• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Osäker på vad som riskerar att skada min klocka

Detta har säkert diskuterats gång på gång och då får ni gärna lotsa mig till rätt inlägg, men jag har en ny superocean 42, blir inte klok på om man får vrida tillbaka tiden tex vid sommartid/vintertids omställning eller om man kan ställa datumet tillbaka eller bara framåt och vilka risker detta medför?

tack på förhand!

Givetvis kan du ställa om din klocka. Du kan göra det 10 ggr i veckan om du så vill

Försök dock låta bli medan den står på mellan 22-03 eller vad man nu brukar rekommendera, för datumväxlingens skull.

De flesta moderna urverk tål att man ställer tid och datum bakåt men det finns vissa som inte gör det och rekommendationen är att undvika det för att slippa riskera något i onödan.

De flesta moderna urverk tål att man ställer tid och datum bakåt men det finns vissa som inte gör det och rekommendationen är att undvika det för att slippa riskera något i onödan.

Mja, inte helt så. De flesta moderna verk har fjäderbelastade mekanismer så du kan vrida tillbaka tiden men datumet kommer inte skifta bakåt. Generellt sett då kunder inte har koll på hur de enskilda mekanismerna fungerar så är det allti bättre att dra klockan framåt.

Detta har säkert diskuterats gång på gång och då får ni gärna lotsa mig till rätt inlägg, men jag har en ny superocean 42, blir inte klok på om man får vrida tillbaka tiden tex vid sommartid/vintertids omställning eller om man kan ställa datumet tillbaka eller bara framåt och vilka risker detta medför?

tack på förhand!
Du kan nog göra allt möjligt utan att en sån pajjar. Det enda är väl som ovan att undvika datumbyten omkring då verket själv vill byta datum.

Tillbaka
Topp