• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Star DV02003W

Roggan 66

Breitling
IMG_0975.JPG
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Såg någonstans att Seiko är största ägare,stämmer det tro?
Ja. Men inte Seiko watch.
Moderbolaget, seiko-epson, är majoritetsägare.
Orient köper quartzverk (och tidigare mekanisk kronograf) från Seiko. Annars helt fristående bolag inom samma koncern.
Orient är mer knutna till Epson. Vilket visar sig på botten till nya Orient Star.

Fin klocka det där!
 

midikem

Cartier
Tror jag är en av de få som äger den klockan här på forumet. Har dock den japanska varianten som går under namnet wz0061dv. Skiljer sig dock inte mot dv02003w. Utan det som skiljer modellerna åt är boxen som klockorna kommer i om jag förstått det rätt. Inte sett någon annan som postat bilder på modellen här förutom jag i alla fall. Den går dock bara att få tag på begagnad numera.
 

Zacko

Omega
Ja. Men inte Seiko watch.
Moderbolaget, seiko-epson, är majoritetsägare.
Orient köper quartzverk (och tidigare mekanisk kronograf) från Seiko. Annars helt fristående bolag inom samma koncern.
Orient är mer knutna till Epson. Vilket visar sig på botten till nya Orient Star.

Fin klocka det där!

Orient tillverkar alla sina delar inklusive verk i sin egen fabrik och är mycket riktigt ägt av Epson/Seiko men är inte knutet till märket Seiko mer än att märkena kommer från samma stad och att Orient tillverkar 30 % av Seikos klockor.
Ja. Men inte Seiko watch.
Moderbolaget, seiko-epson, är majoritetsägare.
Orient köper quartzverk (och tidigare mekanisk kronograf) från Seiko. Annars helt fristående bolag inom samma koncern.
Orient är mer knutna till Epson. Vilket visar sig på botten till nya Orient Star.

Fin klocka det där!

Orient tillverkar sina egna verk och resten av klockan själva vilket är ytterst ovanligt. Vad jag har förstått hjälper dom dock Seiko med en stor del av deras tillverkning. Bolagen är dock helt oberoende av varandra.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Orient tillverkar alla sina delar inklusive verk i sin egen fabrik och är mycket riktigt ägt av Epson/Seiko men är inte knutet till märket Seiko mer än att märkena kommer från samma stad och att Orient tillverkar 30 % av Seikos klockor.


Orient tillverkar sina egna verk och resten av klockan själva vilket är ytterst ovanligt. Vad jag har förstått hjälper dom dock Seiko med en stor del av deras tillverkning. Bolagen är dock helt oberoende av varandra.
Alla mekaniska verk är in-house, förutom kronografen som satt i den mekaniska Orient Star som ska ha varit en rebrandad 6s28.
Kvartsen ska, nuförtiden, komma från Seiko förutom Ana-Digi-verken som skall vara Miyota enligt uppgift.

Ska man hårddra det så har även automatarna SEIKO-dna då 46943 har sitt ursprung i två verk därifrån (7005 och uppdragsmekanismen på ett som jag inte minns vilket).
Möjligt att @Spindel tagit upp det i början på Orient-tråden.

Att Orient tillverkar klockor åt Seiko visste jag inte däremot.
 

Zacko

Omega
Alla mekaniska verk är in-house, förutom kronografen som satt i den mekaniska Orient Star som ska ha varit en rebrandad 6s28.
Kvartsen ska, nuförtiden, komma från Seiko förutom Ana-Digi-verken som skall vara Miyota enligt uppgift.



Ska man hårddra det så har även automatarna SEIKO-dna då 46943 har sitt ursprung i två verk därifrån (7005 och uppdragsmekanismen på ett som jag inte minns vilket).
Möjligt att @Spindel tagit upp det i början på Orient-tråden.

Att Orient tillverkar klockor åt Seiko visste jag inte däremot.

