Laddar...
Erikson Urhandel

Oris Big Crown Pro Pilot X ( PPX) *Världsrelease*

Diskussion i 'Diskussion' startad av yonsson, 5 september 2019.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Bakgrund
    7002ED13-0E36-4E7E-820D-B4CC3782DD48.

Denna release börjar egentligen så tidigt som i mars 2019. Redan under Baselworld 2019 hade Oris en exklusiv förhandsvisning av en prototyp av modellen för ”ett fåtal” utvalda. Själva visningen är inget jag kommer glömma i första taget då den i princip innebar en kroppsvisitering efterföljt av en VR-tur där vi fick uppleva klockans urverk inifrån. Efter VR-turen fick vi snabbt se klockan, prova den och återberätta våra första intryck. Från denna upplevelse blev det tydligt att fokuset var urverket och boettens utformning för att möjliggöra studerandet av just urverket.

324CD4A0-3076-48FD-AF8B-7FADEF5F45AA.
    Oris har valt att ha världsreleasen av Oris Big Crown Pro Pilot X, eller PPX som den även kallas, i Shanghai. ”Varför Shanghai?” blir ju då givetvis en naturlig följdfråga. Shanghai rimmar väl med Oris som varumärke på så sätt att Shanghai är innovativt och strävar efter att ligga i framkant vad gäller utveckling samtidigt som det är känt för att värna om sin historik. En av de lokala journalisterna sammanfattar det med att ”Om du återbesöker Peking efter 5 års frånvaro så kommer du inte känna igen dig. Även om Shanghai utvecklas snabbt har de tagit tillvara på sin historik på ett helt annat sätt än många andra städer i landet”.

7B14E8DC-A75C-4EA0-83E0-4829FC2CF17B.
    Givetvis spelar det även in att Kina är en viktig marknad för Oris. De yngre kinesiska kunderna väljer ofta produkter där de får mycket kvalitet/krona och de söker sig snarare bort från statusprodukter där statusen är i fokus. De väljer istället aktivt att inte inkluderas i den oinförstådda massan som bär det som alla andra bär utifrån status. Beteendet faller inom det vi här ibland kallar “omvänd snobbism”. Det rimmar även bra med Oris tänker jag, ett innovativt märke där urverksinnovation och prisvärdhet ofta lyfts. Oris är även en tillverkare som ofta lyfts av ägare som en underskattad och prisvärd tillverkare.

Oris Co-CEO Rolf Studer beskriver
    013E9222-6772-4ED0-9935-449B87D305B8.

Oris står för prismedvetenhet och är en frisk fläkt i dagens klockmarknad. Oris är för de som har kämpat hårt för sina pengar och är noga med vad de spenderar sina pengar på. Känslan av exklusivitet drivs inte längre av vad som är dyrt utan styrs hos många av kvalitet. Idag vill folk ha svåröl som uttrycker köparens personlighet, likadant är det med klockor. Vid stora releaser är det idag den mest intressanta klockan som får mest uppmärksamhet, inte den dyrast och exklusivaste.

Oris har som oberoende tillverkare aldrig tänkt kortsiktigt utan har haft ett långsiktigt perspektiv. De tillverkar klockor de själva tror på och känner för. Som exempel passar bronsklockor perfekt för Oris eftersom klockan utvecklas och får karaktär under tiden bäraren lever med klockan. En tourbillon däremot passar inte för Oris eftersom det praktiska syftet saknas, trots att det är imponerande komplikation.

Medan exempelvis Oris 65 pekar mot historisk design och rimmar väl med dagens klocktrender siktar PPX mot framtiden och markerar en ny era för Oris. Modellen innebär inte att Oris kommer sikta på en högre prisklass i framtiden, modellen visar däremot vad Oris är kapabla att tillverka.

Urverk
    7BB72B51-4A98-472E-968C-BA5B979310F1.

Manuellt uppdrag, 240 timmar (10dygn) gångreserv. Ickelinjär kraftreservsindikator.

BA61E43B-F618-477A-920E-26AD1D5D6272.
    Oris grundades 1904 i den tysktalande delen av Schweiz. Från 1904 till 1989 har Oris producerat 279st olika in house urverk. Därefter var det ett glapp fram till 2014 då de återigen började lansera in houseurverk. Det första nutida inhouseverket heter cal 110 utifrån att det var Oris 110-års jubileum år 2014. Året efter lanserade de cal 111. Därefter har det rullat på fram till cal 114 år 2018. Och i år 2019 lanseras cal 115, Oris 285e in house-urverk.

