• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Osäkra betalmetoder /Swish ?!

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kungens vän blåst via Swish – på 700 000 http://www.aftonbladet.se/a/zpO29

Enligt Aftonbladet så har bedragare kapat identiteten och betalt klockköp mm med Swish och så har banken upptäckt bedrägeriet och dragit tillbaka pengen efter att det redan genomförts och pengen satt på säljarens konto.

Om banker kan göra så når någons identitet blivit kapad så flyttas förlusten för bedrägeriet till ont anade säljaren.......

Bedrövligt eller?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kan vara att jag är bakfull men förstår inte hur de lyckas backa swishbetalningen. Om degen syns på kontot kan den väl inte bara dras tillbaks hux?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Bedrövligt, folk som skor sig på andra står lågt i kurs.

Finansmannen i denna story måste ju slarvat med sina uppgifter, annars är det inte så lätt att ta sig in i Swish etc
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kungens vän blåst via Swish – på 700 000 http://www.aftonbladet.se/a/zpO29

Enligt Aftonbladet så har bedragare kapat identiteten och betalt klockköp mm med Swish och så har banken upptäckt bedrägeriet och dragit tillbaka pengen efter att det redan genomförts och pengen satt på säljarens konto.

Om banker kan göra så når någons identitet blivit kapad så flyttas förlusten för bedrägeriet till ont anade säljaren.......

Bedrövligt eller?
Rubriken kanske skulle varit "Identitetskapning/Swish" istället ;)
För mig är Swish fortfarande en säker betalningsmetod!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Utan att ha läst artikeln men jag har svårt att se att banken verkligen gjort det där.
Sedan är det väl knappast standard i Swish att kunna föra över 700 papp utan att genomfört ett par steg innan.
I min värld är det inte fråga om huruvida betalmetoden är säker utan snarare hur vi handskas med personuppgifter.
 

David

Bödeln
Rubriken kanske skulle varit "Identitetskapning/Swish" istället ;)
För mig är Swish fortfarande en säker betalningsmetod!
Hela poängen med Swish är ju att man kan (kunde?) vara säker på att pengarna var säkrade så snart det plingade i telefonen. Visar det sig att man kan bli av pengarna om köparen använt kapade uppgifter är vi tillbaka på kontanthantering.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Kollade på inslaget och det är något som inte sägs/stämmer... Som nämnts i kommentarerna ovan så är det i så fall något helt nytt - att skickande bank på något sätt kan "ta tillbaka" pengar som hamnat på säljarens konto. Ganska övertygad om att det skulle innebära stora förändringar i de allmänna avtalsvillkor som finns och inget som bankerna kan införa utan att informera kunderna om...
Vet inte heller om jag lyssnade lite dåligt, men sa de rakt ut att säljaren hade sett pengarna på sitt konto, via en egen mobil/ipad/dator? Om inte så kan det ju vara ett "vanligt" bedrägeri där köparen visar upp en fejkad överföringsverifikation...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Aftonbladet känns inte som den mest tillförlitliga nyhetskällan heller. De har ju en tendens för att missförstå, förvränga och publicera rena felaktigheter. Jag skulle inte dra för stora växlar av den där artikeln ..
 

Kronan

Omega
Kungens vän blåst via Swish – på 700 000 http://www.aftonbladet.se/a/zpO29

Enligt Aftonbladet så har bedragare kapat identiteten och betalt klockköp mm med Swish och så har banken upptäckt bedrägeriet och dragit tillbaka pengen efter att det redan genomförts och pengen satt på säljarens konto.

Om banker kan göra så når någons identitet blivit kapad så flyttas förlusten för bedrägeriet till ont anade säljaren.......

Bedrövligt eller?

Har drivit olika företag och dessvärre kan jag konfirmera att bankerna helt utan förvarning kan dra tillbaka pengar från säljaren i liknande lägen. Har hänt mig ett flertal gånger att kunder handlat med vad jag i efterhand gissar är stulna kortuppgifter, och att banken därefter, extremt kortfattat, konstaterar att ett bedrägeri har utförts och att pengarna därmed tas tillbaka. Ganska märkligt med tanke på att jag har betalat dyra pengar för att bankerna ska tillhandahålla så kallade säkra betalningslösningingar åt mig.

Om jag som säljare vill ha mina pengar tillbaka krävs det att jag får personen fälld för brottet, samt att han har ekonomi att betala tillbaka. Helt omöjligt med andra ord.

