• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis 43 vs 46(second small) beslutsångest!

Degnell

Cartier
2-Faktor
Hej! Har som jag nämnt i en tidigare tråd bestämt mig för att unna mig själv en Oris i 30-årspresent. Hade i stort sett bestämt mig för en blå Aquis Date 43mm, men sen hittade jag deras second small för i stort sett samma pengar och valet blev genast svårare. Det jag är rädd för är att den blir för stor på mina tunna handleder(17 cm) och ska jag prova måste jag vänta två veckor tills jag ska till hellsingborg där jag sett att klockmaster har oris inne. Vad tror ni om storleken och vilken hade ni valt? Ser klockan mindre ut på gummi än på länk, för hittade en fin Second small på jomashop för 999 dollar(+ frakt, tull och moms). Annars ligger både den vanliga och second smallen inom EU för runt 12.000:- på länk inkl. Frakt. Svårt val, ge mig gärna lite input inför mitt första köp av automat och dykklocka!
image.jpg
image.jpg

image.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
46mm är i min mening gigantiskt och kräver sin handled för att det skall vara snyggt. Testa och bedöm det själv, men 43mm är ett mycket säkrare val, och jag skulle tagit den! :)
 
Har också 17cm handleder och jag har som övre gräns 42-44mm. 42mm är det största jag har för tillfället men hade en 44 Flieger för ett tag sedan och den var på gränsen till att jag tyckte att den var för stor.

Så personligen hade jag valt 43mm men det är det ju en högst subjektiv åsikt:) Smaken är som baken:happyhappy:

Dock kan jag flagga lite för Jomashop, har själv aldrig vågat köpa därifrån efter kommentarer från bl.a. detta forumet. Med det sagt har jag hört både gott och ont. Kolla upp de noga innan du köper bara:9
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har ägt en svart 43 mm Aquis. Grym klocka! Generellt kan man nog säga att klockor bär något mindre gummi än på länk. Vill minnas att min 43 mm inte bars så stort med den integrerade länken och de, i förhållande, små bandhornen/inte så breda totalt sett. Dock skulle mitt råd vara att om denna är din enda klocka så gå på 43 mm, skulle tro att den passar bra på dig. Har själv typ 19 cm handled. 46 tycker jag funkar på mig men då som en fet dykare som kan vara lite svår att bära upp i alla tillfällen.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Tack för svar hittills, dom gick hand i hand med det jag misstänkte! Detta kommer inte vara min enda klocka. Jag har 5 andra, men alla är åt det mer dressiga hållet. Tanken med denna är att bli den ständiga följeslagaren, en ny beater efter min Certina DS Spel som jag varit nöjd med i 4 år men som jag nu känner att jag vill uppgradera från.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Skulle gå på 43mm alla dagar i Veckan! Ha prövat några Oris 46mm och dom är stora och höga pjäser! Har själv 17cm och den ända 46mm som fungerat på mig är bretiling Superocean Heritage.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Vanligtvis skulle jag säga 43 men inte i det här fallet, nu har jag bara haft äldre varianten och inte aquis. Dvs 44 vs 47 och 47an är så jävla mycket snyggare. 44an har helt fel proportioner, alldeles för hög för att vara 44 och tavlan känns jätte liten. Även om jag har smala handleder tyckte jag 47an satt bättre och var inte alls lika topptung. 47an är mindre än en Panerai 44a mycket mindre skulle jag säga.

Nu antar jag att aquis har samma problem då jag inte burit någon mer än någon minut.
 

Man

Rolex
Hej, jag har själv en Oris Aquis date 43mm och jag tror en sån skulle funka storleksmässigt i ditt fall. Dock inte den på 46mm. Jag har provat själv och jämfört i affär. Mina handleder är ungefär som dina. Kanske aningens mindre.
Mvh
 
Håller med Asplund angående storlek. Jag har den tidigare varianten som är 47mm på pappret, men bär likt en 44mm pga hur boetten är formad och det faktum att vridring och urtavla är relativt sett ganska små. Dock är min chrono lite av en tjockis så den har helt klart "wrist presence". Skulle helt klart sett till att få testa klockorna i verkligheten innan jag bestämde mig eftersom den bär annorlunda än storleken indikerar.

