• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Orient = rasslig länk?

manekin

Basic
Hej!
Håller på att avsluta min semester med Bangkok och har efter att ha läst igenom forumet varit lite sugen på en Orient...
Den budgetklockan verkar ju vara populär bland många forummedlemmar, vilket gjorde mig väldigt förvånad när jag började klämma på några i en närbelägen galleria.
Alla klockor jag pillade på hade oerhört rassliga länkar, närmare plastkänsla än stål....Är det bara vissa modelltyper som håller måttet? Byter ni länkarna mot annat på era Orienter? Eller hade jag bara otur med dom jag pillade på???

/Manekin

Kan bara svara för de tre Orienter jag ägt, men alla har haft vikta och rassliga länkar! Jag har bytt direkt mot läder, nato och mesh...
Men klockorna är grymma!! :)

Nej, de har inte högsta kvalitet på länkarna. Har haft några stycken olika Orient. Dock tycker jag inte det är speciellt mycket sämre än tex Seiko på samma budget nivå. Vet inte hur det är med de lite dyrare Orient modellerna men man ska kolla ihåg att det är mycket prisvärda klockor hur som helst och man kan inte riktigt få allt för det priset.

Länkarna är väl inte bra direkt, men inte heller jättedåliga med tanke på priset. Jämför man med tex Vostok som är halvnära prismässigt så är ju deras länkar katastrof. Bytte till nato och sen mesh rätt omgående på min Mako. En av de bättre klockorna man kan hitta för runt tusingen enligt mig.

Ja deras länkar är väl sådär, när det gäller länken så får man vad man betalar för. Själva klockan är riktigt bra till sitt pris.

Du ska upp i pris innan länken blir "OK" när det gäller Orient.

Visserligen stör inte rasslig länk mig, bara den är i stål och inte någon annan billighetsmetall där stålfärgen nöts bort efter ett tags användning. :p

Har ägt en Ray och den hade rätt rasslig länk.
Tyckte inte det störde nämnvärt dock. Om man tänker in att klockan kostade en knapp tusenlapp.

Tack för alla snabba svar!!!
Det blev ingen klocka, hittade inget som "klickade"....
Ang länken på "guldklockan" jag tittade på"....vi pratar om plast sprayad med guldfärg, hann inte titta på dom dyrare modellerna dock.. tyvärr :(

Tack för alla snabba svar!!!
Det blev ingen klocka, hittade inget som "klickade"....
Ang länken på "guldklockan" jag tittade på"....vi pratar om plast sprayad med guldfärg, hann inte titta på dom dyrare modellerna dock.. tyvärr :(
Låter som en Orient three star (tre stjärnor på urtavlan). Jag kan informera att just dessa Orienter är deras ultrabudgetmodeller framtagna för marknader där det inte vsr säkert att folk kunde få tag på batterier (under kvartsbomen). Just thailand har varit en stor marknad för three star och om jag inte minns fel finns det modeller som bara säljs i thailand ;)

Dock skall sägas om threestar att dessa är byggda som stridsvagnar och går på. Förvänta dig dock inget guld i guldklockor tillhörande three star trots eventuell guldfärg på visare eller boett ;)

Men med tanke på att vissa av dessa klockor går att få för 300-350 kr (nya) och att de är automatiska klockor med helt OK tidshållning och ganska bra kvalité i urverket (samt våldsamt dålig kvalite på armbandet om det är länk) så kan man inte klaga :)

EDIT:// Jag måste också informera om de orienter som är märkta SK Crystal (ofta three star orienter) är den märkt SK crystal är det oftast en frankenklocka ihopplockad av 70-, 80- och 90-tals delar (reservdelar) som legat på ett lager någonstans.

Tillbaka
Topp