• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis Date 2017 - en uppdaterad legend

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena KS!
Refnr: 01 733 7730 4135-07 8 24 05PEB (vad fan är det här för refnr, Oris?!)

Jag har gjort en filmrecension av klockan, på engelska. Men också en i text, på Svenska.

Texten nedan är tagen från min recension på klockrent.org: https://klockrent.org/2018/01/16/oris-aquis-date-2017-en-legend-uppdaterad/

Här kommer filmrecensionen (på engelska)

2018-01-17_08-54-32-01.jpeg

Berömd för sin pålitlighet, stållänk, kvalité, prisvärdhet och design. Oris Aquis är en av de första klockorna jag tänker på när jag hör ordet "dykare"
eller "beater"


Och det är inte bara jag som känner så. Fråga vilken klocknörd som helst, och Aquis:en kommer i många fall vara med någonstans på listan över bästa bruksklocka eller dykare, och så har det varit ett tag. Den har blivit en legend helt enkelt.

Jag har under två veckor burit den nya Aquis-klockan, dessutom referensen med den fantastiskt vackra ”Midnight Blue” urtavlan, och kommer i den här recensionen dela med mig av klockans specifikationer, design, för- och nackdelar.

or-1319-oris-watch-aquis-date-01-733-7730-4135-07-8-24-05peb.jpg

oris-aquis-date-733-7653-4135.png

Vad är nytt med 2017 års modell? (Uppe: nya,
Nedre: Gamla)

  • Slimmad stållänk och bandhorn
  • Visare och stavindex har fått en mer kantig, industriell design
  • Ny design på krona och kronskydd.
  • Ändring av text på urtavlan
  • Ny loggdesign
  • Bezeln sticker ut från boetten en aning, detta för att göra den enklare att greppa
Men varför är klockan så berömd, egentligen? Den har ju inga utstickande specifikationer, det är ingen kronograf och den är heller inte COSC (kronometer) – certifierad. Så vad är det som ligger bakom allt det här berömmet den får? För min del kan jag inte poängtera någon specifik del eller funktion i klockan, utan det är hela paketet som lockar. Den känns så komplett, designen är simpel med ändå riktigt skarp, kvalitén är på väldigt hög nivå och känslan när man bär klockan är fantastisk. Och allt blir ännu bättre med priset, 17,800kr (men den går att hitta från AD för runt 14-16000kr)

Jag skulle lätt kunna säga att klockans kvalité är den samma eller snäppet lägre än Omega’s Seamaster, men då också till ett mycket lägre pris. Var Omega och Oris skiljer sig åt däremot, är urverken. Kanske den tråkigaste delen av Aquis:en.

Specifikationer
ladda-ned-3.png

På utsidan

  • Välvt safirglas med ”anti-reflective” beläggning på undersidan av glaset
  • 43,5mm boett i rostfritt stål
  • 24mm mellan bandhornen (köp inget nytt band dock) mer om detta längre ner.
  • Baksida av stål, skruvad med mineralglas för att kunna se urverket
  • 30bar/30ATM/300M/984ft vattenresistans
  • Urtavla: Blå med sunburst effekt
  • Superluminova BG W9 på stavindex och visarna
  • Skruvad stållänk med dykarförlängning
  • Skruvad krona med kronskydd
  • Bezel i keramik som snurras moturs.
  • Vikt: 175g
ladda-ned-4.png

Under huven

  • Oris kaliber 733, baserat på Sellita SW200-1
  • Datumkomplikation
  • Automatisk uppvridning
  • 28,800 vibrationer per timme (4 tick per sekund)
  • 26 juveler
  • 38h gångreserv
Design

Klockan är rätt så stor med sina 43,5mm, dock bär klockan sig mindre då bandhornen är speciellt utformade för att greppa runt handleden. Som tidigare nämnt sticker ”bezeln” ut från boetten en aning och då har det också räknats med i diametern av klockan, utan att det riktigt påverkar hur klockan känns på handleden.

För att vara en klocka med 300m vattenresistens känns den relativt slimmad, det tack vare länken som blivit tunnare, och de ovannämnda bandhornen.

Urtavlan är magisk, i vissa ljusförhållanden ser den nästan helt svart ut. Och i andra, har den en djup blå färg, som om man är 300 meter under ytan och tittar uppåt mot ljuset som försöker tränga sig genom vattnet.
image.jpg

Stavindexen är modernt designade, och har en liten sluttning på slutet. Visarna är också mycket trevliga, och de passar klockans industriella design. Nedanför ser ni en bild på hur klockan ser ut när lysmassan är laddad.
6d9edb0a-25e4-4d99-a035-862984c75221.jpeg

