• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ostämplat cert - hur?

kbw

Basic
2-Faktor
Hej!

Jag har hittat en klocka som jag är intresserad av, men det finns ett problem och det är att certifikatet inte är komplett. Serienummer och datum är ifyllt, men det saknar AD-stämpel. Så till min fråga, hur kan det bli så att en klocka säljs med ett ostämplat cert? Oifyllt i övrigt kan jag förstå, men just stämpeln förbryllar mig.

Några tankar?

Ändå lite förvånande att du ställer denna fråga när du varit medlem i över fem år här på KS.
Men handlar väl om gråhandel. :)

AD som inte vill skylta med att dom säljer snett.

Så det var så enkelt alltså. Kommer AD:n vägra serva etc när det blir dags för det tro? Klockan är en Cartier.

Ändå lite förvånande att du ställer denna fråga när du varit medlem i över fem år här på KS.
Men handlar väl om gråhandel. :)

Ja jag var inte riktigt säker så tänkte att det är bättre att ställa frågan :) Jag har köpt från gråhandlare några gånger, men samtliga cert har varit stämplade om än tomma i övrigt.

Så det var så enkelt alltså. Kommer AD:n vägra serva etc när det blir dags för det tro? Klockan är en Cartier.

Ja jag var inte riktigt säker så tänkte att det är bättre att ställa frågan :) Jag har köpt från gråhandlare några gånger, men samtliga cert har varit stämplade om än tomma i övrigt.
Service ja, Garanti nej

Extremt vanligt på vissa marknader där kvittot är det som räknas, typ hela Asien slarvar med cert, varesig de är AD eller inte. Inte hela Asien, men många ADs i HK och Japan.

Så att jag inte missförstår, de kommer att serva den men inte godkänna garantiärenden?

Jag tänker att det borde göra det, men denna känns fortfarande för dyr, 55% av nypris i nuläget
Ja exakt för en service behöver du ej visa cert, Däremot om du skulle lämna in för garantiåtgärd så behöver cert vara korrekt ifyllt med datum, och AD stämpel/tryck.

Hej!

Jag har hittat en klocka som jag är intresserad av, men det finns ett problem och det är att certifikatet inte är komplett. Serienummer och datum är ifyllt, men det saknar AD-stämpel. Så till min fråga, hur kan det bli så att en klocka säljs med ett ostämplat cert? Oifyllt i övrigt kan jag förstå, men just stämpeln förbryllar mig.

Några tankar?
Att just stämpel saknas är väldigt vanligt.
Aldrig brytt mig om det faktiskt. Beroende på hur dyr klockan är givetvis

Ja exakt för en service behöver du ej visa cert, Däremot om du skulle lämna in för garantiåtgärd så behöver cert vara korrekt ifyllt med datum, och AD stämpel/tryck.
Gäller verkligen en vanlig gammal hederlig stämpel idag som "bevis"? Iofs går fler och fler över till digitala lösningar

Gäller verkligen en vanlig gammal hederlig stämpel idag som "bevis"? Iofs går fler och fler över till digitala lösningar
Finns det inte förtyckt AD info eller digitalt är det fortfarande stämpel.
(vissa fall klistermärke från AD)

Optura vägrar garanti på Seiko utan stämplat cert, även om den är köpt från en AD. Seiko i UK hade däremot inga problem med det, så länge det fanns ett kvitto.
Klockmaster vägrar serva de första tre åren om klockan inte är såld av dom -jag ville alltså betala för en ruckning, men njet.

Optura vägrar garanti på Seiko utan stämplat cert, även om den är köpt från en AD. Seiko i UK hade däremot inga problem med det, så länge det fanns ett kvitto.
Klockmaster vägrar serva de första tre åren om klockan inte är såld av dom -jag ville alltså betala för en ruckning, men njet.
Inga mer Seiko från gnomon med andra ord? ;)

Tillbaka
Topp