329996C5-4007-4AAB-8EFD-A85DCCDB8CD7.
    Det som skiljer cal 115 från tidigare in house urverk är att det är designat för att vara skeletterat redan i desginstadiet, det är alltså inte skeletterat i efterhand. Gångreserven på 10 dygn drivs av en enda drivfjäder som är 1.2m lång, inofficiellt är gångreserven 12 dygn men under de sista två dygnen kan inte klockan hålla den normala tidhållningen på +6/-4 spd. Hastigheten på verket är 21600vph.

Den ickelinjära kraftreservsindikatorn är patenterad av Oris och visar av praktiska skäl de sista två dygnen tydligare än de första 8 dygnen.

Design
    D26DC838-BA2C-4020-8B57-D4573D75CB7E.

744583D1-B86D-4E0C-A950-E9875FB9E72B.
    När de utvecklade klockan arbetade designteamet parallellt med utvecklarna av urverket. Valet av titan föll sig naturligt då titan används frekvent inom flygindustrin. Länken är nyutvecklad och har tredelade länkbitar med normal 22mm bandinfästning.

FB88A360-9C12-407C-99E0-E14280917191.
    Länkens lås är inspirerat av flygplansbälten.

Glasringens form är inspirerad av en turbinmotor, men fasetteringen kommer ursprungligen från det praktiska behovet av att kunna vrida loss glasringen för att kunna komma åt urverket framifrån.

Foton
    2DBF5E35-10AC-4850-8FDA-12C446C886D8.
    77E25727-FE5C-4164-B621-8262ED18DC6B.
    55499753-8306-472E-A413-FD577445580A. 9F75F8E9-A5D5-4D43-8E87-E24C7623E09C.
    På handleden sitter klockan som en smekning och jag hade aldrig gissat att den är 44mm bred. Tunn och smidig, minst sagt. Glasringen är väldigt prominent på foto men mer diskret i verkligheten. Jag gillar den!

Specifikationer
    44mm boett i titan.
    WR: 100m.
    21600vph, 240 pwr gångreserv, manuellt uppdrag, skruvad krona.

Pris på länk: 79.600 sek
    Pris på band: 73.900 sek
    Tillgänglig i butik nu.

Mer info om modellen.

2. yonsson
    Trådstartare

Från:
    Jymden
    Jag fick lite försprång så nu kör vi. :)

llesurk, bbits, Jerico och 2 andra gillar detta.
  3. Leben

Leben Shorty Admin Owner Premium

Oerhört bra!

yonsson gillar detta.
  4. Hugii

Hugii Silver

Tycker att de har fått en bra balans i färgsättningen.

yonsson gillar detta.
  5. gruby

gruby The Bodyguard

Snyggt @yonsson alltid så bra reportage när du har varit på besök! Keep it Up!!

yonsson gillar detta.
  6. micke_s

micke_s Guld

Grymt reportage!

Klockan i sig kan man diskutera. Överlag är det kul att fler märken börjar tänka nya material, en kanske lite mer ”framtida” design kontra den Heritage våg som vi levt med sen 2012.

Men samtidigt ser man till prisbilden så tror jag det blir kämpigt för Oris, för många gånger är användandet av material och teknik tufft i sig men kanske inget man vill betala så mycket för.

yonsson gillar detta.
  7. Seikosthlm

Seikosthlm Miyamoto Musashi Premium

Från:
    STHLM
    Sjukt bra artikel / inlägg. Du lyckades få en tavellös klocka intressant. Omvänd snobbism :D. Keep em coming @yonsson

seikodiverr och yonsson gillar detta.
  8. Margarinkungen

Margarinkungen Viking Line Friends Of KS

Från:
    Finska Kongo
    Stort tack! Kul!!

yonsson gillar detta.
  9. sherwan

sherwan Guld Friends Of KS Premium

Cool design & länk! :)
    Grym recension, som vanligt.

yonsson gillar detta.
  10. Eurenius

Eurenius Den norrländska rörtången

Från:
    Beyond The Wall
    Bra rekat och klockan ser grym ut. Oris går rätt väg tycker jag. Det behövs lite innovation. Oris är ett fabrikat som jag alltid har gillat, men skumt nog har jag aldrig ägt någon.

