• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Original eller aftermarket-länk?

För en tid sedan köpte jag en aftermarket Oyster-länk till min Tudor DD och denna typ av länk är i mina ögon klockren för just min klocka och jag älskar utseendet.

Jag tycker dock att länken "låter" väldigt billig, vilket den ju också är, när den sitter monterad på klockan. Den liksom rasslar och ger ifrån sig "billigt metalliska" oljud och alltså inget gediget Jubilee-rassel.

Nu till min fråga. Är originallänkar från denna tid, 69-70, rassliga och tunna eller upplever jag detta bara för att min länk är en billig aftermarket? Jag gillar när en klocka är tyst och vill att länken skall kännas fast/solid. Skulle jag ha samma problem med en originallänk som med min aftermarket länk?

På denna aftermarket-länk så är ändlänkarna väldigt tunna. Är de mer solida på en originallänk?

Tacksam för svar.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
För en tid sedan köpte jag en aftermarket Oyster-länk till min Tudor DD och denna typ av länk är i mina ögon klockren för just min klocka och jag älskar utseendet.

Jag tycker dock att länken "låter" väldigt billig, vilket den ju också är, när den sitter monterad på klockan. Den liksom rasslar och ger ifrån sig "billigt metalliska" oljud och alltså inget gediget Jubilee-rassel.

Nu till min fråga. Är originallänkar från denna tid, 69-70, rassliga och tunna eller upplever jag detta bara för att min länk är en billig aftermarket? Jag gillar när en klocka är tyst och vill att länken skall kännas fast/solid. Skulle jag ha samma problem med en originallänk som med min aftermarket länk?

På denna aftermarket-länk så är ändlänkarna väldigt tunna. Är de mer solida på en originallänk?

Tacksam för svar.


Kan tyvärr inte hjälpa dig ang. länken, men du får gärna slänga upp lite bilder på din aftermarketlänk så man får se hur den ser ut :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är skillnad på rassel och rassel, men visst kommer förmodligen en tidsenlig länk också rassla en del. Original är alltid original, även om en del oftast sitter i ens eget huvud :) Sen beror det ju på hur pass bra ändlänkar, "fittinglinks", bandstift lirar med infästningen, samt hur tajt klockan sitter runt handleden.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Gamla länkar från rolex är rätt så rassliga och lätta i sin konstruktion men de har ju uppenbarligen en förmåga att hålla under lång tid... Det går inte att jämföra med en ny länk map konstruktion men känslan är grym i en äldre länk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För en tid sedan köpte jag en aftermarket Oyster-länk till min Tudor DD och denna typ av länk är i mina ögon klockren för just min klocka och jag älskar utseendet.

Jag tycker dock att länken "låter" väldigt billig, vilket den ju också är, när den sitter monterad på klockan. Den liksom rasslar och ger ifrån sig "billigt metalliska" oljud och alltså inget gediget Jubilee-rassel.

Nu till min fråga. Är originallänkar från denna tid, 69-70, rassliga och tunna eller upplever jag detta bara för att min länk är en billig aftermarket? Jag gillar när en klocka är tyst och vill att länken skall kännas fast/solid. Skulle jag ha samma problem med en originallänk som med min aftermarket länk?

På denna aftermarket-länk så är ändlänkarna väldigt tunna. Är de mer solida på en originallänk?

Tacksam för svar.

De äldre är rassliga. Med lite användande och fett upplevs de lite mjukare men blir rassel och spel i dem snabbt.
 
Som du ser så sitter inte ändlänken tight mot caset vilket jag hade föredragit.

pnwtom3.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Som du ser så sitter inte ändlänken tight mot caset vilket jag hade föredragit.

pnwtom3.jpg
Japp, det där blir oftast väldigt obehagligt skrammel :( Kanske går att pressa ihop ändlänkar, så de sitter mer tajt mot boetten, men det leder förmodligen till att de blir något "lägre" än bandhornen.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Som theargonaut säger så kan du nog tighta till den något! Men om du ska pröva så pressa bara på "vingarna" på undersidan. Gjort detta med lyckat resultat!

Med vingarna menar jag dom som sticker ut och ligger mot bandhornen:
Rolex_End_Link_8_50c5d867461c4.jpg
 
Topp