• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis vs Tag Heuer Aquaracer: innan köp

Jakob_

Breitling
Hej!
Jag håller på att planera ett nytt klockköp, och bestämde mig för att satsa på en dykare. Jag har kommit fram till att valet står mellan två kandidater, antingen en Oris Aquis ”Hulk” eller en Tag Heuer Aquaracer i 41mm (antingen blå eller svart, med den keramiska ringen). Jag skulle gärna höra lite av era tankar, vilken ni hade valt och varför (alla faktorer får spela in; pris, andrahandsvärde, finish, kvalite etc).
Tack på förhand!
90AC96DC-04C0-4478-93F6-7F15D08F4A29.jpeg
6AA058D4-5BC1-463C-8036-D23BED2C4CF2.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte var du bor men både i Sthlm och Gbg finns det butiker som säljer båda märken. Prova båda samtidigt så får du en ganska bra uppfattning om vad som skiljer sig.
 

Jakob_

Breitling
Välj den du tycker är snyggast!

(Priset skiljer lite men andrahandsvärdet är uselt på båda. Likvärdig finish och kvalitet. Oris kanske mer originell, Tag funkar på fler band)

Lycka till!
Problemet är att jag omöjligt kan välja, gillar den gröna färgen skarpt, medans Tagen kanske i mitt tycke är snäppet snyggare... jag hoppades att det kanske skulle kunna finnas andra faktorer än utseendet som kunde hjälpa mig bestämma haha.

Svårt för oss att veta vilken klocka du tycker bäst om. Men jag gillar absolut TAGen bäst :)
Lycka till
Okej tack för input:)

Vet inte var du bor men både i Sthlm och Gbg finns det butiker som säljer båda märken. Prova båda samtidigt så får du en ganska bra uppfattning om vad som skiljer sig.
Jag har varit inne på Huke i Malmö och känt på båda. Otroligt svårt att välja eftersom de är så likvärdiga, men prisen hade en bättre robust helhetskänsla medans tagen är snäppet snyggare i mitt tycke.

Tag Heuer alla dagar i veckan, känns som den är snäppet över Orisen, den är ju dyrare men begagnad går det att göra riktiga kap, mycket klocka för pengen
Ja jag skulle säga att Tag är ett ”finare” märke än Oris, men just dessa två modeller emellan är det extremt svårt... men jag tackar för input!

Jag har personligen svängt här, efter research och provning, tycker Orisen är snäppet bättre, snyggare, lite maffigare, äldre Aquis that is , ingen fel på Tag dock ;)
På vilket sätt tycker du att den är bättre?:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har ägt båda och måste ändå säga att Orisen är trevligare. Speciellt den gröna i solljus är magisk. Kul med öppen baksida också.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Har ägt båda, dock Orisen i svart. Kan tänka mig båda igen, mycket trevliga klockor. Tror dock Tag håller bättre i längden. Trevligare storlek och en mer lättsmält färg, men ändå med en mer intressant tavla än Orisen.
 

Jakob_

Breitling
Har ägt båda, dock Orisen i svart. Kan tänka mig båda igen, mycket trevliga klockor. Tror dock Tag håller bättre i längden. Trevligare storlek och en mer lättsmält färg, men ändå med en mer intressant tavla än Orisen.
Ja Tagen är snyggare, framförallt tavlan är magisk. Hur upplever du skillnaden i kvalite mellan de båda?
 

Jakob_

Breitling
Orisen finns att köpa ny för 13tkr på Chrono24, gråhandlare i Monaco men man kan anvönfa sig av Trusted Checkout och handlaren har 97% positiva recensioner av över 200 skrivna. Är det en bra deal i ert tycke?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Ja Tagen är snyggare, framförallt tavlan är magisk. Hur upplever du skillnaden i kvalite mellan de båda?
Kvalitén upplever jag som ganska lika. Något bättre på Tag. Tagen är dessutom en mer arbetad klocka vilket motiverar det högre priset. Trist dykförlängning på Tagen dock, pressad plåt. Själv hade jag väntat på en beggad Tag. Dyker upp ganska regelbundet och borde gå att få för 12-14k.
 