Summa sumarum är att bankerna tar en extremt liten risk då deras tillvägagångssätt sker enligt ovanstående. All risk ligger alltid på säljaren. Trist att bankerna ofta framstår som änglar då de vid bedrägerier ofta brukar betala tillbaka beloppen. Att det handlar om att dom i sin tur stjäl pengarna från tredje part framgår inte lika tydligt.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Rubriken kanske skulle varit "Identitetskapning/Swish" istället ;)
För mig är Swish fortfarande en säker betalningsmetod!

Eller inte, för i min värld om artikeln stämmer och banker kan flytta risken och förlusten vid bedrägeri till säljaren så är kontanter bäst för mig.

Utan att ha läst artikeln men jag har svårt att se att banken verkligen gjort det där.
Sedan är det väl knappast standard i Swish att kunna föra över 700 papp utan att genomfört ett par steg innan.
I min värld är det inte fråga om huruvida betalmetoden är säker utan snarare hur vi handskas med personuppgifter.

Hade du läst artikeln så hade du också sett att det var flera affärer och olika kunder, men det är säkert inte så vanligt med totala belopp om 700 tkr heller, men det läskiga är att banken kan dra tillbaka pengar som sitter på säljarens konto
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Har drivit olika företag och dessvärre kan jag konfirmera att bankerna helt utan förvarning kan dra tillbaka pengar från säljaren i liknande lägen. Har hänt mig ett flertal gånger att kunder handlat med vad jag i efterhand gissar är stulna kortuppgifter, och att banken därefter, extremt kortfattat, konstaterar att ett bedrägeri har utförts och att pengarna därmed tas tillbaka. Ganska märkligt med tanke på att jag har betalat dyra pengar för att bankerna ska tillhandahålla så kallade säkra betalningslösningingar åt mig.

Om jag som säljare vill ha mina pengar tillbaka krävs det att jag får personen fälld för brottet, samt att han har ekonomi att betala tillbaka. Helt omöjligt med andra ord.

Summa sumarum är att bankerna tar en extremt liten risk då deras tillvägagångssätt sker enligt ovanstående. All risk ligger alltid på säljaren. Trist att bankerna ofta framstår som änglar då de vid bedrägerier ofta brukar betala tillbaka beloppen. Att det handlar om att dom i sin tur stjäl pengarna från tredje part framgår inte lika tydligt.
Det låter osannolikt men jag tror dig, och det är just detta att man som säljare helt plötsligt känner otrygghet vid alla transaktioner där banken är inblandad...... hur tusan ska en säljare kunna skydda sig om det är på detta viset?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Chattade lite med min bank (Skandiabanken):

upload_2017-4-22_10-29-51.png
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Chattade lite med min bank (Skandiabanken):

upload_2017-4-22_10-29-51.png
Det låter vettigt! Det är det enda sättet att göra Swish säkert att inte lägga förlusten på säljaren.
I artikeln var det SEB, som kanske har andra metoder...?!?

Jag antar att banken har ansett att säljaren varit en "målvakt" och därför gjort som man gjort
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Eller inte, för i min värld om artikeln stämmer och banker kan flytta risken och förlusten vid bedrägeri till säljaren så är kontanter bäst för mig.

Mmm, vi drar olika slutsatser av en artikel i Aftonbladet. Jag fortsätter med Swish och digitala betalningar. Det var så länge sedan jag använde sedlar att jag kanske inte ens skulle kunna se om sedlarna är falska eller inte ;)
 
Måste väl vara flera omgångar, det är max 200,000 / dag? (Tillfällig belopp) eller går det övergöra 200,000 flera gånger visste jag inte!

Tycker PayPal är ganska bra, kan vara lite krångeln när det gäller retur/möter någon köpare som ångrar sig
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har drivit olika företag och dessvärre kan jag konfirmera att bankerna helt utan förvarning kan dra tillbaka pengar från säljaren i liknande lägen. Har hänt mig ett flertal gånger att kunder handlat med vad jag i efterhand gissar är stulna kortuppgifter, och att banken därefter, extremt kortfattat, konstaterar att ett bedrägeri har utförts och att pengarna därmed tas tillbaka. Ganska märkligt med tanke på att jag har betalat dyra pengar för att bankerna ska tillhandahålla så kallade säkra betalningslösningingar åt mig.

Om jag som säljare vill ha mina pengar tillbaka krävs det att jag får personen fälld för brottet, samt att han har ekonomi att betala tillbaka. Helt omöjligt med andra ord.

