• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oseriöst auktionshus!

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Helsingborg igen...
Nyligen genomgången av urmakare, skulle inte tro det!

MTWhxXH.jpg


vJ4rZZg.jpg



http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC=HAV&inA=20131030_1118&inO=207
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Till och med jag som inte kan så mycket om omega ser ju att den är fejk! oseriöst!
Ja, exakt. En riktigt dålig kopia som Helsingborg auktionerar ut som en Omega. När de dessutom hävdar att en urmakare gått igenom/kontrollerat/service? så borde det för de mer okunniga vara som en garanti att den är kosher. Riktigt fult. Har en urmakare verkligen lyft på boettlocket så hävdar jag bestämt att samtliga som tillhör skrået dömer ut klockan som kopia (vilket borde vara uppenbart redan vid en utvändig titt...)
 

maxmol

Panerai
Man kan fan undra om det är uppsåt eller idioti. Tråkigt att auktionshus ska hålla på så. De flesta känner ju tyvärr en viss trygghet när man handlar från auktionshus, även om det är lantauktionerna ska de fan klara av att avgöra att det där inte är en riktig Omega... :clown:
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det känns ju tyvärr heller inte helt orimligt att några okunniga startar ett ordentligt budkrig när den ligger ute till det priset.
Edit: Stava till 'Junghans' kan de minsann inte heller...
 

vonhall

Rolex
Riktigt beklämmande att okunskapen är så låg hos ett auktionsverk! Vill verkligen hoppas att det är okunskapen som är låg och inget annat!
 

max

Dancing Queen
Mailade dem så nu är auktionen borttagen.

"Hej
Vi tackar för att du är uppmärksam, har plockat bort den ur auktionen. Vi har slutat sälja kopior.
Men denna har vi missat. Vi ska givetvis inte sälja några falska klockor. Än en gång tack för hjälpen.
Trevlig helg."


PS. Jag kommer skratta åt texten "Vi har slutat sälja kopior" både länge och väl :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mailade dem så nu är auktionen borttagen.

"Hej
Vi tackar för att du är uppmärksam, har plockat bort den ur auktionen. Vi har slutat sälja kopior.
Men denna har vi missat. Vi ska givetvis inte sälja några falska klockor. Än en gång tack för hjälpen.
Trevlig helg."


PS. Jag kommer skratta åt texten "Vi har slutat sälja kopior" både länge och väl :D
Good show! Bra gjort, jag var precis på väg att göra detsamma! :)
 

Weberg

Audemars
"Vi har slutat sälja kopior" WTF! Mediaträning, någon? Bra gjort. Det ligger i allas vårt intresse att sånt där kvävs i sin linda. Särskilt när det gäller auktionshus.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det där kan ju omöjligen baseras på endast okunnighet. Det står ju klart och tydligt att den är "nyligen genomgången av urmakare", vilket den uppenbarligen inte är.
 

DrDre

Patek
Det klart att man inte ska sälja kopior och de har uppenbarligen inte gjort det medvetet. Men man får väl också beakta att den där auktionsfirman inte precis är Christies eller Southeby's, utan helt vanligt hyggligt folk som driver en lokal auktionsfirma som förmodligen främst kränger sterbhus, begagnade nyttoprylar etc, dvs mtk av det de säljer är förmodligen av loppiskaraktär.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det klart att man inte ska sälja kopior och de har uppenbarligen inte gjort det medvetet. Men man får väl också beakta att den där auktionsfirman inte precis är Christies eller Southeby's, utan helt vanligt hyggligt folk som driver en lokal auktionsfirma som förmodligen främst kränger sterbhus, begagnade nyttoprylar etc, dvs mtk av det de säljer är förmodligen av loppiskaraktär.
Jag vet inte det. Dom brukar ha ganska mycket gamla armbandsur, både herr och dam och ofta i guld. Ofta priser uppåt 15000 kr, så helt loppis-betonade skulle jag inte kalla dem.
 

DrDre

Patek
Du vet säkert mycket bättre vad det är för firma. Eller rättare sagt jag har aldrig ens hört om den. Men ett axplock från första sidan av den aktuella auktionen ger ju en viss fingervisning om vad de säljer:


14. Tomtar, 2 st Terracotta, Hh 42 cm, den största med lagning
Utrop
400 SEKStartpris
100 SEK




40. Pipor 3 st samt pipställ
bl a Georg Jensen
Utrop
300 SEK
Startpris
100 SEK





15. Bordsdekorationer av papper
Änglar, Hh 40cm
Utrop
300 SEK
Startpris
100 SEK
 

Weberg

Audemars
Du vet säkert mycket bättre vad det är för firma. Eller rättare sagt jag har aldrig ens hört om den. Men ett axplock från första sidan av den aktuella auktionen ger ju en viss fingervisning om vad de säljer:


14. Tomtar, 2 st Terracotta, Hh 42 cm, den största med lagning
Utrop
400 SEKStartpris
100 SEK




40. Pipor 3 st samt pipställ
bl a Georg Jensen
Utrop
300 SEK
Startpris
100 SEK





15. Bordsdekorationer av papper
Änglar, Hh 40cm
Utrop
300 SEK
Startpris
100 SEK


Okej, när man ser det där så känns det inte längre riktigt lika angeläget att gå hårt åt dem. Inte helt otippat ett äldre par som säkert vet mycket om porslinsfigurer och trädgårdstomtar, men desto mindre om schweiziska urverk. Lite dumt dock att de blandar in uttryck som "nyligen genomgången av urmakare". Om de upphör med dessa dumheter så behöver väl ingen större skugga läggas över dem, känner jag. Men det kan ju bero på att det är fredag :)
 

DrDre

Patek
Vid närmare eftertanken kanske jag inte ska raljera för mycket om auktionsfirman. Den där terrakottatomten skulle nog göra sig på öppenspisen. Och bordsdekorationerna vore ju trevligt att kunna ta fram när det lackar mot jul. Å va' fan, när man ändå är igång å storhandlar, så varför inte också slå till köpa ett set begnade pipor! Om du har ett konto där så skulle du kanske kunna hjälpa mig att ropa in dem? :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ännu värre! Den är lagad! Bland oss med ett seriöst intresse för trädgårdstomtar, så är det att likställa med ett helgerån i klass med att lämna in en Rolex DRSD för re-lume.
Fy fan. Är så Jävla trött på franken-tomtar. Blir ju inte bättre nu när opålästa Svenssons ökar efterfrågan runt jul. Kan ingen bara hitta en gammal låda "julpynt" på vinden hos mormor. Så att man kan få chansen att hugga lite god vintage? Re-lume? Du är för snäll. Skulle likna det vid papptavlor.
 

16610

Patek
2-Faktor
Men är det någon som sett ex kaplans eller sefina lägga ut kopior? Som sagt man litar ju på att de en auktionsfirmorna lägger ut äkta varor.
Vill minas att jag skapa en tråd om en rolex lauritz hade på auktion som var en kopia. De tog bort klockan snart efter någon påpekat det.
 
Topp