Jakob_

Breitling
Kvalitén upplever jag som ganska lika. Något bättre på Tag. Tagen är dessutom en mer arbetad klocka vilket motiverar det högre priset. Trist dykförlängning på Tagen dock, pressad plåt. Själv hade jag väntat på en beggad Tag. Dyker upp ganska regelbundet och borde gå att få för 12-14k.
Okej, tack för hjälpen! Det blir nog en begagnad Tag, lite bättre kvalite samtidigt som den i mitt tycke nog är snyggare.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte hur väl det stämmer men jag har hört av en i övrigt lysande AD att Oris är mer petiga med garanti ifht till andra om man köpt via gråis. Så värt att verkligen kolla att garantin funkar. Sedan generellt tror jag man tröttnar lätt på grönt. Det gjorde iaf jag med Alpinist. Jättesnygg först men sedan bara omöjlig att bära utan att det känns som att "jag har en grön klocka på mig idag" .... Förstår verkligen inte hur man kan gilla "Hulk" tex. Aquisen är bättre men fortfarande grön....
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Problemet är att jag omöjligt kan välja, gillar den gröna färgen skarpt, medans Tagen kanske i mitt tycke är snäppet snyggare... jag hoppades att det kanske skulle kunna finnas andra faktorer än utseendet som kunde hjälpa mig bestämma haha.


Okej tack för input:)


Jag har varit inne på Huke i Malmö och känt på båda. Otroligt svårt att välja eftersom de är så likvärdiga, men prisen hade en bättre robust helhetskänsla medans tagen är snäppet snyggare i mitt tycke.


Ja jag skulle säga att Tag är ett ”finare” märke än Oris, men just dessa två modeller emellan är det extremt svårt... men jag tackar för input!


På vilket sätt tycker du att den är bättre?:)
Subjektivt men, snyggare, sitter bättre, gillar den mer tooliga och industriella känslan, känns mer robust, biffigare sist men inte minst har jag ändrat upfattning om Oris som brand, no nonsens, independent, har en rik historia, Tag är mer än marketing product, men igen , ingen fel på Tag, sist men inte minst, köp den som ger dig bäst känsla och leende på läpparna, o skit i vad andra säger o tycker
 

Jakob_

Breitling
Jag vet inte hur väl det stämmer men jag har hört av en i övrigt lysande AD att Oris är mer petiga med garanti ifht till andra om man köpt via gråis. Så värt att verkligen kolla att garantin funkar. Sedan generellt tror jag man tröttnar lätt på grönt. Det gjorde iaf jag med Alpinist. Jättesnygg först men sedan bara omöjlig att bära utan att det känns som att "jag har en grön klocka på mig idag" .... Förstår verkligen inte hur man kan gilla "Hulk" tex. Aquisen är bättre men fortfarande grön....
Okej tack för input! Jag får kolla upp vad som gäller med garanti om man köper från gråhandlare, men i dagsläget lutar det ändå åt en Tag:)
 

Jakob_

Breitling
Subjektivt men, snyggare, sitter bättre, gillar den mer tooliga och industriella känslan, känns mer robust, biffigare sist men inte minst har jag ändrat upfattning om Oris som brand, no nonsens, independent, har en rik historia, Tag är mer än marketing product, men igen , ingen fel på Tag, sist men inte minst, köp den som ger dig bäst känsla och leende på läpparna, o skit i vad andra säger o tycker
Jag tror jag ska ta ditt råd och köpa den klocka jag gillar bäst, och då blir det Tag, ringen tsm med tavlan ör för mig en svårslagen kombo:)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bra val! Jag tolkade det som att du var inne på Orisen därav mitt svar. Men TAG är bra! Finns flera bra handlare på Chrono 24 där man nog kan vara rätt trygg med att garantin gäller.
 
Topp