• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Osmidig sökfunktion

Vad tycker du om sökfunktionen?

• Bra

Röster: 13 11.0%
  • Dålig

Röster: 105 89.0%

• Totala väljare
    118

Diskaren

Guld
2-Faktor
OBS Denna tråd är tyvärr av det tråkiga hållet och handlar inte alls om klockor utan snarare om själva forumplattformen.

Ofta (läs dagligen) får man höra i trådar där medlemmar hänvisar till sökfunktionen gällande frågor och funderingar. Men jag upplever sökfunktionen mycket dåligt och inte alls smidig så jag förstår att många upplver det lättare att bara starta en egen tråd angående ens frågor.

Upplever någon mer ännjag sökfunktionen kass eller är det jag som tekniskt imbecill?

Exempelvis försöker jag ibland hitta trådar jag tycker är intressanta men glömt namnet på och det räcker att man missar något ord så har du ingen chans i världen att hitta det du söker efter.

Annat exempel jag bara för någon stund sedan sökte på är: "Dykarklocka under 5000"
Och alternativet sökmotorn gav mig var en tråd om nån snubbe som vill bli owg.
IMG_2450.jpg

Självklart kan man testa sig fram och speciellisera diverse olika sökord men det kan ta jäkligt lång tid innan man hittar något av rimlig substans.

FÖR ATT FÖRTYDLIGA är i detta inte på något vis kritik mot forumägarna utan överlag är KS top notch, MEN just sökfunktion är enligt min mening inte den vassate. Min poäng är att man antingen borde utveckla sökfunktionen så den blir mer användarvänlig altenativt borde folk ha lite större förståelse för att trådar i liknande slag som mredan befintliga startas.

Kanske är det bara mig det är fel på men isåfall får gärna någon enkelt säga vad jag gör fel. :)

Håller med helt. Säg till exempel att du vill hitta tråden om blocketannonser. Snudd på omöjligt om man inte använder citationstecken, exakta rubriker, och bockar i "sök endast rubriker".

Lägg till en poll så blir det enkelt att se vad folk tycker :)

Även jag tycker den funkar dåligt iom det som redan nämnts.

Jag söker med de större sökmotorerna frasen + klocksnack så får man väldigt relevanta träffar. Precis som för i tråden nämnt.
Interna sökmotorn är lite lotteri.

Forumet är väl XenForo's mjukvara rakt av, vilket betyder att KS administratörer tillhandahåller allt innehåll för vårt kära forum via deras CMS. Om det går att anpassa där så kanske det finns chans till förbättring, annars blir det jobbigt för mjukvaran kommer nog as is.
Att programmera ett forum är jobbigt, så det är lättare att vända sig till beprövad forummjukvara som funnits en längre tid såsom bbforum, xenforo eller bbpress.
Skiten är oftast skriven i PHP, och jag ryser när jag tänker på hur äckligt syntaxmässigt språk det är.

Forumet är väl XenForo's mjukvara rakt av, vilket betyder att KS administratörer tillhandahåller allt innehåll för vårt kära forum via deras CMS. Om det går att anpassa där så kanske det finns chans till förbättring, annars blir det jobbigt för mjukvaran kommer nog as is.
Att programmera ett forum är jobbigt, så det är lättare att vända sig till beprövad forummjukvara som funnits en längre tid såsom bbforum, xenforo eller bbpress.
Skiten är oftast skriven i PHP, och jag ryser när jag tänker på hur äckligt syntaxmässigt språk det är.
Förstår också att det antagligen inte är en quickfix och vi kanske får leva med det. Men vi kanske ska vara lite snällare mot Giraffer innan vi skriker använd sökfunktion det första vi gör då :)

C028DEFD-C5FB-4B11-A41D-8168391C8B9A.jpeg

Det var väl inte så svårt? :D

Jag tycker helt ärligt inte sökfunktionen är så kass, folk är däremot kass på att skriva bra rubriker och kass på att använda taggarna.

Ett tag hade KS googlesök integrerat, vissa tyckte det blev bättre.

C028DEFD-C5FB-4B11-A41D-8168391C8B9A.jpeg

Det var väl inte så svårt? :D

Jag tycker helt ärligt inte sökfunktionen är så kass, folk är däremot kass på att skriva bra rubriker och kass på att använda taggarna.

Ett tag hade KS googlesök integrerat, vissa tyckte det blev bättre.
Nej självklart kan man testa sig fram genom olika ordföljd och sökord men det orkar man inte alltid göra eftersom man är för bekväm! :)

Tillbaka
Topp