• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Sixty-five diver vs Longines Legend Diver

pederr

Cartier
Har en LLD så jag är inte opartisk, och säger LLD. Varför:
Snyggare tavla och visare med mer vintagekänsla (även om visaren är väldigt blank vilket gör att jag tycker den blir svår att se ibland).
De omdiskuterade bandhornen - långa ja, men de klockan karaktär och för mig stärks "instrumentkänslan". Det går också att köra med ett tjockare band.
20160129_140337.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Oris alla gånger. Mycket roligare klocka och har inte de extremt långa luggarna som LLD har. För övrigt tycker jag inte att man ska ha läderband på dykarklockor (vilket är vad LLD passar bäst till). Det är lite som att typ ha gummistövlar till en smoking. Eller som att dyka i ett par Allen Edmonds-skor :)
 
Senast ändrad:
Hur menar du att den inte är kompressordykare?

För att klockorna som kallas kompressor eller superkompressor kallas det iom att dom hade ett patenterat sätt att täta klockorna som du kan läsa om här

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

och här

http://wornandwound.com/2014/03/24/guide-super-compressors/

Och den nya använder inte detta sätt och är därmed ingen superkompressor medans den gamla originalet var det...dock så ser dom likadana ut typ...
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Orisen. Den är nättare. Har du mindre handleder som jag så funkar helt enkelt inte större klockor. Sedan tycker jag den har lite mer personlighet och är intressantare. Den väger bara 76g. Utan att ha provat den tror jag det är en sån klocka man tar på och sen sitter den där utan att man tänker på det.

 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Longines Legend Diver tycker jag egentligen är snyggare och passar bättre med olika armband, men den är för stor.
Hade den varit mindre hade det varit ett lätt val. Tycker båda är trevliga klockor i övrigt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag hade definitivt tagit Orisen, främst för att den är snyggare och bättre i storleken i min mening. Har dock svårt för fakepatina men paketet i övrigt är väldigt lyckat tycker jag.
 

Subby

Rolex
Oris alla gånger. Mycket roligare klocka och har inte de extremt långa luggarna som LLD har. För övrigt tycker jag inte att man ska ha läderband på dykarklockor (vilket är vad LLD passar bäst till). Det är lite som att typ ha gummistövlar till en smoking. Eller som att dyka i ett par Allen Edmonds-skor :)

Orisen är för övrigt inte direkt ett dykarur i mina ögon, trist med 100m täthet.
 

mmx

Cartier
+1 på att 100 m är klent för ett modernt dykarur. Tror ingen behöver oroa sig för storleken på någon av klockorna, funkar de på mig funkar de på alla...
Mina $0.02 på Longines:en och segelduksbandet, det är coolt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Orisen verkar vara det vettigaste valet för dig IMHO.
1. Länk vinner alltid, men passar ändå bra på olika band.
2. För smala handleder, en trevligare storlek på alla sätt, då även den externa bezeln gör "urtavlan" mindre.
3. Du har redan en Longines.
4. Snyggare/roligare/cleanare tavla och mer lättavläst.
 

relhok

Omega
Lägger min röst på Orisen, jag tycker att tavlan är sådär men övrigt är klockan en fullträff.
Jag har personligen svårt för penisformad timvisare a'la LLD.
 

Subby

Rolex
Iofs i princip bara ett problem i teorin då 100m mer än okej för 99% av köparna som ändå bara kommer simma/bada i havet och poolen med den...och den skulle nog även palla ett dyk....

Det kanske är så..

För att klargöra saken så letar jag inte efter en dykklocka i princip men jag har en svaghet när det gäller dykare i vintagestil.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Helst båda :)
Men jag hade tagit Orisen på länk men om man jämför den båda utan länk hade jag gått på LLD.
Hmmm... Blev inte så bra råd detta är jah rädd för, mest rörigt. Well well ;)
 
LLD ser jäkligt fin ut, dressdykare liksom! Oris sixty-Five är inte en riktig dykare och har ett lite "cartoonish" utseende på urtavlan, så jag skulle ta LLD:n. Men jag gillar Oris tunnhet och möjligheten till länk.
 
Jag röstar för LLD, nu har jag en själv dock är den lite högre och oris är betydligt mycket lättare och tunnare men känns inte lika stabil och lite bräckligare men annars sjysst klocka
image.jpeg

Brukar köra min med mesh eller brunt läder
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju en ISO-standard för dykarklockor med 100m WR så fjanterier om 500 m WR och He-ventiler kan ni ju skippa, 100 m räcker gott.

Kul att ställa dessa två klockor mot varandra då de bör vara direkta konkurrenter. Jag tycker Orisen är ett roligare val men tycker Långshinnen känns som en seriösare klocka rent designmässigt. Orisen är en kul komplementklocka men Lången håller nog bättre om klockan ska sitta på för jämnan.
 
Topp