Bezelman, Seikosthlm, Schmitza och 1 annan gillar detta.
  11. Schmitza

Schmitza Silver

sjuk klocka men prislappen kan nog skråmma bort en hel del.
    det är mycket pengar för en oris men den är läcker och jag gillar oftast inte ens skelleteradeklockor..

men otroligt bra skrivit och super bra bilder

yonsson och Seikosthlm gillar detta.
  12. Dixie

Dixie Guld

Från:
    Skåne men utflyttad
    Som vanligt trevlig läsning! Klockan är dessutom cool på ett lite eget vis. Grymt

yonsson gillar detta.
  13. azcii

azcii Platina Premium

Från:
    City 17
    Grym läsning! :) Stort steg av Oris ! Ska bli intressant att följa utvecklingen

yonsson gillar detta.
  14. aximand

aximand Brons

Jäääklar vad bra! Gillar länken oerhört mycket.

yonsson gillar detta.
  15. Stig

Stig Titan

Tack för en väl utförd och intressant artikel.

yonsson gillar detta.
  16. Skylla

Skylla Titan

Spännande!

yonsson gillar detta.
  17. Mk2018

Mk2018 Plast

Intressant! Tack för en bra recension!

yonsson gillar detta.
  18. Molle

Molle Kambei Moderator Premium

Bra bakgrund och väl berättat @yonsson!
    Skall bli intressant att prova klockan även om jag har svårt att se vad som är speciellt med den.

gronvit och yonsson gillar detta.
  19. lofgreno

lofgreno Silver

Från:
    Stockholm
    Cool men sån där skelett design... Och stor...

yonsson gillar detta.
  20. MJ24

MJ24 Platina

Tack för reportaget.
    Blir till att testa i butik.

yonsson gillar detta.
  21. Nicke L

Nicke L Silver

Kanonreportage, tack! Den vill man titta närmare på.

yonsson gillar detta.
  22. Jonaz

Jonaz Silver

Från:
    Göteborg
    Välskrivet, tack @yonsson! Sen är jag sjukt tveksam till prisbilden. Halva pengen, jajjamen.

yonsson gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Harsh but fair

Lite kul och udda Lite överarbetad även om grunden är rätt fin. Verket ser ut att vara för stort för vettiga ur och prislappen känns tokig. Dock kul att de satsar.

yonsson gillar detta.
  24. notnA

notnA Titan

Kul med Klocksnack-reportage istället för rena pressreleaser., snyggt @yonsson . Spännande klocka, men jag är nog lite besviken ändå. Trodde att Oris var på väg ner i klockstorlek och så landar den in på 44mm. Visst, 1mm mindre än Propilot day date. Åandra sidan händer det mer på PPX än på day daten som blir blir lite av ett svart hål på 45mm. Kul med in house-verk men prislappen gör att jag undrar lite vilket kundsegment de siktar på, förutom unga, rika, kineser?

yonsson gillar detta.
  25. Schantzer

Schantzer Plast

Riktigt trevligt reportage!

Klockan tycker jag är riktigt häftig men hade gärna sett den 2-4 mm mindre... Det jag dock reagerar mest på är priset, tråkigt att den inte är i närheten av den vanliga prisklassen som Oris brukar ligga i.

yonsson gillar detta.
  26. aleks

aleks Aka Wi

Snyggt Y!

yonsson gillar detta.
  27. lladron

lladron Tantal

Skitcool, hur hög är den?

yonsson gillar detta.
  28. Seikosthlm

Från:
    STHLM
    Länken är cool helt klart

yonsson gillar detta.
  29. yonsson
    Trådstartare

Från:
    Jymden
    Bra fråga. :D Har tänkt fråga hela kvällen men har glömt bort det hela tiden och det står inte i pressmaterialet. Ska fråga imorgon vid frukosten, nu är det sovdags. :)

Nissenutz, lladron och Seikosthlm gillar detta.
  30. Seikosthlm

Från:
    STHLM
    "sovdags"

seikodiverr, McNulty, year och 1 annan gillar detta.
Mollstedt