• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis eller Tag Heuer Aquaracer?

Aquis eller Aquaracer

  • Aquis

    Röster: 86 51.2%
  • Aquaracer

    Röster: 68 40.5%
  • Spelar ingen roll, bara du slutar bumpa.

    Röster: 14 8.3%

  • Totala väljare
    168
Jag överväger nyköp mellan en av två billiga dykare som jag gillar och suktar mera efter. Prisklassen är ca 10 000 - 15 000 kr.

Aquaracer (automat)
Gillar att den påminner mycket om klassiska dykare, märket är välkänt bland gemene man men är ett riktigt skitmärke bland entusiaster? Bra storlek på 41.5 m.m, dock ca 5 000 kr dyrare vilket gör att den hamnar farligt nära mycket mera attraktiva modeller.

Aquis (automat)
Ingen aning om märket mer än att det verkar uppskattat här på Klocksnack. Ligger riktigt, riktigt bra till i pris på runt 10-12 t.kr. Gillar variationerna av tavlorna och alternativet med gummibandet verkar riktigt nice! Stora minuset är väl att modellerna är 43 m.m. och de äldre modellerna på 40 m.m. hittar jag inte längre.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag själv är ute efter en TAG aquaracer 300. Förstår inte riktigt hatet då den är snygg och klassiskt formgiven både med urtavla, boettform och länk. Urverket är ju inget att hurra över men beggat är det ett bra köp enligt mig.

TAGs dyrare modeller förstår jag att man inte vill lägga pengar på dock.

Oris är säker lika bra byggmässigt men gillar inte deras formspråk helt enkelt så det går bort för mig.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar formen på Oris, helst med gummit, då i min mening känns allt över 40 Mm med länk väldigt tungt. + just med gummit känns den väldigt "dykig" även på 43 Mm. Så jag säger Oris!
 

Norra

Panerai
Du lär bli förvånad över hur bra Aquis på 43mm sitter på handleden. Och då har jag ganska små handleder på ca 6.75" i omkrets. Känns mycket mindre än en IWC jag hade på 42mm. De designar bandhornen så de sluttar ner på något sätt.

Det är en sak jag tror Oris är bland de bästa i branschen på om inte de är de absolut bästa, att få proffsiga stora rejäla tunga tooliga pansarvagnar till dykare att sitta så mycket mindre och bekvämare på handleden än vad man kan tro. Till och med ProDiver-kronografen kändes som runt 45 eller så trots sina oblyga 51mm.

Sen härmar den inte Submarinern som de flesta andra mainstream-dykare gör. I allmänhet tycker jag designen är väldigt "industriell" med skruvarna på bandstiften och den ordentliga länken. Och den unika urtavlan är extremt elegant för en dykare.

Min svarta 43mm Aquis säger hej :)
uploadfromtaptalk1426335276964.jpg
 

finnirgens

Panerai
Plus för att den inte härmar subben. Urtavlan, visarna och bezeln är snygga! Har aldrig varit nån fan av integrerade länkar dock samt att länken är lite i fetaste laget:)
 
Jag la min egen röst på Aquis, som då vinner med en röst. Då är frågan vilken färg, lite sugen på att köra på modellen med grön bazel och gummiband! Vad tror ni?! En tusing mer ger dock en länk, och en länk är en länk.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Föredrar själv dessa på gummi men helhetsintrycket blir fett på länken. Länken är relativt tjock så hela klockan i sig på armen blir jäkligt kraftig, därför föredrog jag gummi på min. Jag hade denna grå/gröna tidigare.

851655d1400655414-faszination-graues-zifferblatt-was-faellt-euch-dazu-wer-hat-noch-snap_2013.09.29-16.37.19_001.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Till sommaren med mycket t-shirt kan det säkert vara ett kul inslag men för mig blev den bara i vägen, som när jeans jackan skulle av så fastnade den varenda gång.. knappt så att den försvann under jackärmen heller ;)

Oris-Aquis-Date-Verde-02.jpg
 

VCalmen

Cartier
Jag var i valet mellan en Aquis eller en Aquaracer 500 för några veckor sedan.
Jag provade båda två grundligt. Orisen ger ett väldigt massivt intryck. Den är oerhört "mäktig" om du förstår hur jag menar.
Tagen är lite mer diskret och lite mer sofistikerad. Därför föll valet på den. Jag gillar Aquaracern mycket, jag har burit den totalt kanske två veckor nu. Kvalitén är oklanderlig. Jag har haft den både som jeans-och-tshirt-klocka och till blazer. Den passar lika bra till båda.
 

Cryssarn

Rolex
Jag överväger nyköp mellan en av två billiga dykare som jag gillar och suktar mera efter. Prisklassen är ca 10 000 - 15 000 kr.

Aquaracer (automat)
Gillar att den påminner mycket om klassiska dykare, märket är välkänt bland gemene man men är ett riktigt skitmärke bland entusiaster? Bra storlek på 41.5 m.m, dock ca 5 000 kr dyrare vilket gör att den hamnar farligt nära mycket mera attraktiva modeller.

Aquis (automat)
Ingen aning om märket mer än att det verkar uppskattat här på Klocksnack. Ligger riktigt, riktigt bra till i pris på runt 10-12 t.kr. Gillar variationerna av tavlorna och alternativet med gummibandet verkar riktigt nice! Stora minuset är väl att modellerna är 43 m.m. och de äldre modellerna på 40 m.m. hittar jag inte längre.
var hitta du dom priserna? :) titta precis in på klockmaster och dom tog nära 16 för Oris :shifty:
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Föredrar själv dessa på gummi men helhetsintrycket blir fett på länken. Länken är relativt tjock så hela klockan i sig på armen blir jäkligt kraftig, därför föredrog jag gummi på min. Jag hade denna grå/gröna tidigare.

Vet du var man kan köpa gummibanden med viklås? (på nätet, orkar inte åka till AD).
Har försökt att leta men har inte hittat?
 
Topp