Ska försöka kolla upp det hela lite närmare när tid ges så jag inte är ute och cyklar. Har även dålig koll bakåt i tiden så mina påståenden är från nuvarande tid.
8CA7513B-26C6-40E5-A159-DDAEFDD403D4.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ska försöka kolla upp det hela lite närmare när tid ges så jag inte är ute och cyklar. Har även dålig koll bakåt i tiden så mina påståenden är från nuvarande tid.
8CA7513B-26C6-40E5-A159-DDAEFDD403D4.jpeg
Tillverkade kvartsverk tidigare så du är inte ute och cyklar.

Edit:// Sen är Orient väldigt pigga på att tillstå att allt är in-house även om så inte riktigt är fallet.

Edit 2:// Sen tycker jag vi fortsätter debatten i orienttråden. Vi är väldigt off topic här. :)
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alla mekaniska verk är in-house, förutom kronografen som satt i den mekaniska Orient Star som ska ha varit en rebrandad 6s28.
Kvartsen ska, nuförtiden, komma från Seiko förutom Ana-Digi-verken som skall vara Miyota enligt uppgift.

Ska man hårddra det så har även automatarna SEIKO-dna då 46943 har sitt ursprung i två verk därifrån (7005 och uppdragsmekanismen på ett som jag inte minns vilket).
Möjligt att @Spindel tagit upp det i början på Orient-tråden.

Att Orient tillverkar klockor åt Seiko visste jag inte däremot.
Tillverkade kvartsverk tidigare så du är inte ute och cyklar.

Edit:// Sen är Orient väldigt pigga på att tillstå att allt är in-house även om så inte riktigt är fallet.

Edit 2:// Sen tycker jag vi fortsätter debatten i orienttråden. Vi är väldigt off topic här. :)
Saxat från det jag skrivit i Orienttråden:

"1971 vidareutvecklade Orient 7006 och utrustade det med automatisk uppdragning, även denna hämtad från Seiko men från 66xx urverket. Detta resulterade i Orients Caliber 46xxx serie av urverk. Vidareutvecklingen av 46xxx har fortsatt genom åren och resulterat i att samtliga automatiska urverk som sitter i Orients klockor idag, förutom Caliber 88A00 i Royal Orient WE0011JB och WE0021JB."

Slarvigt skrivet av mig, jag vet, men 7006 är Seikos ursprungligen.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Saxat från det jag skrivit i Orienttråden:

"1971 vidareutvecklade Orient 7006 och utrustade det med automatisk uppdragning, även denna hämtad från Seiko men från 66xx urverket. Detta resulterade i Orients Caliber 46xxx serie av urverk. Vidareutvecklingen av 46xxx har fortsatt genom åren och resulterat i att samtliga automatiska urverk som sitter i Orients klockor idag, förutom Caliber 88A00 i Royal Orient WE0011JB och WE0021JB."

Slarvigt skrivet av mig, jag vet, men 7006 är Seikos ursprungligen.
Jo jag vet. Har bara läst att det är 7005 nån annanstans, men de är nog så nära varandra att det förmodligen är skitsamma.

Kul att du är kvar här förresten. Inte sett dig på ett tag. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jo jag vet. Har bara läst att det är 7005 nån annanstans, men de är nog så nära varandra att det förmodligen är skitsamma.

Kul att du är kvar här förresten. Inte sett dig på ett tag. :)
Jag tror Orient använt 7005 som bas (förr i tiden) men inte just för 469. Sen är väl 7006 och 7005 släkt med varandra så indirekt stämmer väl 7005 kopplingen :p

Heh, tittar in då och då. Dock pågår det inte så mycket spännande diskussioner på detta forum nuförtiden så då ids jag inte att göra inlägg så ofta. Har själv inte heller känt nåt behov av ny klocka sedan RO:n så är inte så mycket funderingar på vad jag vill ha eller är på väg att köpa.
 
Topp