• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Orient kamasu, vad säger ni inbitna?

Ser ju bra ut iaf....

Bilagor

• 198C7002-15B7-460F-B5DD-C11F71B810BE.png
    198C7002-15B7-460F-B5DD-C11F71B810BE.png
    234.7 KB · Visningar: 185
Lite allt möjligt, hållbarhet? Länkar, spännen. Tyngd osv. Ny i klocktänket, gillar fina genuina klockor. Vilket urverk osv är väl frågor jag inte är insatt i ännu... kommer väl kanske...

Jämfört med Seiko, Certina ? Som du märker novis men ett begynnande intresse...
Orient ägs av Seiko så mycket är liknande men billigare. Orients verk bygger på ett gammalt seiko-verk. Du ser ju själv på bilden du la upp hur illa länken fäster mot boetten. Har du inte orimliga förväntningar så är den säkert prisvärd.

Nu har jag ingen jätte erfarenhet men har haft 4st orienter bland annat kamasun. Är inte så imponerad av länken men om man som jag på min nuvarande
Ray 2 har ett annat band så tycker jag den är riktigt prisvärd.
IMG_20200804_114748.jpg

Nu har jag ingen jätte erfarenhet men har haft 4st orienter bland annat kamasun. Är inte så imponerad av länken men om man som jag på min nuvarande
Ray 2 har ett annat band så tycker jag den är riktigt prisvärd.
IMG_20200804_114748.jpg
Jag håller med. Jag har haft en Mako och upplevde länken som otroligt billig och väldigt oproportionerlig med sina 22mm hela vägen men på t.ex. gummi eller nato var den riktigt trevlig och kvaliteten i övrigt kändes minst lika bra om inte bättre än motsvarande klockor från andra fabrikat och är ett roligare alternativ till Seiko 5 eller liknande.

Har ikke erfaring med Kamasu, men derimot med Orient Kano, eller Mako III som mange sier.

Svært mye klokke for pengene. Litt større en Kamasu, og har mineralglass. Kjøpte min ny for kr 1500 NOK hos Urverket på tilbud. Det eneste jeg ikke var fornøyd med var krona. Den var ganske løs i ytterste posisjon, og litt vanskelig å skru inn. Leste litt rundt om på webben, og fikk inntrykk av at mange av Orient sine modeller kan være plaget av dårlig krone.
IMG_20200509_113259.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Orient är bra grejer för priset. Länkarna är väl sådär (precis som med Seiko) Tänker att om man är nu inom klockvärlden så kan de nog duga. Jag hade min Mako på länk i över ett år när det var den klocka jag använde mest.

Annars har du väldigt bra länkar här https://www.strapcode.com/collections/kamasu

https://www.klockmagasinet.com/milt...D4SHXxpNOmR1gsNI9TdX0t2S1giUHC5RoC4EoQAvD_BwE

En Orient dykare är en bra klocka att starta med. Är själv sugen på en röd Kamasu. Finns en Orienttråd i kobra kai.

Senast ändrad:
Min svåger som är total klocknovis köpte en efter många om och men. Han är mycket nöjd och uppskattar byggkvaliteten och utseendet. En utmärkt förstaklocka skulle jag säga.

Min grabb fick en blå när han tog studenten. Han gillar den och från att aldrig ha klocka bär han den dagligen nu. Verkar hålla tiden bra också. Säljs bla via Zackrissons Ur och där har vi 25 % med kod ALL25. Den röda är riktigt läcker!

kamasu röd.jpg
kamasu.jpg

Rekommenderar starkt att försöka få tag på en Orient Mako II USA. Den är egentligen bara ämnad för marknaden i USA Men finns på bukten då och då. Länken är tyvärr kass och bred (22 vid boetten och 22 vid spännet) men funkar fint på Nato och Zulu.
3DB3BD91-2796-48CC-B12A-0EFB81609A1C.jpeg

D7C6AE78-9B27-4A81-8E53-495BEB8A79AF.jpeg

Har en blå Orient Kamasu. Sammantaget en mycket prisvärd klocka (bl a safirglas, screw-down crown osv). Dock som flera påpekat: stållänken matchar inte klockan kvalitetsmässigt. Höll på att bli knäpp av gnisselljudet varje gång jag rörde armen. Extremt irriterande ljud.
Köpte ett lite tjockare mesharmband (typ 3mm) och det passar väldigt bra till klockan (och är tyst! :)).
Köpt på Berup.com som har bra priser, snabb leverans och en trevlig kommunikation.

Min första mekaniska klocka var en orient ray med svart tavla, den första versionen med mineralglas och urverk utan hack och winding. Varit mycket nöjd med den och den har använts som beater så glaset e fullt med repor nu. Beställde en kamasu med röd tavla ifrån zackrisson ur häromdagen vilket jag tror kommer bli grymt nice. Svårt å välja färg bara då grön och blå lockade en hel del men röd känns ovanligt och ser grymt snygg ut på bild iaf och hoppas på bättre i verkligheten! Sen att den har fått uppgraderingar i form av safir glas och ett bättre urverk med hack och winding så känns det riktigt pang för pengen!

Jag kanske är lite sen att skriva i denna tråden men jag köpte också min för ca 2000 inkl frakt på Amazon men jag har kompletterat med en ny länk från MiLTAT med lite bättre känsla och passform :). Nu har jag bara använt den i några dagar men det känns som att man får väldigt mycket klocka i förhållande till priset, kan varmt rekommendera denna modell.

20201117_125930.jpg

Tillbaka
Topp