• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Ray II på smala handleder

Hej KS,

Funderar på att köpa min första klocka och just nu faller det på en Orient Ray II. Mina handleder mäter 16 cm och oroar mig lite för att Orienten kommer se för stor ut trots att dyklarklockor ska sitta lite större. Jag har googlat bilder och den verkar sitta OK på smala handleder då Lug-to-Lug mäter 47 mm (diameter: 41,5 mm, tjocklek: 13 mm). Det hade dock varit kul att höra lite personliga åsikter från er med liknande smala handleder. Bifogar några bilder från Google så ni får en idé om hur klockan bärs.

Mvh,
D-A
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    200.4 KB · Visningar: 605
  • 2.jpg
    2.jpg
    106.2 KB · Visningar: 304
  • 3.jpg
    3.jpg
    7.4 KB · Visningar: 276

Moorflax

Patek
2-Faktor
Köpte en Orient Ray till sonen som vid tillfället var 15 år.
Skulle tippa att han hade ca 15 cm runt handleden.
Trots det så satt Orienten helt ok!
Har haft tre Orientdykare och är imponerad över kvaliteten.
Köp! Blir du inte nöjd kan du kränga den här på köp och sälj.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej KS,

Funderar på att köpa min första klocka och just nu faller det på en Orient Ray II. Mina handleder mäter 16 cm och oroar mig lite för att Orienten kommer se för stor ut trots att dyklarklockor ska sitta lite större. Jag har googlat bilder och den verkar sitta OK på smala handleder då Lug-to-Lug mäter 47 mm (diameter: 41,5 mm, tjocklek: 13 mm). Det hade dock varit kul att höra lite personliga åsikter från er med liknande smala handleder. Bifogar några bilder från Google så ni får en idé om hur klockan bärs.

Mvh,
D-A
Hur lugnt som helst. Bara att köra!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kör bara! Grymt mycket klocka för pengarna! Min första mekaniska va en Orient Ray första generationen, har den fortfarande och kommer aldrig att göra mig av med den. Den kommer inte att se för stor ut på dig. Med dagens mått mätt utanför detta forum så är det en liten klocka om man jämför vad folk överlag springer runt med på stan, stora otympliga diesel klockor med typ tre olika urtavlor i samma tavla!
 
Tackar ödmjukast för era svar. Beställningen gjordes kort efter att jag startade tråden då jag hittade en relativt bra deal på eBay. 1900 kr totalt för ett sprillans nytt exemplar. Förmodligen anländer klockan imorgon, lägger ut några bilder då! :) Måste dock erkänna att jag redan letar efter nästa inköp..
 
Jag har ca 16.5 och såhär sitter den på mig. Dvs den kommer sitta snyggt. Kör!

IMG_4552.JPG


IMG_4553.JPG
Synd (från mitt perspektiv iallafall) att du sålde din klocka så snabbt annars hade jag köpt den från dig :). tur att Ebay finns!

Får man fråga vilka klockor du äger just nu? Söker inspiration till nästa inköp men känner att mina smala handleder begränser en hel del..
 

Eqn

Panerai
Är som det redan kommit fram till inga problem! Vad är det du är ute efter för ny klocka? En bra komplement till din dykare skulle kunna va en seiko sarb 033/35. Den mäter in på ca 38mm
 
Är som det redan kommit fram till inga problem! Vad är det du är ute efter för ny klocka? En bra komplement till din dykare skulle kunna va en seiko sarb 033/35. Den mäter in på ca 38mm

Och välkommen in i träsket;)

Sarbarna är fina och tidlösa men känner att jag kommer tröttna på dem ganska snabbt.. Får se hur jag upplever dykarkklockor, har aldrig haft en dykarklocka eller en klocka med mekaniskt urverk (eller en egeninköpt klock för den delen) så får känna efter lite vilken typ av klocka som faller mig mest i smaken. :)
 

M3lk3r

Omega
Segt som fan är det med smala handleder men just denna klocka går bra. Tror min ligger på 16.5 vm och då tycker jag att lug till lug går bra med upp till 49-50 mm. Helst under 48 mm.
 

Sjoroos

Omega
Fick häromdagen hem min MAKO II och den sitter skitbra på mina löjliga handleder (har dock inte mätt dom)
Denna typen av klocka är ju lite "välvd" och följer handleden, dock skulle en helt rund och mera platt
klocka i den här storleken vara på gränsen för mig...
Riktigt snygga klockor för övrigt :)
 

Bilagor

  • IMG_20170130_224921-picsay.jpg
    IMG_20170130_224921-picsay.jpg
    77.9 KB · Visningar: 98

Struten

Omega
2-Faktor
Fick häromdagen hem min MAKO II och den sitter skitbra på mina löjliga handleder (har dock inte mätt dom)
Denna typen av klocka är ju lite "välvd" och följer handleden, dock skulle en helt rund och mera platt
klocka i den här storleken vara på gränsen för mig...
Riktigt snygga klockor för övrigt :)
Ser bra ut!
 
Topp