• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris färgglada urtavlor, hur ser er vintage Oris ut och vad kan ni om den?

Sebari

Breitling
Jag slås av den stora variationen som finns bland Oris uren när det kommer till urtavlorna med dess färger och mönster... Vad kan ni om dessa klockor och hur ser era ex ut? Förekommer det efterfabrikat och varför finner man inte liknande urtavlor hos så många andra vintage klockor?

Show us your colored dial candy!
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det är relativt vanligt förekommande med ommålade tavlor från t.ex. Indien om du söker efter vintage Oris via Ebay.
Dessa tavlor förekommer av förklarliga skäl i alla möjliga kulörer. Ofta anges i beskrivningen att klockan är omgjord.
 

Gurgel

Cartier
Jag undrar varför de indiska entreprenörerna valt just Oris att misshandla på detta sätt. Någon som har en aning? Varför inte dyrare klockor?
Förövrigt tycker jag de ser ut som skit. Men tydligen finns det dem som tycker de är snygga och köper dem. Synd bara att de blir lurade. Mer eller mindre.
 

rogart-63

Patek
Jag undrar varför de indiska entreprenörerna valt just Oris att misshandla på detta sätt. Någon som har en aning? Varför inte dyrare klockor?
Förövrigt tycker jag de ser ut som skit. Men tydligen finns det dem som tycker de är snygga och köper dem. Synd bara att de blir lurade. Mer eller mindre.
Inte bara Oris utan även Favre-leuba och Citizen. Finns säkert fler?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok. Jag har bara sett Oris, har iofs inte letat.
I vilket fall kan vi konstatera att det är vanskligt att köpa vintage på nätet om man inte är semi-professionell vintagenörd.
Det går ju alltid höra med någon annan och få ett second opinion innan man budar på en klocka man inte har koll på. Tycker inte att man behöver vara nörd för att lyckas köpa bra vintage.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
också förvånad över alla hundratals klockor på ebay från indien. Förutom nämnda Favre-Leuba, Oris och Citizen finns en hel del annat också. Seiko och Orient t.ex. Någon som köpt någon av de glada indierna och öppnat och jämfört klockorna. Har ju svårt att tänka mig att de är koscher. Luktar lite HMT-franken.
 

rogart-63

Patek
Fick en Seiko 7005-7021 med posten idag . Boetten polerad så det gnistrar. Men tavlan och visare såg okej ut. Mest tänkt som reservdelar? Säljaren hade inte världens bästa feeback 94,3 % .
 

Gurgel

Cartier
Det går ju alltid höra med någon annan och få ett second opinion innan man budar på en klocka man inte har koll på. Tycker inte att man behöver vara nörd för att lyckas köpa bra vintage.
Tror nog att det är ganska många som drar sig för att köpa vintage pga för dålig kompetens. Lika många köper nog vintage oavsett och jag antar att det ibland går bra och ibland inte fullt så bra.
Jag håller med dig om att det går att be om råd, är man medlem på KS ligger det ju nära till hands. Dock är väl flertalet klockköpare inte medlemsmöte här och kanske inte heller har tillgång till samma kunskap och erfarenhet. Själv kan jag absolut nada, skulle aldrig kunna bedöma vare sig urverk, visare, boett eller tavla, huruvida det är original etc. Men jag skulle starta en tråd och hoppas på att de som svarar har koll (även om det allt som oftast kommet svar av karaktären "jag kan inte så mycket men den luktar skumt"). Emellan dessa inlägg brukar det ju komma bättre svar som man förmodligen kan lita på. Gäller det Rolex är ju kunskapen enorm på KS. Det är rätt häftigt, liksom viljan att hjälpa en fellow klockbroder/syster.
 

Gurgel

Cartier
Hade jag ingen aning om. Det är ju det jag säger. Livsfarligt att köpa vintage för en glad amatör...
 

BoEtt

Rolex
Det kryllar av dem på Tratten: Oris, Fortis, Favre-Leuba, Citizen, Ricoh, HMT... alla med kakdegsfärgade tavlor.
Mailade en av annonsörerna och fick bekräftat att de är "omålade" i Indien och har FHF verk.
Kollar man på bilderna på boett och urverk är de exakt lika. Jag gissar att det är helt nya med mindre märkens logos.
Så länge det inte är något av de större märkena gör inte Tradera något för att stoppa dem.
 
Topp