• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Saturation diver 300 m?

Smulan

Rolex
Vad tror ni om detta ur? Samma verk som i den betydligt billigare 200 metersklockan men konstruktionen antyder att den borde väga en del :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har aldrig hanterat en, men den verkar ha blivit mest rosad av det jag sett/läst om den.
 

Smulan

Rolex
Kul! Det är lite GS-dyk över den tycker jag. Schysst också att slippa komma ihåg heliumknappen efter ett blandgasdyk- Har hör om de som fått urtavlan i pannan när heliumdekomprimeringen klickat. Inte vackert alls...
 

Landshark

Cartier
Bara för att vara lite på tvärs, påpekar jag att den saknar automatiskt urverk samt att den inte är "swiss made". :oldman:
Annars förefaller den onekligen ganska fet. :)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
När den kom för några år sedan rönte den stor uppmärksamhet. På många forum har den diskuterats som en värdig utmanare till Seiko MM300. Själv gillar jag Orienten helskarpt. Jag fick möjlighet att prova en för en vecka sedan. Superklocka!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rent byggkvalitetsmässigt är dom säkert jämförbara, Marinemaster 300m är nog dyrare för ett överlägset urverk, varumärkes och historiska skäl. Men jag skulle dock ta en MM300 före varje dag i veckan! :D jag tycker Orienten är lite för plottrig i tavlan med för stor kraftreservsindikator. Men för runt 10-15K så är detta nog bland de bästa dykarna på marknaden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna har diskuterats flera gånger innan. Gör en sökning. Verkar vara bra skit även om den är lite väl stor. Man har valt ett low beat urverk av praktiska skäl, vilket man kan ifrågasätta, men förutom det är det säkert en kanonklocka. Finns med ett antal olika tavlor och säljs av seriouswatches, så den finns inom EU. Finns massvis med recenssioner på nätet. Bara å köp!
 

leicaphile

Panerai
Urverket i Orient Saturation är caliber 40N5A som är baserad på 46N4A. Skillnaden är att 40N5A kan vridas upp manuellt, och har en extra juvel. Båda verken är automater.

Det är väl bara de nyare som har 40N5A? Den första generationen hade 46N4A. Värt att tänka på om man kollar begagnat.
 
Topp