• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis och Certina DS Action Diver

Hejsan klocksnackare! Jag har nu letat ett tag efter min nästa klocka i samlingen och jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska vidare. Jag är ute efter en dykare som ska hålla mig sällskap varje dag. Enda sedan jag första gången såg Oris Aquis date så blev jag fast i den enkla och originella designen den hade. Efter att ha testat modellen i 40mm som satt som en smäck trodde jag att letandet var över. Men samtidigt har jag kollat in Certinas DS Action Diver som erbjuder mycket klocka för pengarna. Jag har för övrigt använt min kvartsare Certina DS Action ett par år nu. och jag känner nu att jag vill uppgradera. Vad tycker ni? Vilken klocka erbjuder mest, trots den stora prisskillnaden, och har ni några andra förslag på vad jag kan kolla in inom min budget som sträcker sig till 15k, tack för mig! :)
 

Ponlarsson

Panerai
Longines Hydroconquest är ett standardtips i det prisintervallet. Har du en Certina och tycker Oris är snygg hade jag gått på den, för mig hade det känns tråkigt att köpa en liknande klocka från samma tillverkare när det rör sig om ett så pass billigt märke.
 

Doncorleone

Cartier
Har haft en Certina DS Action som jag bar mer eller mindre varje dag i 13 månader. Bra klocka som tål väldigt mycket.

Kolla gärna Longines HC som Ponlarsson nämnde. Den nya modellen med mindre kladdig tavla ser riktigt fräsch ut.

Mvh,
 

Björklund

Panerai
Bytte från Aquis till HydroConquest och måste säga att Aquisen är en fantastisk klocka. HC'n är inte alls dum men så här i efterhand saknar jag verkligen Orisen.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Jag har en Aquis och är supernöjd. Grymt mkt klocka för pengen. Inne på min 3:e Oris nu och dom blir bara bättre :)

Longines har jag också haft men den känns lite tråkigare på nåt sätt. Hade en Conquest med keramisk ring.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag är ju själv ett stort fan av Oris Aquis. Longines Hydroconquest är lite trist imo och känns, när man jämför känslan mellan de båda på armen, billig.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Har haft en Longines HC och kan säga att den känns väldigt liten på armen. T.o.m. tjejen tyckte den såg feminin ut så den fick inte vara kvar länge.
 
Har haft en Certina DS Action som jag bar mer eller mindre varje dag i 13 månader. Bra klocka som tål väldigt mycket.

Kolla gärna Longines HC som Ponlarsson nämnde. Den nya modellen med mindre kladdig tavla ser riktigt fräsch ut.

Mvh,

Jag måste vara en av få som faktiskt inte gillar HCn. Tycker den är alldeles för plottrig för min smak, både den nya och den äldre. Men jag har hört väldigt bra saker om modellen, och märket i sig är fantastiskt :)
 
Jag har en Aquis och är supernöjd. Grymt mkt klocka för pengen. Inne på min 3:e Oris nu och dom blir bara bättre :)

Longines har jag också haft men den känns lite tråkigare på nåt sätt. Hade en Conquest med keramisk ring.


Jag har bara hört bra saker från folk med erfarenhet av Oris. Verkar var ett riktigt stadigt märke som erbjuder grymt bra klockor för dom pengarna man ger för dom. Hur håller dom tiden förresten?
 

Jacke

Omega
Certinan är i mina ögon bra mycket snyggare än Oris, dock har jag bara sett dom på bild och har alltid haft svårt för Oris bandinfästning. Mitt förslag är Seiko Marinemaster sbdx001, som nog kan smyga in inom budget.
 

manekin

Omega
Jag har svårt att se hur man kan jämföra Certinan med Orisen...för mig är känslan av både märke och kvalitet avsevärt högre i Orisen...äger en TT1 Diver och en Aquis, fantastiskt mycket klocka för pengarna. Egen look som står ut och supersnygg på orginalgummi! Frugan äger en HC, fin klocka men känns ganska blek i jämförelse med Aquisen.
 

watchwelder

Friends of KS
Läger min röst på att du ska hugga en Aquis :)
Äger en själv och är otroligt nöjd!

Om du köper hos AD, försöka att få till någon deal. Köpte en på länk men tjatade lite och
betalade endast 300kr extra för att få med ett gummi med viklås.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Köp Orisen och se till att få med gummi inkl viklås så du har ngt att byta med. En ok gångreserv och tidshållning. Jag diggar min Orisdykare både på länk och på gummi men länken är brutalcool
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har svårt att se hur man kan jämföra Certinan med Orisen...för mig är känslan av både märke och kvalitet avsevärt högre i Orisen...äger en TT1 Diver och en Aquis, fantastiskt mycket klocka för pengarna. Egen look som står ut och supersnygg på orginalgummi! Frugan äger en HC, fin klocka men känns ganska blek i jämförelse med Aquisen.

Håller inte helt med, nu har jag iof bara testat dem kort i butik men för egen del tycker jag kvalitén på de båda var långt ifrån 5-10k extra för en Aqua (föredrog pro divern, men den kostar ju också mkt mkt mer). Rent märkesmässigt är ju certina extremt välkänt, har en gedigen historia inte minst med skapande av massvis med klassiska dykarur. Något Oris saknar även fast de är dyrare.
 

manekin

Omega
Håller inte helt med, nu har jag iof bara testat dem kort i butik men för egen del tycker jag kvalitén på de båda var långt ifrån 5-10k extra för en Aqua (föredrog pro divern, men den kostar ju också mkt mkt mer). Rent märkesmässigt är ju certina extremt välkänt, har en gedigen historia inte minst med skapande av massvis med klassiska dykarur. Något Oris saknar även fast de är dyrare.
Jaha, spännande....Jag ser Certinan som ett dussinmärke med billiga instegsklockor som sitter på var mans hand. Orisen är ovanlig, följer en egen designlinje och jag tycker att den ger mest pang för pengarna...tycker att den i finishen slår min seamaster 2254. Certina och Tissot lägger jag på samma hyllplan, märkena i sig väcker inget "ha begär"...
 

mjian

Omega
Nån i Stockholm som har en Oris Aquis man kan få klämma lite på idag kanske? Jag ska förbi Nymans på förmiddagen/lunch :)

Ps: gärna på gummi ;)
 

CarlV

Cartier
Jag tycker att det bli härligt att bära en klocka som sticker ut lite! Alla klockor visar tiden! Så där är det samma! Det är mer känslan som gäller!
 
Topp