Bakgrund
Denna release börjar egentligen så tidigt som i mars 2019. Redan under Baselworld 2019 hade Oris en exklusiv förhandsvisning av en prototyp av modellen för ”ett fåtal” utvalda. Själva visningen är inget jag kommer glömma i första taget då den i princip innebar en kroppsvisitering efterföljt av en VR-tur där vi fick uppleva klockans urverk inifrån. Efter VR-turen fick vi snabbt se klockan, prova den och återberätta våra första intryck. Från denna upplevelse blev det tydligt att fokuset var urverket och boettens utformning för att möjliggöra studerandet av just urverket.
Oris har valt att ha världsreleasen av Oris Big Crown Pro Pilot X, eller PPX som den även kallas, i Shanghai. ”Varför Shanghai?” blir ju då givetvis en naturlig följdfråga. Shanghai rimmar väl med Oris som varumärke på så sätt att Shanghai är innovativt och strävar efter att ligga i framkant vad gäller utveckling samtidigt som det är känt för att värna om sin historik. En av de lokala journalisterna sammanfattar det med att ”Om du återbesöker Peking efter 5 års frånvaro så kommer du inte känna igen dig. Även om Shanghai utvecklas snabbt har de tagit tillvara på sin historik på ett helt annat sätt än många andra städer i landet”.
Givetvis spelar det även in att Kina är en viktig marknad för Oris. De yngre kinesiska kunderna väljer ofta produkter där de får mycket kvalitet/krona och de söker sig snarare bort från statusprodukter där statusen är i fokus. De väljer istället aktivt att inte inkluderas i den oinförstådda massan som bär det som alla andra bär utifrån status. Beteendet faller inom det vi här ibland kallar “omvänd snobbism”. Det rimmar även bra med Oris tänker jag, ett innovativt märke där urverksinnovation och prisvärdhet ofta lyfts. Oris är även en tillverkare som ofta lyfts av ägare som en underskattad och prisvärd tillverkare.
Oris Co-CEO Rolf Studer beskriver
Oris står för prismedvetenhet och är en frisk fläkt i dagens klockmarknad. Oris är för de som har kämpat hårt för sina pengar och är noga med vad de spenderar sina pengar på. Känslan av exklusivitet drivs inte längre av vad som är dyrt utan styrs hos många av kvalitet. Idag vill folk ha svåröl som uttrycker köparens personlighet, likadant är det med klockor. Vid stora releaser är det idag den mest intressanta klockan som får mest uppmärksamhet, inte den dyrast och exklusivaste.
Oris har som oberoende tillverkare aldrig tänkt kortsiktigt utan har haft ett långsiktigt perspektiv. De tillverkar klockor de själva tror på och känner för. Som exempel passar bronsklockor perfekt för Oris eftersom klockan utvecklas och får karaktär under tiden bäraren lever med klockan. En tourbillon däremot passar inte för Oris eftersom det praktiska syftet saknas, trots att det är imponerande komplikation.
Medan exempelvis Oris 65 pekar mot historisk design och rimmar väl med dagens klocktrender siktar PPX mot framtiden och markerar en ny era för Oris. Modellen innebär inte att Oris kommer sikta på en högre prisklass i framtiden, modellen visar däremot vad Oris är kapabla att tillverka.
Urverk
Manuellt uppdrag, 240 timmar (10dygn) gångreserv. Ickelinjär kraftreservsindikator.
Oris grundades 1904 i den tysktalande delen av Schweiz. Från 1904 till 1989 har Oris producerat 279st olika in house urverk. Därefter var det ett glapp fram till 2014 då de återigen började lansera in houseurverk. Det första nutida inhouseverket heter cal 110 utifrån att det var Oris 110-års jubileum år 2014. Året efter lanserade de cal 111. Därefter har det rullat på fram till cal 114 år 2018. Och i år 2019 lanseras cal 115, Oris 285e in house-urverk.
Det som skiljer cal 115 från tidigare in house urverk är att det är designat för att vara skeletterat redan i desginstadiet, det är alltså inte skeletterat i efterhand. Gångreserven på 10 dygn drivs av en enda drivfjäder som är 1.2m lång, inofficiellt är gångreserven 12 dygn men under de sista två dygnen kan inte klockan hålla den normala tidhållningen på +6/-4 spd. Hastigheten på verket är 21600vph.
Den ickelinjära kraftreservsindikatorn är patenterad av Oris och visar av praktiska skäl de sista två dygnen tydligare än de första 8 dygnen.
Design
När de utvecklade klockan arbetade designteamet parallellt med utvecklarna av urverket. Valet av titan föll sig naturligt då titan används frekvent inom flygindustrin. Länken är nyutvecklad och har tredelade länkbitar med normal 22mm bandinfästning.
Länkens lås är inspirerat av flygplansbälten.
Glasringens form är inspirerad av en turbinmotor, men fasetteringen kommer ursprungligen från det praktiska behovet av att kunna vrida loss glasringen för att kunna komma åt urverket framifrån.
Foton
På handleden sitter klockan som en smekning och jag hade aldrig gissat att den är 44mm bred. Tunn och smidig, minst sagt. Glasringen är väldigt prominent på foto men mer diskret i verkligheten. Jag gillar den!
Specifikationer
44mm boett i titan.
WR: 100m.
21600vph, 240 pwr gångreserv, manuellt uppdrag, skruvad krona.
Pris på länk: 79.600 sek
Pris på band: 73.900 sek
Tillgänglig i butik nu.
Mer info om modellen.
