• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ostkrokar (Obs. ej OT)

Klockers

Cartier
Ni som är småbarnsföräldrar känner säkert till dessa krokar som åtminstone min lilla älskar. Ett djävulens påfund som kladdar och klibbar likt inget annat. Nu var det så illa att min dotter med sina majskroks-händer fick tag på min klocka och geggade ner den. Detta upptäcktes naturligtvis inte i tid utan det har nu torkat in små bitar och sitter som berget. Framförallt länken är vandaliserad.
Vad använder jag bäst för medel för att få bort detta utan att få men för livet?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lägg i blöt. ;)

Nä, men en mild diskmedelslösning en liten stund (peta på lortet för att se då det börjar lossna, sedan din dedikerade urtandborste (jag har TePe´s extra mjuk), eller barnets tandborste som hämnd, tills alla rester är borta. Låt uret torka på en mjuk handduk.

Bra tips till alla: Ultraljudstvätt är bäst till alla skitiga länkar. Ha länken lös i en påse och ta med bullar till din lokala optiker eller guldsmed och be snällt om att de ultra den åt dig. Under tiden köper du ett senilsnöre eller ett par örhängen. Alla blir glada.

OBS: Ha din andraklocka på dig under hela denna manöver så du inte blir förvirrad av klockbrist!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag hade varit lite mer försiktig med blötläggandet om jag är osäker på urets vattentäthet. Ta en trasa eller tandborste o skrubba bort smutset på uret. Blötlägga länken i vatten och diskmedel går finfint:)
 

maxmol

Panerai
Jag skulle inte lägga en speedmaster i blöt. Du kan dock ta av länken och blötlägga den enligt tips ovan med YES och varmvatten. Om det sitter något på klockan ta och putsa till med en fuktig mikrofiberduk.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
I och för sig, vattentätheten. Nu blir det OT för den här tråden, men borde inte en välservad speedmaster klara av att ligga i en plastlåda med grunt vatten utan att man vispar runt i det?

OnT: Jag är generellt jätteförsiktig med att ge råd om jag inte är hundra, utfall någon skulle råka ha sönder något. Trodde verkligen att det inte skulle vara ett problem på den klockan.

OnT igen: Ni som tror att länkarna blir rena av blötläggning och borste, tänk om. Kolla på lortmolnet som kommer då man ultrar dem!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Baby Wipes fungerar ypperligt. Själv tar jag alltid av klockan innan matning.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite ostbågar har ingen klocka dött av!!
image.jpg


Faan vad jag längtat efter att få användning av den bilden..:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt så är baby Wipes grymt till både klocktvätt, fläckborttagning på kläder och motorcykeltvätt. :)
 
Topp