”Bezeln” är så som en riktigt bra dykarbezel ska vara, hård, högljudd, och riktigt reptålig, tack vare att den är keramisk. Ibland, om du har oljiga fingrar eller är blöt kan den dock vara rätt svår att vrida på, då får man använda sig av den räfflade kanten.
image-1.jpg image-2.jpg ladda-ned-6.png
Länken gillar jag också, den är gedigen, men ändå rätt så lätt och slimmad. Låset är tight och dykarförlängningen är alltid bra att ha. Dock finns det bara två inställningar på den, ute eller inne. Det finns alltså inga mikrojusteringar som på andra klockor. Ett annat problem med länken är att den har integrerade bandhorn. Detta leder till att du inte kan fästa band eller länkar från en annan tillverkare än Oris. Men det medför också en bättre design, som passar klockan riktigt bra. Jag tror inte denna limitation påverkar speciellt många dock, då länken i sig är fantastiskt bra. Gummi och läderbanden från Oris må vara dyra men de har också fått riktigt bra kritik.
image-3.jpg

Urverket
ladda-ned-7.png

Bakom mineralglaset sitter ett Oris Caliber 733 verk, baserat på Sellita SW200-1. I form av modifieringar som gjorts här hittar du inte mycket annat än den röda rotorn.

Specifikationerna vet både du och jag om (iallafall om du läste den biten), och de är inte särskilt speciella. Gångreserven med sina 38 timmar till exempel är rätt så tråkig, likaså med många andra delar av urverket. Däremot kan man inte klandra precisionen. Enligt egna beräkningar gick klockan runt +3-5 sekunder per dag, vilket faktiskt är inom COSC-begränsningen på -4 till +6 sekunders tidsavvikelse per dag, som mest. Kul att se!

Urverket må vara tråkigt, men när du väl behöver serva eller reparera det så tackar plånboken dig, det är alltså väldigt lätt och billigt att hitta kvalificerade urmakare som vill serva klockan åt dig, likaså när det gäller tillgången av reservdelar.
ladda-ned-8.png

För- och nackdelar
Med allt detta sagt hade jag tänkt lista de mest märkvärdiga för- och nackdelarna för att göra köpbeslutet enklare.

Fördelar
  • Fantastiskt bra design, allt från länken till urtavlan.
  • Gedigen och pålitlig.
  • Bra precision
  • Prisvärd
Nackdelar
  • Tråkigt urverk
  • Dålig gångreserv
  • Kan vara för stor för vissa handleder
  • Integrerade bandhorn
Tack KS!
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig och nyanserad recension. Hittar inget om klockans tjocklek och hur den upplevs. Kan du nämna något om det?
Tack, klockan är tunnare än föregångaren och många andra klockor med 300m WR. Jag hittar själv inte heller den exakta tjockleken på klockan men den upplevs inte hög eller för stor när det kommer till just tjockleken. Så jag tror inte du kommer tycka den är för tjock, inte för smal heller, såklart.
 

kdv

Breitling
Tack, klockan är tunnare än föregångaren och många andra klockor med 300m WR. Jag hittar själv inte heller den exakta tjockleken på klockan men den upplevs inte hög eller för stor när det kommer till just tjockleken. Så jag tror inte du kommer tycka den är för tjock, inte för smal heller, såklart.
Tackar för blixtsnabb respons
 

Stofil

Breitling
Bra recension! Sitter själv på en small second date som är ännu biffigare, nästan på gränsen även för mig som inte är så klen i övrigt. Funderar därför på att ta ett kliv nedåt till den vanliga.
 

Hcr Sweden

Breitling
Hej!
Jag är ny på forumet.
Är i köpartankarna på en Aquis. Men vet inte om jag ska köpa nya modellen eller den gamla?!? Är ju en viss prisskillnad på beg marknaden.
Vill både ha länk och gummi armband för att kunna alternera vid behov.
Tacksam för tips.
Mvh Andreas
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Jag är ny på forumet.
Är i köpartankarna på en Aquis. Men vet inte om jag ska köpa nya modellen eller den gamla?!? Är ju en viss prisskillnad på beg marknaden.
Vill både ha länk och gummi armband för att kunna alternera vid behov.
Tacksam för tips.
Mvh Andreas

Läs delen av recensionen där jag skriver vad som är nytt i den nya versionen, och kolla sedan helt enkelt om de sakerna är värda dem extra pengarna.
 

Hcr Sweden

Breitling
Läs delen av recensionen där jag skriver vad som är nytt i den nya versionen, och kolla sedan helt enkelt om de sakerna är värda dem extra pengarna.

Hej TobiasD!
Har läst din recension, riktigt bra dessutom.
Det lutar åt nya modellen p.g.a den smäckrare länken. Men gillar designen på den äldre tavlan mer....

Någon som kan tipsa om vart man hittar gummiarmband till Aquisen till bra pris?
 

BartVader

Omega
Riktigt bra recension! Gillar den mer och mer, visare och indexar är riktiga fullträffar. Tycker fortfarande Oris-loggan blir "för ensam" utan "Automatic" under men det är nog bara jag som är mossig och saknar min gamla Aquis.. :)
 
Topp