• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Star Diver - Paketöppning och första intryck.

Mforce

Vacheron
2-Faktor
1550.png

Orient var inkörsporten till min klockomani.
Jag visste en gång i tiden att jag ville ha en klocka.
En dykare. En tung jäkel. Med automatverk. Helst in-house för jag fattade att det var coolast.
Och jag ville inte betala speciellt mycket pengar.
Så vad gör man? Jo man trålar Ebay och hittar en Orient M-force som tickar alla boxar för typ 2500 spänn, ny.
45 mm glädje.
orient-m-force-diver-8-jpg.333894

Efter det har jag köpt massor av Orient-klockor.Både dykare och andra.
Mest dykare som jag hade samlarmani på ett tag.
Nu finns bara 4 kvar i lådan. En King Diver, en Dolphin (föregångaren till Mako), en Orient Sat Diver nämnda M-force.
Jag köpte även en Royal Orient, som var det bästa Orient har tillverkat
Vad jag inte har haft är en Orient Star - till nu.


Kort om Orient.
@Spindel har skrivit fantastiskt om Orients Historia i starten av officiella orienttråden så jag kör bara en kortfattad sammanfattning.

Historien om Orient går tillbaka till 1901 när Shogoro Yoshida öppnade en klockbutik i Tokyo.
1912 började man tillverka guldboetter för att sedan även tillverka bordsklockor m.m.
1934 var så dags för första armbandsuret.
1951, via omstruktureringar,nedläggning och återöppnande, var det så dags att byta namn till Orient Watch Co,och det moderna Orient var fött.
Seiko-Epson köpte Orient 2007 och idag är företaget en del av Epson.
Företaget har aldrig haft mer med Seiko Watch Co att göra än att man 1971,då man inte var en del av samma paraplyorganisation licensierade 7006-verket och Magic Lever som sattes ihop till Orient kaliber 46943,
som är det verk som utvecklats till samtliga idag existerande Orientkalibrar. Samt att Orient idag köper kvartsverk från dem.

Första Klockan märkt Orient Star släpptes 1956. Som ett mellansegment

Orient Star är numer det bästa Orient har att erbjuda efter att man lagt ner Royal Orient (förutom i Brasilien, men det låtsas vi inte om här).
Klockorna är helt gjorda i Japan med bättre kvalitetskontroll, finish och högre klass på urverken än vanliga Orient.
Även om dykare har varit en av Orients största succéer, ända sen 1964 när den första King Diver släpptes, kan jag bara minnas 2 tidigare under Orient Star.
Orient Star Sat Diver och Revolver.
images

Orient valde efter ett par år att sluta med sportklockor under Orient Star varför Sat Divern helt sonika märktes om till Orient.

Till min stora glädje presenterade Orient i höstas både dykare och fältklockor(jäkligt bra sådana) som Orient Star.
Jag trodde inte riktigt att dessa skulle komma till Europa, men det spelade mindre roll.

Lyckligtvis dök de upp på Orients Internationella hemsida och strax därefter hos Zackrissons UR, som dessutom körde en grym Black Friday-helg med 30%.
Inget att vänta på med andra ord.

Klockan jag köpt och lite första intryck
IMG_20191206_125659.jpg


Klockan har det ytterst sexiga namnet RK-AU0304L.
Tyvärr har inte Orient Watch USA hunnit ge den ett vettigt namn än (de som ligger bakom de flesta namnen ni känner till, Mako, Ray och Bambino m.fl).
Det är den limiterade versionen, 2000 ex har jag läst nånstans.
Dyrare men man får med både länk och gummi, samt det vansinniga (om man betänker slitage) i PVD runt bezeln.


Specifikationer:
Calibre: F6N47
Case Material: Stainless Steel
Case Size: 43.6
Lug to lug: 51.1 mm
Case Thickness: 14
Dial Color: Blue
Band Material: Stainless Steel, Polymer
Band Color: Silver, Black
Water Resistance: 200 m
Glass: Sapphire, Antireflection Coating
Features: Date, Antimagnetic, Power Reserve Indicator, Limited Edition, Glowing Markers, Glowing Hands
IMG_20191206_125355.jpg
IMG_20191206_130016_1.jpg


Boxen är i papp men lyckas ändå ge ett gediget och lite lyxigt intryck med den inslagna innerboxen. Helt klart tillräckligt bra för prisklassen.

IMG_20191206_220815.jpg

Det är en stor klocka. Inget snack om saken. Men jag har inga problem med stora dykarur.
Den är hur som helst extremt mycket mindre än tidigare nämnda Orient Sat Diver.
Den sitter hur som helst riktigt bra på min handled med ca 19 cm omkrets.

Tavlan är halvmatt och djupt marinblå samt har en viss sun burst.Tillsammans med guldiga indexen blir det riktigt snyggt.
Bezeln är i aluminium och har samma färg som tavlan men är helt matt.
Jag gillar hur den skiftar mellan blått och svart beroende på ljuset.Det gäller både tavlan och bezeln. Bezeln blir vissa ljus helt svart med sina PVDade sidor.
IMG_20191206_235621.jpg

Boetten är helborstad förutom mellan bandhornen.
Jag gillar det då den inte tar bort synintrycken från det som är klockans starka sidor, tavlan och bezeln.
Samtidigt glimmar den plötsligt till när ljuset träffar de som punkter som är polerade.
Det hela känns extremt genomtänkt.
Den laseretsade kronan är stor och lätt att få tag i. Lätt att skruva in och har distinkta klick för de olika lägena.
Jag trodde när jag plockade upp klockan att den skulle skava mot handen men så är inte fallet.
Mycket bra.

Länken är OK. Den är 22 mm utan att minska. Just det är dess svaghet. Den blir lite väl bred på undersidan.
Claspen är också lite av en besvikelse. Den gör sitt jobb och det bra.
Men den är av stansad plåt, känns tunn och ger inte det där gedigna intrycket jag hade hoppats på.
Klockan har en dykarförlängning som inte är mycket att hurra för. Man fäller ut en bit vid spännet.
Den är klasser sämre än den på Sat Diver som är steglös och funkar även när klockan sitter på (för övrigt den bästa dykförlängning jag sett).
Gummibandet har jag inte testat än men det känns kvalitativt med bra mjukhet.
IMG_20191207_011701.jpg

Det är en Japansk klocka.
Klart lumen är bra.
Sat Diver har bättre, med det här är inte en lika toolig klocka med mindre index.

Tack för mig.
 
Senast ändrad:
Topp