• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orion Day-date, hur byter man dag?

RickardW

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Först vill jag be om ursäkt att jag startar en ny tråd för detta! Jag har suttit och sökt ett tag efter folk med samma problem (Inga bra resultat såklart). Sen vet jag att det ska finnas en tråd för lite mindre frågor men hittade inte den heller :banghead: Kanske är jag som är kass på att söka..

Fick precis hem den här Orion klockan. Vill gärna kunna byta Dag men eftersom jag aldrig har haft en klocka med Day-Date funktion så har jag inte en aning om hur man byter själva Dagen. Datumet är inga problem att byta, det funkar hur bra som helst.
Hur som helst, här kommer ett par bilder på klockan.
20160223_141017.jpg


20160223_141045.jpg


20160223_142844.jpg


Tack på förhand!
 
På min Tudor Day Date så kan man vrida tillbaka tiden (då följer dagvisningen med) till ca 21.50 då hörs ett litet "klick". När/om du hör detta klick så vrider du därefter fram klockan och den byter då dag och datum.

Testa vetja.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjena!
Först vill jag be om ursäkt att jag startar en ny tråd för detta! Jag har suttit och sökt ett tag efter folk med samma problem (Inga bra resultat såklart). Sen vet jag att det ska finnas en tråd för lite mindre frågor men hittade inte den heller :banghead: Kanske är jag som är kass på att söka..

Fick precis hem den här Orion klockan. Vill gärna kunna byta Dag men eftersom jag aldrig har haft en klocka med Day-Date funktion så har jag inte en aning om hur man byter själva Dagen. Datumet är inga problem att byta, det funkar hur bra som helst.
Hur som helst, här kommer ett par bilder på klockan.
20160223_141017.jpg


20160223_141045.jpg


20160223_142844.jpg


Tack på förhand!
Har kronan ett mellanläge mellan uppdrag och visarinställning, så är det där du ska testa att vrida kronan åt något av hållen för att skifta dag. Går det bara att byta datum i det läget, behöver du vrida fram visarna 24h eller mer.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
På min Tudor Day Date så kan man vrida tillbaka tiden (då följer dagvisningen med) till ca 21.50 då hörs ett litet "klick". När/om du hör detta klick så vrider du därefter fram klockan och den byter då dag och datum.

Testa vetja.
Verkar inte fungera på samma vis, tack ändå :D

Har kronan ett mellanläge mellan uppdrag och visarinställning, så är det där du ska testa att vrida kronan åt något av hållen för att skifta dag. Går det bara att byta datum i det läget, behöver du vrida fram visarna 24h eller mer.

Finns inget mellan läge. Man byter datumet genom att vrida tillbaka tiden. Får väl sitta och skruva 24h =) Är ju inte så farligt då det bara finns 7 dagar!
 

jabla

Sarlacc
Kul klocka! Börja med att ta reda på vad det är för urverk i den, sedan kan man nog få fram handhavandet.
 

Martin Lovasz

Audemars
När du öppnar klockan så ser det först ut att vara ett skruvlock bak men det är det inte utan man skall använda en boettkniv på denna modell. Växlar inte dagen vart annat varv när du ställer tiden framåt? Gör den inte det så är urverket sönder.

Jag har sett Orion med Brac 508/518 urverk så det är budget men dessa dykare kan gå för 1000 lappen internationellt, men då skall de vara i perfekt skick.
 
Senast ändrad:
Topp