Några wristshots på min, har handled på precis under 17 cm.
16184762009_f5bd31a135_b.jpg


16345723802_119fe0f735_b.jpg


15212632271_7548f5dfeb_b.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Håller med Asplund angående storlek. Jag har den tidigare varianten som är 47mm på pappret, men bär likt en 44mm pga hur boetten är formad och det faktum att vridring och urtavla är relativt sett ganska små. Dock är min chrono lite av en tjockis så den har helt klart "wrist presence". Skulle helt klart sett till att få testa klockorna i verkligheten innan jag bestämde mig eftersom den bär annorlunda än storleken indikerar

Kan hålla med om det med. Boettformen på de äldre Oris dykarna gör ju att vridringen på den där säkert Är runt 43-44 och måttet över bakboetten är 47. Allt handlar som vanligt om hur det upplevs och vad man trivs med.
 
Kan hålla med om det med. Boettformen på de äldre Oris dykarna gör ju att vridringen på den där säkert Är runt 43-44 och måttet över bakboetten är 47. Allt handlar som vanligt om hur det upplevs och vad man trivs med.


Hmmm - nu när jag tittar lite närmare på Aquismodellerna ser det ut som om "konformen" på boetten är klart mindre vilket borde göra vridringens diameter relativt större än på min gamla modell. Slutsats: Aquis kanske bär lite större än den gamla modellen vid samma angivna storlek. Någon som ägt båda kanske kan chippa in med intryck... Igen - rådet att testa själv är det absolut bästa du kommer att få :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att 43 mm är att föredra. Det är en tung och köttig klocka, ffa på länken. Jag har ju divers date så den är lite mer konformad men större hade inte funkat. Jag har "normalstora" handleder. Iom att länken är så...mastig, så tycker jag den gör sig riktigt bra på en 43a
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Hmmm - nu när jag tittar lite närmare på Aquismodellerna ser det ut som om "konformen" på boetten är klart mindre vilket borde göra vridringens diameter relativt större än på min gamla modell. Slutsats: Aquis kanske bär lite större än den gamla modellen vid samma angivna storlek. Någon som ägt båda kanske kan chippa in med intryck... Igen - rådet att testa själv är det absolut bästa du kommer att få :)
Ja, precis så är det. Har ägt en Aquis och bara klämt på de äldre men boettformen skiljer sig precis som du skriver. Den är med konformad på diver och rakare på aquis. Med den bakgrunden menar jag att 47 mm diver upplevs mindre än sina specs.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Har hittat en ny Aquis Date på länk med alla papper som behövs för att kunna nyttja world wide garantin hos en handlare i Schweiz. De kan tänka sig att korrigera värdet på införselpappren till 600 Schweiziska franc(drygt 5600 SEK). Totalt kommer klockan inkl. tull och moms då hamna på 10 570 SEK. Motsvarande klocka hos exempelvis AD:n klockmaster kostar 16 700 SEK, så det känns väl som ett bra pris? Är det någon som importerat klocka under premisserna jag beskriver och är det förenat med några risker? Gör jag nått olagligt eller är det återförsäljaren som deklarerar värdet som tar risken?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Generellt sett så är väl inte en handlare kanske helt 100-reko om denne vill skriva ner värdet kan jag tycka.

Skall man vara krass så är det nog inte helt lagligt då du undgår att betala hela varans den moms samt tullsats.
Försvinner klockan eller om den skadas på vägen så får du bara 5600 kr i ersättning.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Ställer in mig i ledet jag med. 43mm skulle jag nog köra på om jag fick välja själv. 46 känns som en rejäl pjäs att bära upp. Ska du ha den som en beater så känns 43 mer som att det funkar i alla lägen.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag förstod nästan det. Det var handlarens förslag då jag frågade om de inte hade möjlighet att skicka klockan från Tyskland(efter att ha fått det tipset i en annan tråd här på KS) för att helt slippa moms och tull. Spontant kan jag hålla med om att det låter som ett märkligt förslag från en seriös aktör.
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Om jag kastar in ytterligare ett alternativ i leken, en begagnad Tag Heuer Aquaracer 500m för 1400€ (13,368 SEK) kanske går att pruta något? http://www.compraventarelojes.com/6604X.HTM
Tänker att listpriset hos AD i Sverige ligger 23,500:- och det kanske finns någon anledning till att den är dyrare? Hade ni köpt den eller sparat ett par tusen genom att köpa en ny oris aquis och isf varför?
 

Portofino

Panerai
Vänta och prova på handleden. Finns inga spekulationer eller råd i världen som slår känslan eller icke-känslan av ett ur på armen. Jag tror att efter att du provat både uren kommer valet vara betydligt enklare.
 

Konsul

Cartier
Det är klart att det blir en blå på 43. Detnandra är för stor och detta kan påverka andrahandsvärdet negativt. Många är tveksamma till för stora pjäser... Dessutom är den blå vackrare i sin design...
 
Topp