• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Mako XL, Blå urtavla eller vit urtavla?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har haft det svårt att gå en annan väg när jag vet att man kan få en Seiko SKX för samma peng i det budgetskick jag tänker införskaffa en ny dinka.. Men jag måste lära mig att det finns andra klockmärken än Seiko, därför blir det nästan helt säkert en Orient dykare... Jag har lyckats sortera bort den med vart urtavla och den med orange ring.. Nu kvarstår blå eller vit urtavla... Vilken tycker ni?

818068d1347312617-orient-mako-xl-color-model-orientem75005r_dial.jpg
748430d1340814723-sold-orient-mako-xl-blue-6145617578_4d10a1f81b_b.jpg
 

Itson

Omega
Jag har sett fler fina bilder på den med blå urtavla, har ett fint djup. Antar att den är vanligast. Vit ser inte helt fel ut heller.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tror det lutar åt blå faktist.. Den verkar ha ett fint djup. Sen har ju den vita full lime på tavlan... Tror jag föredrar vanlig lume i själva indixen.. Men jag hör gärna åsikter :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Full-lume tavlan är cool. Men jag tror att den blåa ger en snyggare helhet. Har även läst att lumen kan vara sisådär. Har dock inte sett något foto på den vita?
 

KMS

Rolex
Har ingen själv, men tycker alltid när det snackas vanlig Mako så är det alltid blått som folk gillar mest. Vet inte om dom kör med samma färg på Mako o Mako XL. Tycker personligen att den blåe känns roligare än den vite. :D
 

Ricrob

Patek
Hade en med orange tavla för länge sedan och tyvärr är lumen riktigt kass på dessa, så jag tror inte den vita kommer blända dig direkt. Jag gillar generellt vita tavlor men av dessa två röstar jag på den blå.. Det är ngt som inte riktigt klickar med den vita, kan inte sätta fingret på vad bara..?

Ursäkta kass bild, hade den bara en väldigt kort period så det blev bara en bild... :oops:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    56.3 KB · Visningar: 279

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Hade en med orange tavla för länge sedan och tyvärr är lumen riktigt kass på dessa, så jag tror inte den vita kommer blända dig direkt. Jag gillar generellt vita tavlor men av dessa två röstar jag på den blå.. Det är ngt som inte riktigt klickar med den vita, kan inte sätta fingret på vad bara..?

Ursäkta kass bild, hade den bara en väldigt kort period så det blev bara en bild... :oops:
Jasså du har haft en! :) Orient verkar ha fått ett stadigt fotfäste på KS. Att lumen är kass spelar ingen roll. Det täcker min MM300 upp för 10st Orient Mako... :p skälet att jag köper en lågbudgetdykare är att min MM300 snor all handledstid av de 3st klockor jag har, en snygg ny dykarklocka kanske kan göra att MM300an får vila ibland... :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
80talisten skrev:
Jag har haft det svårt att gå en annan väg när jag vet att man kan få en Seiko SKX för samma peng i det budgetskick jag tänker införskaffa en ny dinka.. Men jag måste lära mig att det finns andra klockmärken än Seiko, därför blir det nästan helt säkert en Orient dykare... Jag har lyckats sortera bort den med vart urtavla och den med orange ring.. Nu kvarstår blå eller vit urtavla... Vilken tycker ni?

818068d1347312617-orient-mako-xl-color-model-orientem75005r_dial.jpg
748430d1340814723-sold-orient-mako-xl-blue-6145617578_4d10a1f81b_b.jpg

En blå tavla är nog det vackraste man kan ha. Men i detta fall tyckte jag den vita var lite porrig och ovanlig så kör på den.
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Ricrob skrev:
Hade en med orange tavla för länge sedan och tyvärr är lumen riktigt kass på dessa, så jag tror inte den vita kommer blända dig direkt. Jag gillar generellt vita tavlor men av dessa två röstar jag på den blå.. Det är ngt som inte riktigt klickar med den vita, kan inte sätta fingret på vad bara..?