Summa sumarum är att bankerna tar en extremt liten risk då deras tillvägagångssätt sker enligt ovanstående. All risk ligger alltid på säljaren. Trist att bankerna ofta framstår som änglar då de vid bedrägerier ofta brukar betala tillbaka beloppen. Att det handlar om att dom i sin tur stjäl pengarna från tredje part framgår inte lika tydligt.
Det där är kortbetalningar. Det kallas charge-back och är en del av villkoren.
Så fungerar inte banköverföring eller swish.

Kan _lova_ er att det finns mer i historien än vad Aftonbladet berättar. Det gör det alltid.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Det är synd att vi inte får veta mer av detaljerna men då skulle fler utföra bedrägeriet på detta sätt vilket Aftonbladet är medvetna om. Det som kommer närmast tillhands är det gamla vanliga varianten med adressändring och vittja brevlådor. Men detta bedrägeri kan man idag lätt undvika genom att spärra adress ändring hos skatteverket.

Detta tyder på att personen/personerna har haft full tillgång till kontot och gjort löpande utbetalningar och överföringar under flera dagar pga beloppsgränsen. Så man får ta Aftonbladets artiklar med en nypa salt som någon innan påpekat.

När det gäller beloppsgränser är det 150 000 internationell betalning på SEB och 200 000 för inrikes överföringar mellan Nordea och Swedbank enligt kund info.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har drivit olika företag och dessvärre kan jag konfirmera att bankerna helt utan förvarning kan dra tillbaka pengar från säljaren i liknande lägen...
Som @alfgren redan påpekat har det inget med Swish att göra. En korttransaktion får du betalt för i efterhand som handlare. Om banken/inlösaren anser att du begått något fel kan de låta bli att betala.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Summa sumarum är att bankerna tar en extremt liten risk då deras tillvägagångssätt sker enligt ovanstående. All risk ligger alltid på säljaren. Trist att bankerna ofta framstår som änglar då de vid bedrägerier ofta brukar betala tillbaka beloppen. Att det handlar om att dom i sin tur stjäl pengarna från tredje part framgår inte lika tydligt.

Fattade inte det där. Utveckla gärna så att en trögfattad som mig greppar.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Hmm kan det här hända?
TEx:

A: blåser En person på 100k som får det på sitt konto.
A: köper klocka från B med swish för 100k och försvinner eller klockan försvinner.
Banken går in och tar tillbaka pengarna från B för det är svarta pengar.
B: står utan pengar och klocka. Försäkringen kan inte göra något för att du inte kollat upp om pengarna är vita?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det är synd att vi inte får veta mer av detaljerna men då skulle fler utföra bedrägeriet på detta sätt vilket Aftonbladet är medvetna om. Det som kommer närmast tillhands är det gamla vanliga varianten med adressändring och vittja brevlådor. Men detta bedrägeri kan man idag lätt undvika genom att spärra adress ändring hos skatteverket.

Detta tyder på att personen/personerna har haft full tillgång till kontot och gjort löpande utbetalningar och överföringar under flera dagar pga beloppsgränsen. Så man får ta Aftonbladets artiklar med en nypa salt som någon innan påpekat.

När det gäller beloppsgränser är det 150 000 internationell betalning på SEB och 200 000 för inrikes överföringar mellan Nordea och Swedbank enligt kund info.

Kan passa på att slänga in länken, rekomenderar alla att spärra sin adress med BankId:
http://www.skatteverket.se/privat/s...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

Även skaffa digital brevlåda för myndighetspost så ingen kan vittja den fysiska brevlådan på dessa försändelser:
https://kivra.com/
 

plexan

Cartier
Vilken otydlig artikel, finns ju typ ingen info hur det har gått till. Vet ju inte hur oförsiktig finansmannen har varit? Känns bara som dom vill locka läsare och skrämma upp folk att swish är osäkert.
 

Hugii

Audemars
Id-kapning har väl inget med swish att göra.
Att banken sen tog tillbaka pengarna, ja dem kommer att återbetala för mottagaren har inte gjort nåt fel. Banken bara agerade snabbt för att pengarna inte skulle försvinna.
Det är väl bara Kfm och Domstol som har befogenheter att ta egendom. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hmm kan det här hända?
TEx:

A: blåser En person på 100k som får det på sitt konto.
A: köper klocka från B med swish för 100k och försvinner eller klockan försvinner.
Banken går in och tar tillbaka pengarna från B för det är svarta pengar.
B: står utan pengar och klocka. Försäkringen kan inte göra något för att du inte kollat upp om pengarna är vita?
Nej inte med Swish eller banköverföring.
 
Topp