Denna release börjar egentligen så tidigt som i mars 2019. Redan under Baselworld 2019 hade Oris en exklusiv förhandsvisning av en prototyp av modellen för ”ett fåtal” utvalda. Själva visningen är inget jag kommer glömma i första taget då den i princip innebar en kroppsvisitering efterföljt av en VR-tur där vi fick uppleva klockans urverk inifrån. Efter VR-turen fick vi snabbt se klockan, prova den och återberätta våra första intryck. Från denna upplevelse blev det tydligt att fokuset var urverket och boettens utformning för att möjliggöra studerandet av just urverket.
Oris har valt att ha världsreleasen av Oris Big Crown Pro Pilot X, eller PPX som den även kallas, i Shanghai. ”Varför Shanghai?” blir ju då givetvis en naturlig följdfråga. Shanghai rimmar väl med Oris som varumärke på så sätt att Shanghai är innovativt och strävar efter att ligga i framkant vad gäller utveckling samtidigt som det är känt för att värna om sin historik. En av de lokala journalisterna sammanfattar det med att ”Om du återbesöker Peking efter 5 års frånvaro så kommer du inte känna igen dig. Även om Shanghai utvecklas snabbt har de tagit tillvara på sin historik på ett helt annat sätt än många andra städer i landet”.
Givetvis spelar det även in att Kina är en viktig marknad för Oris. De yngre kinesiska kunderna väljer ofta produkter där de får mycket kvalitet/krona och de söker sig snarare bort från statusprodukter där statusen är i fokus. De väljer istället aktivt att inte inkluderas i den oinförstådda massan som bär det som alla andra bär utifrån status. Beteendet faller inom det vi här ibland kallar “omvänd snobbism”. Det rimmar även bra med Oris tänker jag, ett innovativt märke där urverksinnovation och prisvärdhet ofta lyfts. Oris är även en tillverkare som ofta lyfts av ägare som en underskattad och prisvärd tillverkare.
Oris Co-CEO Rolf Studer beskriver
Oris står för prismedvetenhet och är en frisk fläkt i dagens klockmarknad. Oris är för de som har kämpat hårt för sina pengar och är noga med vad de spenderar sina pengar på. Känslan av exklusivitet drivs inte längre av vad som är dyrt utan styrs hos många av kvalitet. Idag vill folk ha svåröl som uttrycker köparens personlighet, likadant är det med klockor. Vid stora releaser är det idag den mest intressanta klockan som får mest uppmärksamhet, inte den dyrast och exklusivaste.
Oris har som oberoende tillverkare aldrig tänkt kortsiktigt utan har haft ett långsiktigt perspektiv. De tillverkar klockor de själva tror på och känner för. Som exempel passar bronsklockor perfekt för Oris eftersom klockan utvecklas och får karaktär under tiden bäraren lever med klockan. En tourbillon däremot passar inte för Oris eftersom det praktiska syftet saknas, trots att det är imponerande komplikation.
Medan exempelvis Oris 65 pekar mot historisk design och rimmar väl med dagens klocktrender siktar PPX mot framtiden och markerar en ny era för Oris. Modellen innebär inte att Oris kommer sikta på en högre prisklass i framtiden, modellen visar däremot vad Oris är kapabla att tillverka.
Urverk
Manuellt uppdrag, 240 timmar (10dygn) gångreserv. Ickelinjär kraftreservsindikator.
Oris grundades 1904 i den tysktalande delen av Schweiz. Från 1904 till 1989 har Oris producerat 279st olika in house urverk. Därefter var det ett glapp fram till 2014 då de återigen började lansera in houseurverk. Det första nutida inhouseverket heter cal 110 utifrån att det var Oris 110-års jubileum år 2014. Året efter lanserade de cal 111. Därefter har det rullat på fram till cal 114 år 2018. Och i år 2019 lanseras cal 115, Oris 285e in house-urverk.
Det som skiljer cal 115 från tidigare in house urverk är att det är designat för att vara skeletterat redan i desginstadiet, det är alltså inte skeletterat i efterhand. Gångreserven på 10 dygn drivs av en enda drivfjäder som är 1.2m lång, inofficiellt är gångreserven 12 dygn men under de sista två dygnen kan inte klockan hålla den normala tidhållningen på +6/-4 spd. Hastigheten på verket är 21600vph.
Den ickelinjära kraftreservsindikatorn är patenterad av Oris och visar av praktiska skäl de sista två dygnen tydligare än de första 8 dygnen.
Design
När de utvecklade klockan arbetade designteamet parallellt med utvecklarna av urverket. Valet av titan föll sig naturligt då titan används frekvent inom flygindustrin. Länken är nyutvecklad och har tredelade länkbitar med normal 22mm bandinfästning.
Länkens lås är inspirerat av flygplansbälten.
Glasringens form är inspirerad av en turbinmotor, men fasetteringen kommer ursprungligen från det praktiska behovet av att kunna vrida loss glasringen för att kunna komma åt urverket framifrån.
Foton
På handleden sitter klockan som en smekning och jag hade aldrig gissat att den är 44mm bred. Tunn och smidig, minst sagt. Glasringen är väldigt prominent på foto men mer diskret i verkligheten. Jag gillar den!
Specifikationer
44mm boett i titan.
WR: 100m.
21600vph, 240 pwr gångreserv, manuellt uppdrag, skruvad krona.
Pris på länk: 79.600 sek
Pris på band: 73.900 sek
Tillgänglig i butik nu.
Mer info om modellen.