Ursäkta kass bild, hade den bara en väldigt kort period så det blev bara en bild... :oops:
Jasså du har haft en! :) Orient verkar ha fått ett stadigt fotfäste på KS. Att lumen är kass spelar ingen roll. Det täcker min MM300 upp för 10st Orient Mako... :p skälet att jag köper en lågbudgetdykare är att min MM300 snor all handledstid av de 3st klockor jag har, en snygg ny dinka kanske kan göra att MM300an får vila ibland... :)

Ja, du får iaf sjukt mycket klocka för pengen med Orient! Men eftersom du redan har en tung och fet dykare, skulle jag vlja tipsa om GMT-modellen som Desmond köpte av Denke för ett tag sedan. Snyggare imho och borde komplettera samlingen bättre..? Tar mig friheten att sno hans bilder och visa vilken jag menar:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    63 KB · Visningar: 281
  • image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Visningar: 278
  • image.jpg
    image.jpg
    82.5 KB · Visningar: 269

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Röstar på blå! Har "lillebror" Ray med blå tavla. Riktigt fin i tonen. Nu vet jag inte om det är exakt samma färg såklart men av de två alternativen tycker jag den blå är mycket trevligare hur som helst.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ricrob skrev:
80talisten skrev:
Ricrob skrev:
Hade en med orange tavla för länge sedan och tyvärr är lumen riktigt kass på dessa, så jag tror inte den vita kommer blända dig direkt. Jag gillar generellt vita tavlor men av dessa två röstar jag på den blå.. Det är ngt som inte riktigt klickar med den vita, kan inte sätta fingret på vad bara..?

Ursäkta kass bild, hade den bara en väldigt kort period så det blev bara en bild... :oops:
Jasså du har haft en! :) Orient verkar ha fått ett stadigt fotfäste på KS. Att lumen är kass spelar ingen roll. Det täcker min MM300 upp för 10st Orient Mako... :p skälet att jag köper en lågbudgetdykare är att min MM300 snor all handledstid av de 3st klockor jag har, en snygg ny dinka kanske kan göra att MM300an får vila ibland... :)

Ja, du får iaf sjukt mycket klocka för pengen med Orient! Men eftersom du redan har en tung och fet dykare, skulle jag vlja tipsa om GMT-modellen som Desmond köpte av Denke för ett tag sedan. Snyggare imho och borde komplettera samlingen bättre..? Tar mig friheten att sno hans bilder och visa vilken jag menar:
+1 Diggar den här mer också.
 

Ricrob

Patek
Jag måste bara höja ett varningens finger mr80.. När jag/man säger att XL'en är mycket klocka för pengarna, så menar iaf jag för att det är väldigt lite pengar.. Finishen är sådär, detaljerna likaså och länk/lås är inte apcoolt direkt, precis som på billigare Seikos. Vill inte vara sån men om du köper den för att ha ngt att variera MM'en med, så vågar jag nästan lova att den kommer bäras några gånger när du får den, sen kommer du fatta skillnaden... Juste beater dock men den imponerade föga på mig och flippades som sagt efter typ 2 dagar. Ville bara säga det, resten bestämmer såklart du! ;)
 

Itson

Omega
Re: Sv: Orient Mako XL, Blå urtavla eller vit urtavla?

Ligger en gul Orient Star diver på forumets köp/sälj del. Kanske inte den design du önskar men ett snäpp upp i kvalite'
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Sv: Orient Mako XL, Blå urtavla eller vit urtavla?

Ricrob skrev:
Jag måste bara höja ett varningens finger mr80.. När jag/man säger att XL'en är mycket klocka för pengarna, så menar iaf jag för att det är väldigt lite pengar.. Finishen är sådär, detaljerna likaså och länk/lås är inte apcoolt direkt, precis som på billigare Seikos. Vill inte vara sån men om du köper den för att ha ngt att variera MM'en med, så vågar jag nästan lova att den kommer bäras några gånger när du får den, sen kommer du fatta skillnaden... Juste beater dock men den imponerade föga på mig och flippades som sagt efter typ 2 dagar. Ville bara säga det, resten bestämmer såklart du! ;)
Hehe jag förstår precis vad du menar... Jag vet själv att det med stor sannolikhet slutar med att MM300 kommer representera dagens klocka i stort sätt varje dag, oavsett köpet av Makon... :ugeek: Att den inte är jämförbar med MM300 vet jag, Mako XL är ju lågbudget, men jag känner ändå att Mako XL är värd en chans.. Det är i stort sätt för kaffepengar man får den :) - jo en beater kommer det bli isåfall som du sa :)

Itson skrev:
Ligger en gul Orient Star diver på forumets köp/sälj del. Kanske inte den design du önskar men ett snäpp upp i kvalite'
Den är riktigt cool faktist, har varit sugen på den till och ifrån. :) - Missförstå mig rätt, men på nått konstigt vis känns den lite som en ripoff av SBDX001.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det blev en Mako XL med blå urtavla.. Klockan skulle komma om ca 5-6 dagar. Jag återkommer med en paketöppningstråd :)
 
Topp