• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Originalkvitto vid försäljning

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ber om ursäkt i förväg om det redan finns en tråd om detta :)
(Sökte men hittade ingen)

Hur gör ni med originalkvittot när ni köper och säljer begagnade klockor?
Saknar det någon större betydelse så länge klockan har ett värderingsintyg?

Kanske lite luddigt frågat men hoppas ni förstår!
 

Dubbes

Cartier
Finns det så finns det.
Jag har köpt lite äldre klockor (70-tal) då tycker jag det gör verken till eller från.
Inget mervärde i min bok. Men är det en nyare klocka typ 2000-tal och första eller andra ägare
kan jag tycka att det ska finnas. Det är ett tecken på hur seriös säljaren är.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag brukar inte skicka med det vid en försäljning, mer än cert behövs inte. Men skulle en köpare vilja ha det så klart han kan få det men ingen har frågat efter det när jag har sålt något.
Servicekvitton däremot följer alltid med klockan.
 

TLåbbman

Omega
helt onödig handling. spelar väl ingen roll vad den är köpt för, marknadsvärde gäller, den är inte värd mer än någon är beredd att betala för den. I övrigt säger kvittot inget om äkthet eller skick. Cert och servicekvitton är en annan sak dock.
 

mackman

Cartier
För mig är det en indikator för hur seriös säljaren är. En person som är noga med kvittot är ofta noga med andra saker också! Sen är det bra som bevismaterial ifall man blir anklagad för att ha stulit eller liknande.
 

JohanHLM

Rolex
Jag tillhör den lilla skara som ofta efterfrågar det vid begagnatköp. För min del har det ingen som helst betydelse vad tidigare ägare köpt den för men uppskattar när allt är helt komplett och skulle klockan behållas länge är det extra kul att ha inköpskvitto.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Verkar med andra ord som att det varierar lite :)

Kan förstå om säljaren undviker att skicka med kvittot om de fått en kanondeal och faktiskt tjänar pengar på försäljningen.
 
Inköpskvitto anser jag vara relevant helt beroende av årtalet på klockan.

Det kan ju vara fördel att man skriver ett eget kvitto mellan köpare och säljare både vid privataffär. Detta eftersom man då har något att uppvisa om klockan försvinner som bevisar för försäkringsbolaget att man köpt den (om box,cert osv saknas), vid försäljning så brukar banken vara smidigare att ta emot eventuella kontanter om man kan uppvisa ett kvitto som redovisar vart pengarna kommer ifrån.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns det så finns det.
Jag har köpt lite äldre klockor (70-tal) då tycker jag det gör verken till eller från.
Inget mervärde i min bok. Men är det en nyare klocka typ 2000-tal och första eller andra ägare
kan jag tycka att det ska finnas. Det är ett tecken på hur seriös säljaren är.
Du som jobbat som rådgivare åt Bukowskis(?) borde väl veta att proveniens är viktigt värdemässigt på äldre ur? ;)
 

Zingo

Rolex
Är det inte en fördel att ha ett kvitto vid försäkringsärende om man skulle bli av med klockan, avseende ägande av den aktuella klockan? Inget avgörande kanske men kanske bra att ha?
 

ludde28

Omega
En seriös säljare lämnar ifrån sig origkvitto och inte behåller det (nyare klockor).
Rent teoretiskt kan säljare dubblera försäljningspengar om denne behåller originalkvitto på en nyare klocka.
Efter försäljning är det bara att förlustanmäla klocka och bifoga originalkvitto.
Självklar kan man alltid säga att kvittot kom bort vid flytten ,eller hunden blev hungrig.
Jag köper inte nya saker utan orig kvitto.
 

poormans

Rolex
brukar lägga mer vikt vid hur skicket på klockan är än tillbehören när det gäller vintage, visst, finns cert och boxar eller något kvitto är det bonus men att köpa sönderskruvat vintage bara för att cert, boxar och nykvitto finns är ju hål i huvudet,

på nyare klockor faktiskt lite samma sak, hellre än lös klocka i bra skick än en sliten med cert och boxar
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det inte en fördel att ha ett kvitto vid försäkringsärende om man skulle bli av med klockan, avseende ägande av den aktuella klockan? Inget avgörande kanske men kanske bra att ha?
Nej, du är körd om du inte är förstaköpare och inte har värderingsintyg. I alla fall fick jag det som svar när jag frågade trygg hansa förra året
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Jag har skickat med inköpskvitto på två klockor. Tror många inte vill visa vad dem betalat för klockan (med rabatten). Men inget jag skulle bry mig om när jag köpt klocka, så länge resten finns på nyare klockor så är jag nöjd:)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har skickat med inköpskvitto på två klockor. Tror många inte vill visa vad dem betalat för klockan (med rabatten). Men inget jag skulle bry mig om när jag köpt klocka, så länge resten finns på nyare klockor så är jag nöjd:)
Lite åt det hållet jag funderade. Men å andra sidan är det som några redan skrivit tillgång och efterfrågan som sätter priset.
Men det vore ju trist om en köpare inte förstod det och kände sig lurad.
 

jupe

Breitling
Det kan inte vara så att kvittot innehåller personliga uppgifter som exempelvis kortnummer som man inte vill dela?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag varken lämnar eller vill ha originalkvittot vid en beg affär, det kvittot är helt betydelselöst eftersom det rör en transaktion som den nya ägaren inte är delaktig i.
Däremot skriver jag alltid ett nytt kvitto och är det en okänd köpare/säljare vill jag även se leg så man vet vem man handlar med.
 

ludde28

Omega
Det kan inte vara så att kvittot innehåller personliga uppgifter som exempelvis kortnummer som man inte vill dela?
På de allra flesta kvitton är kortnr delvis maskerat. Så nopp. Övriga personliga uppgifter? Pers,nr? - Leg koll vid köp = pers.nr.
1. Lutar mera om att säljaren är mkt. medveten om att det kan sticka i köparens ögon om denne får se det faktiska köppriset.
2. Säljaren vill få en ersättningsklocka från ett försäkringbolag.
För min del så är inköpspris ganska oviktigt så länge klockan inte är överprisat vid försäljning, fast då blir det ingen affär oavsett kvittots vara eller icke vara.
 
Topp