• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris magiska lås?

Ganga

Omega
Jag håller på att läsa "The Oris Handbook" och där stötte jag på ett påstående som jag inte riktigt kunde förstå...
Man sa att man utvecklat en unik "safety clasp" som gör att klockan inte kommer att trilla av armen trots att låset skulle gå upp.

Det låter ju fantastiskt! Nästan magiskt!
Jag förstår det inte riktigt, kan någon förklara?
image.jpeg
image.jpeg
 

Starship

Cartier
Jag har det låset men har svårt att se hur det där är tänkt att fungera. Hoppas att någon kan förklara vad de menar.
 

M021

Rolex
2-Faktor
ingen Oris expert men som ovan nämnt, känns som ett viklås som gör att klockan måste över hela handen innan den trillar av..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det är inte så att låset bara öppnar sig halvvägs och att ett ytterligare handgrepp krävs för att öppna det helt? (Jag spekulerar vilt då jag aldrig har sett det i verkligheten)
 

Ganga

Omega
Det är inte så att låset bara öppnar sig halvvägs och att ett ytterligare handgrepp krävs för att öppna det helt? (Jag spekulerar vilt då jag aldrig har sett det i verkligheten)
Intressant teori, men jag tror tyvärr inte att den stämmer, inte märkt något då jag pillat på klockan...
 

watchwelder

Friends of KS
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG
 

jabla

Sarlacc
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG


MAGISKT! :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG

Haha! Underbart att du gör ett test med en riktig handske! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG
Se till att dyka med knuten hand bara så funkar det. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är man riktigt hardcore så kör man inte lås alls, då blir det helt tappsäkert. Såg någon lirare som hade gjort så på Rolexforum. Tagit bort låset och skruvat ihop den på armen med massa extra länkbitar. Det är respekt! :)
Låter ju föga praktiskt men roligt.
Pics or it didn't happen!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Låter ju föga praktiskt men roligt.
Pics or it didn't happen!
Tyvärr var det ju inte jag som gjorde så... Har aldrig haft så många länkbitar över. Någon här på forumet med ett antal bitar över borde testa omgående! Finns säkert många som skulle kunna mecka ihop det på ett ögonblick. @Af Sjodahl kanske med av någon av sina fat ladys? :)
 

Ganga

Omega
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG
Helt fantastiskt!
Du levererade helt klart den mest innovativa inlägget i tråden!
Skönt att veta att den faktiskt fungerar!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kollade lite förut idag och kom fram till , som några redan gjort, att det måste vara "ankaret" dem syftar på.
Men den blir ju sjukt stor så var tvungen att göra ett test, en 5mm dykhandske och knuten näve. Skakade på handen/armen medan jag drog den fram och tillbaka åt alla håll. Den åkte inte över handen och den öppnade sig aldrig så att den kunde glida av handleden. Skulle säga att den fungerar:cigar:
IMG_4396.JPG
grymma plus poäng för hemma testande ! =)
 
Topp