)
 

Ricrob

Patek
Jo, man kan ju lätt räkna ut att det är en gammal modell men det hjälper ju inte.. Har alltid tyckt att Orient är lite kul och speciellt för att de gått in egen väg i designspråk, ta alla sköna "World-timers" och andra med färgglada tavlor t.ex.. Har ju även svårt att tro att de behöver sno Rolex design för att klara sig, de känns ju som ett av de större mindre märkena som dessutom har Seiko i ryggen (eller?).
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jo, man kan ju lätt räkna ut att det är en gammal modell men det hjälper ju inte.. Har alltid tyckt att Orient är lite kul och speciellt för att de gått in egen väg i designspråk, ta alla sköna "World-timers" och andra med färgglada tavlor t.ex.. Har ju även svårt att tro att de behöver sno Rolex design för att klara sig, de känns ju som ett av de större mindre märkena som dessutom har Seiko i ryggen (eller?).

Mm, och Rolex "stal" dyk-bezelvridningen från Blancpain.

Who cares? :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick BB-vibbar när jag såg den, kan ha att göra med bezeln och timmvisaren?
Men o andra sidan så äger du ju eb BB så du vet bäst :).

"Ruter/Fling"-visare och röd nyans på bezelvridningen ...men där slutar ju även likheterna.
De som är mest framträdande, antagligen.
Jag vet inte alls bäst, vi uppfattar saker olika och jag tänker inte osökt på BB.
 

Ricrob

Patek
Mm, och Rolex "stal" dyk-bezelvridningen från Blancpain.

Who cares? :)
Visa den Blancpain där man direkt ser att Rolex stulit dess design tack.

Edit: Seriöst alltså. Vi pratar design nu och inte att de snodde funktionen, eller hur menar du? För att det blir stöld att ha en svart vridring bara för att ngn var före, så blir ju alla armbandsur en kopia på det första, alla som har läderband en kopia på det första med läderband, osv, osv.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag anade det, se min edit ovan. :)

Det är väl bara att inse att alla klocktillverkare är tiggare och tjuvar som lånat friskt av både andras designer och teknik?;)

What China said...
Jag är alltså inte blind, Ricrob, jag ser tydliga likheter med Rolex Submariner - väldigt väldigt lika.
Vi får väl anta att Rolex uppmärksammat detta och kontaktat Orient om de nu funnit att det är designstöld. Jag tror att de skiter i det, att de har tillräckligt med självförtroende att göra sin grej och skita i andra. Rena kopior som det står Rolex på är dock en annan sak, och där lär de lägga mer krut.
 

Ricrob

Patek
Jag är f.ö. ingen fanatiker när det gäller "hommager" och brukar inte bry mig så mycket, speciellt då många ända aviker en "rimlig" del från originalet men denna är väldigt lik originalet och det som förvånade mig var främst att det var Orient som låg bakom den. Hade det varit Steinhart, MKII, Davosa eller ngn av de kända härmapa-märkena så hade jag inte lyft ett enda ögonbryn.
 

Ricrob

Patek
What China said...
Jag är alltså inte blind, Ricrob, jag ser tydliga likheter med Rolex Submariner - väldigt väldigt lika.
Vi får väl anta att Rolex uppmärksammat detta och kontaktat Orient om de nu funnit att det är designstöld. Jag tror att de skiter i det, att de har tillräckligt med självförtroende att göra sin grej och skita i andra. Rena kopior som det står Rolex på är dock en annan sak, och där lär de lägga mer krut.
Yes, och just det förtydligar jag i ovan inlägg. Let's move on.
 
"Ruter/Fling"-visare och röd nyans på bezelvridningen ...

Räcker inte det? Även om man sett värre så är det väl en solklar rippoff med Snowflake visaren och den röda färgen, såklart att dom härmat BBn i mina ögon men inte det värsta man sett såklart...

EDIT: känns värre när Longines gör det som ändå har egen historia och är ett 'riktigt' klockmärke...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Räcker inte det? Även om man sett värre så är det väl en solklar rippoff med Snowflake visaren och den röda färgen, såklart att dom härmat BBn i mina ögon men inte det värsta man sett såklart...
Med de där överdimensionerade kronskydden, helt annorlunda tavlan, bulliga länken osv. så är de långt bort enligt mig.
Fast som sagt, vi uppfattar det annorlunda. :)
 
Topp